Har jobbet meg frem til en oppskrift å brød som er ganske god. Mannen også liker dette brødet veldig godt :D
4 ss soyaprotein
4 ss bakemix
5 ss kruskakli
2 ss skivede mandler
4 ss linfrø
3 dl creme fraiche
ca 130 gr smøreost (Kavli trippel)
1/2 ts kardemomme
2 ts paprikapulver
1 ts oregano
4 ss rapsolje
3 egg
3 ts fiberhusk
litt bakepulver (1,5 ts?)
litt Joh.br.kj.mel
Kjør alt i food prosessoren til en smidig og glatt røre. Den skal være klissete, men så hard at den spas opp og ikke renner.
Stekes i brødform, på ca 180-200 grader i ca 45 minutter. Jeg la over et bakepapir siste halvdel av steketiden for at de tikke skulle bli mørkt.
Brødet kan skjæres i ganske tynne skiver, og det er fast og saftig :)
Samme hvilken olje - kan jeg f.eks ha i Solsikkeolje i stedet for raps? (sikkert teit å spørre om, men jeg har vel aldri laget brød før og vet ikke hva som kan ødelegge et godt resultat...)
Og - hva er fiberhusk? Kan noe annet fiber"greier" brukes i stedet?
Om solsikkeoljen er kaldpresset (det SKAL stå enten kaldpresset eller extra virgin på flaska) kan du bruke den. Står det IKKE det kan du baer hive den i søpla ! Da er den full av transfett som du IKKE skal ha !
Nå er oljen tømt og flasken kastet (det sto ikke noe på den om noe kaldpresset eller noe, bare at det var nøytral smak), så nå har jeg ikke noe olje - og da kan jeg like godt kjøpe raps i morgen. :D
Poster nyttig info her og jeg. Fra våre alles kjære MHM:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.