BiB sa for siden:
På oppfordring starter jeg herved en tråd om en "alternativ behandling" jeg selv har erfart nytten av, både i forhold til meg selv og ungene.
Homeopati er en behandlingsform som har som utgangspunkt at likt kurerer likt. Dvs at når du har en plage vil inntak av et homeopatisk middel laget på en plante/mineral/animal som gir samme symptomer når du inntar det/eksponers for det gi kroppen et nødvendig "kick" til å ordne opp selv. Et eksempel fra eget hjem: En venninne kom på besøk, nettopp stukket av en veps, stikket var stygt og hovent. Jeg tok i kule Apis C200 (forklaring kommer senere) og blandet det i 1 glass vann, ba henne ta 1 og 1 ts inntil hvert 5 min, helt til smerten var borte. Etter 3-4 doser var all smerte borte, hevelsen det samme. Apis lages av knust veps eller bie (husker dessverre ikke i farta, dette er ikke mitt fagområde) trukket sprit. C200 forteller at det e rfortynnet i forholdet 1:100, 200 ganger. Konsekvensen av dette er at kjemikere ikke er i stand til å finne spor av virkestoffet, men, det virker like vel.
Nei, vil mange si, det virker ikke, og det lar seg i alle fall ikke bevise. Vel, her e rvi inne på noe av utfordringa med hvordan dokumentere effekten, slik man gjør i tradisjonelle medisinske studier. I homeopatien er det symptomene, ikke diagnosen som bestemmer hvilket middel du får. Bronkitt eller ørebetennelse kan kureres med en rekke ulike midler, alt etter det individuelle symptombildet. Noen gange rkan symptombildene ligne så mye på hverandre at en må prøve ut noen midle rfor å finne det rette.
Selv har jeg alltid Arnica Montana C200 tilgjengelig, stopper blod (eks neseblod som ikke lar seg stoppe på anna vis), tar kuler, hevelser og blåmerker etter slag og støt, gitt at det tas umiddelbart gir det omtrent umiddelbar effekt.
Limer inn noe jeg skrev hos Anne før i dag og håper jeg kan prioritere å oppdatere denne tråden med historier og mer fakta, dette er nemlig så nyttig og effektfullt!! Håper dere bidrar dere også:)
Fra innlegget i Anne sin MUP:
Verd å ta en titt her:
www.uib.no/isf/utposten/1998nr6/utp98605.htm
Utdrag fra denne siden følger:
homeopatinett.no/artikler_for...rtikkel_01.htm
"For et par år siden mens jeg var utenfor vårt lokale Supermarked, og jeg lastet varer inn i bagasjereommet på bilen, ramlet bagasjelokket ned i hode mitt. Denne gangen, i motsetning til første gang jeg slo hodet, var jeg forberedt med Arnica i vesken min. Jeg sa til meg selv: “Ok, Elaine, nå tar vi det helt med ro vi har Arnica i bilen. Jeg fikk avsluttet innlastingen raskt og skyndte meg rundt til førersete, åpnet vesken min og fikk ut en liten boks med Arnica C200. En enkelt dose og innen 5 minutter var hele hendelsen ikke annet enn et svakt minne når jeg kjørte videre for å gjøre ferdig mine ærender. En slik hendelse ville ha vært en liten katastrofe med mye smerte og ubehag. Først av alt hvordan skulle man ha greid å kjøre hjem etter noe slikt? Jeg har en fotnote, for dette skjedde faktisk enda en gang. Denne gangen i et parkeringshus. Bagasjelokket ramlet ned på hodet mitt igjen, denne gangen kjørte jeg min manns bil, og jeg hadde med meg Arnica C30 denne gangen. i stedet for den sterkere 200C og igjen, enda et lite homeopatisk mirakel da jeg kjørte avgårde i helt fin form!
