Jeg er, desverre, av typen som lager mat litt på slump, en neve her, og en kopp der, men skal forsøke å gjenngi sånn nogenlunde.
1/2 beger smøreost med krydder
2 ss rømme
2 egg
1 ss kli
1 ss johannes
1 ss solsikkekjerner
1 ss linfrø
1 dl revet ost
Krydder: hvitløk, oregano, basilikum, salt.
olje etter ønske.
Alt kjøres sammen, blir ganske flytende. Kle en ildfast form med bakepapir, og fordel røren. Strø mer salt, og gjerne basilikum over. Hakk opp 2-3 soltørkede tomater i små biter og fordel over røra. (kan byttes med oliven for de som liker det). Hell rettferdige mengder olje (oliven eller oljen fra de soltørkede tomatene) over.
Stekes i omlag et kvartèr (til tomatene begynner å bli svarte) på 200 gr.
Funker supert til tapas, eggesalat, ost, you name it. :)
Har kasta pakken, men det er de små pakkene fra tine, som kommer i alskens smaker. Skal bytte ut kremosten med cc og se, tror det blir omtrent like godt, og litt mindre karber.
Der har jeg prøvd med cc. Ble ikke like bra, litt for tungt og flatt. Første oppskrift ble mye mer luftig og brød-aktig. Og den var definitivt god også.
Godt mulig det funker bra å kombinere, men denne gangen hadde jeg ikke krydderosten, og det ble rett og slett for mye cc. Får ta halvt om halvt neste gang, kanskje det blir bra. :)
Har denne i ovnen nå og er veldig spent på hvordan den blir :D Håper ikke det er for mye eggesmak på den men slipper soya-smaken i hvertfall!! :rolleyes: Hadde oppi et fedd hvitløk og hadde soltørkede tomater og skivet oliven over sammen med et par spiseskjeer av oljen fra tomatene.
Jeg er tilbake, og lurte på, er det noen av dere som har prøvd denne som pizzabunn kanskje? Forsøkte meg på en pizzatypeting herfra i fjor, men den gikk ikke å spise. Lurer på om dette kan være et alternativ. Bruker man minst mulig karber i fyllet så burde det jo bli en bra middag. Hmm...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.