< Tilbake til oversikten

Deilig brød

Ingis-37 sa for siden:

Har jobbet meg frem til en oppskrift å brød som er ganske god. Mannen også liker dette brødet veldig godt :D

4 ss soyaprotein
4 ss bakemix
5 ss kruskakli
2 ss skivede mandler
4 ss linfrø
3 dl creme fraiche
ca 130 gr smøreost (Kavli trippel)
1/2 ts kardemomme
2 ts paprikapulver
1 ts oregano
4 ss rapsolje
3 egg
3 ts fiberhusk
litt bakepulver (1,5 ts?)
litt Joh.br.kj.mel

Kjør alt i food prosessoren til en smidig og glatt røre. Den skal være klissete, men så hard at den spas opp og ikke renner.

Stekes i brødform, på ca 180-200 grader i ca 45 minutter. Jeg la over et bakepapir siste halvdel av steketiden for at de tikke skulle bli mørkt.

Brødet kan skjæres i ganske tynne skiver, og det er fast og saftig :)

Mvh Ingis :D

wander sa for siden:

Bare et par spm...

Samme hvilken olje - kan jeg f.eks ha i Solsikkeolje i stedet for raps? (sikkert teit å spørre om, men jeg har vel aldri laget brød før og vet ikke hva som kan ødelegge et godt resultat...)

Og - hva er fiberhusk? Kan noe annet fiber"greier" brukes i stedet?

Nille sa for siden:

Om solsikkeoljen er kaldpresset (det SKAL stå enten kaldpresset eller extra virgin på flaska) kan du bruke den. Står det IKKE det kan du baer hive den i søpla ! Da er den full av transfett som du IKKE skal ha !

wander sa for siden:

Ups! Takk, Nille

Nå er oljen tømt og flasken kastet (det sto ikke noe på den om noe kaldpresset eller noe, bare at det var nøytral smak), så nå har jeg ikke noe olje - og da kan jeg like godt kjøpe raps i morgen. :D

Nille sa for siden:

Poster nyttig info her og jeg. Fra våre alles kjære MHM:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.