Jeg skal bake knekkebrødet som ligger ute på [url]www.ketolyse.no[/url] Det står ikke noe om hvor mange karber oppskriften inneholder, noen som vet det? Og noen som har prøvd oppskriften som vet hvor mange knekkebrød man får av den?
Den oppskriften ligger ikke her på forumet tror jeg (?), så uten å vite ingrediener blir det jo ren gjetting..... :rolleyes:
[color=purple][/color]
Spør på forumet på www.ketolyse.no du. Der har de sikkert prøvd den ut !
Knekkebrød:
4 mellomstore egg
2 ts bakepulver
40 g olivenolje
100 g seterrømme
1/2 - 1 ts salt (lo/seltin)
30 g solsikkefrø
30 g sesamfrø
30 g linfrø
alle frøene knuses til mel
25 g kruskakli
40 g Bakemiks
Røra helles utover et bakepapir og fordeles til en jevn flat kake. Deles opp i passende stykker like etter steking.
150 grader i 1 time gir et knekkebrødaktig brød.
Hvordan regner dere ut antall karber forresten? Er det erfaringen dere har eller er det noen knep? Jeg her heeelt fersk på dette, starter kuren i morgen.
Grovt regna uten bakemixen (som jeg ikke aner hva inneholder) skulle det bli omtrent 24 karber for hele oppskriften. Da kommer det an på hvor mange knekkebrød du lager av den.
Synså ha hørt 1- 1.5 karber pr knekkebrød et sted, men er ikke sikker.
Jeg bruker www.fitday.com til å regne ut karber i oppskrifter, men jeg har lagt inn en del varer er sjøl da...
Jeg har brukt Mat på data for å regne ut næringsinnholdet i hele oppskriften, og fikk dette resultatet:
Fett:145,9g
Protein: 75,7g
Karbohydrat:21.6g
Siden jeg ikke kjenner innholdet i ketolyse bakemix, har jeg brukt Atkins bakemix i utregningen. Håper de ikke er så altfor ulike.
Som dere ser har jeg fått et lavere karboinnhold enn Nille som har brukt Fitday-programmet. Men uansett må det bety at hele oppskriften har et karboinnhold på ca. 21-24g.
Mat på data kan lastes ned gratis fra matportalen.no/. Desverre har det den svakheten at det er mer nøyaktig på fettinnholdet enn karboinnholdet i enkelte matvarer. Kanskje Fitday er bedre, men siden Mat på data er laget for norske forhold holder jeg meg til det programmet.
Jeg er klar over den feilen med rømme (den står også i næringsmiddeltabellen), så det har jeg justert i utregningen. For å få programmet mest mulig nøyaktig lønner det seg å legge inn matvarer selv.
Takk skal dere ha. Da går jeg ut i fra at den har en plass mellom 20-24 karber og deler dette på antall knekkebrød jeg får. Da blir det letter å ha oversikt. Gubben forlanger knekkebrød hehe.
jeg gadd ikke veie opp når jeg satt her og regnet ut. Derfor skrev jeg at det ikke var med. Det var grunnen til at det ikke var med.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.