< Tilbake til oversikten

Aldri mer!

Valeriana sa for siden:

I sommer hadde jeg en særdeles ubehagelig opplevelse...

Jeg er veldig glad i salt lakris, og aller best liker jeg salmiakklakris slik som for eksempel Tyrkisk Pepper. Derfor var lykken stor da jeg i sommer kom over et stativ med "hjemmelagede" drops på Ica, og så at de hadde sukkefrie salmiakkdrops. Jeg så også at dropsene inneholdt sukkeralkoholet maltitol. Som kjent kan det gi litt magetrøbbel i større doser. Men pytt, pytt, jeg skulle jo ikke spise hele posen på en gang. Vel, det trodde jeg i allefall.

Jeg begynte pent og forsiktig. Men dropsene var veldig gode og jeg skulle bare ha et til, og til og enda et til osv. Samtidig som jeg gumla i meg dropsene leste jeg ei spennende bok, derfor la jeg ikke merke til at innholdet i posen ble stadig mindre. Men da posen var nesten tom merket jeg at noe annet var på gang...

Jeg skal spare dere for de verste detaljene, men resultatet ble at jeg måtte oppholde meg på toalettet det meste av kvelden med en av de verste magesjauene jeg har hatt. Som et resultat av dette ble jeg sår i baken som en bleieunge og det gjorde vondt å sitte.

Men selv om det var aldri så vond kunne jeg ikke annet enn å se det komiske i situasjonen. Sånn kan det gå når en er veldig glad i salmiakklakris og ikke klarer å passe måten. Jeg har opplevd tidligere også at magen slår litt krøll på seg hvis jeg spiser maltitol, men aldri så ille som dette. Det er vel ikke uten grunn at det står advarsel på godteri med sukkeralkoholer om at de kan ha en avførende virkning.

Jeg vil herved advare alle mot for mye sukkeralkoholer, og ta advarselen om avførende virkning på alvor.
Selv burde jeg vel fått meg en lærepenge nå, og inntil videre sier jeg:
Aldri mer!

Summer sa for siden:

Huff og huff. :klem:

Georgine sa for siden:

Been there, done that :lol:

Trixie sa for siden:

Det er ikke uten grunn jeg kaller slikt godteri for prompegodt. :D
Du burde ha tatt den mindre friske luften rundt deg som en advarsel for hva som var i vente! :)

Zoë sa for siden:

He,he!

Ja, jeg kan ihvertfall ikke skjønne hva folk skal med avføringsmidler når de har forstoppelse - litt godteri med malitol gjør susen bedre enn noe annet! ; )

Bee sa for siden:

:lol: Fytterakkern så dårlig man kan bli i magen av sånt ja. Her er det slutt på det.:eek:

Valeriana sa for siden:

Da jeg var liten var jeg ofte plaget med forstoppelse, og Mamma prøvde alle mulige midler og kjerringråd for å få i gang fordøyelsen min. De fleste midlene smakte helt pyton som for eksempel lakserolje, renset parafin eller magnesium. Men et smakte riktig så bra, det var maltekstrakt. Jeg kan tenke meg at det inneholder noe maltitol, iallefall funket det på magen min.

Hyper sa for siden:

Uffameg...Her har jeg og vært...og mer enn èn gang!..
Det er heeelt fælt..

Jeg var så glad jeg, da jeg fant sukkerfritt smågodt da jeg skulle på kino.....Men fyttigrisen..Ikke så glad noen timer etterpå...

Dixie sa for siden:

Har gjort den tabben et par ganger ja. :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.