Folk som føler seg truet av homeopatien krever alltid «bevis» for at det virker. De kaller beskrivelser som jeg har kommet med her «Anekdotiske bevis». La meg spørre tilhengerne av ulike giftige legemidler - som heller ikke kan vise til dobbelblinde randomiserte placebokontrollerte studier i mange tilfeller - eksempelvis stråleterapi, vaksiner og til og med Aspirin - et spørsmål: Har dere noen tilsvarende beskrivelser som jeg kommer med her? Har dere noen historier om uhelbredelige og kroniske sykdommer som forsvinner over natten hos foreksempel dyr (som ikke “tror” på homeopati etter min beste kunnskap?). Jeg tror ikke det.
Jeg nevnte tidligere at jeg skulle forklare hva jeg mente når homeopati pasienter sier: “Jeg har fortsatt plagene men de bryr meg ikke”. Den korrekt valgte homepatiske medisin vil gjøre noe flesteparten av mennesker ikke er vant til: Den vil begynne å arbeide med sinnet vårt og energien vår, ikke et lokalt symptom. Dette er rake motsetningen av konvensjonell medisin, som jobber direkte med et lokalt symptom, noe som gjør at pasienten ofte føler seg enda mer “syk” tross “forbedring”. Med den rette valgte homeopatiske medisin vil pasienten føle seg bedre – rolig, avslappet og hel. Energien øker og appetitten kommer tilbake. Pasienten sovner i en dyp avslappet tilstand. Det siste som blir borte er det lokale symptomet. Dr. Constantine Hering, mannen som innførte homeopati i USA postulerte etter å ha sett disse fenomenene gjenta seg gang på gang “The Law of Cure” som senere ble kjent som “Herings lov”. Den lyder slik:
Helbredelse finner sted fra innsiden og utover…..
- ovenfra og ned
- fra de mest viktige organer til de minst viktige orgraner
- i omvendt rekkefølge av slik de oppstod
Ikke bare homeopati, men en hvilken som helst sann form for helbredelse vil følge Herings lov. Jeg vil spørre tilhenger av reseptbelagte legemidler…..vil bruk av deres medisiner gjøre det samme?
Men nå helt på alvor, hvorfor virker disse homeopatiske medisinene? Jeg skal fortelle kort, selvom jeg lovet å ikke gjøre det. De er basert på den universelle lov som kalles “Loven om likhet”, eller “Likt-kurerer-likt”, først proklamert av Hippokrates i gamle Hellas. Homeopatiske medisiner i sin ikke-homeopatiske fortynning vil faktisk påføre de symptomer som de ellers ville kurere. Vanlige medisiner som konvensjonelle leger foreskriver er eksempelvis alle typer “anti-” medisiner, i motsetning til “like” medisiner som homepatien støtter seg til. Antihistaminer, Anti-inflammatoriske, Antacider, etc. – vil motvirke immunsystemet, og presse dette til å fjerne flere og flere symptomer, som eskalerer i sykdommen, fordi det er akkurat dette immunsystemet er til for – nettopp ved å lage symptomer som skal beskytte oss! Det er nærmest en krig som pågår mellom ditt helt eget immunforsvar og legen din. Hoste, diare, nysing, feber, oppkast osv. Alle disse symptomene en del av vårt immunforsvars beskyttende og livsviktge gift-eliminasjonssystem. Det må være lov å lure på hva slaks helbredende prinsipper som gjelder innen konvensjonell medisin når noen av de viktigste oppgavene der i gården er å putte giftstoffer tilbake i kroppen eller å paralysere utskillelsesorganene med opiater, slik at de ikke kan gjøre jobben sin. Det er helt enkelt derfor moderne medisin knapt helbredere en eneste kronisk sykdom. Men la oss i denne sammenheng for alle del ikke glemme akuttmedisinen som har er en særdeles viktig funksjon.
Homeopatiske medisiner derimot er samstemt med hva immunsystemet ditt prøver å gjøre. “God jobb, fortsett slik!” sier immunsystemet ditt når du bruker homepatiske medisiner og hjelper kroppen å fjerne sykdom. Har du noen gang lagt merke til hva som skjer når du er enig med noen som vil krangle med deg? Han eller hun sier,”Hmmm…..la oss droppe hele greia!”. Og det er akkurat hva som skjer med immunsystemet ditt når du tar en riktig valgt homeopatisk medisin, fordi det homeopatiske middelets karakter er lik sykdommens karakter.
Takk for oppmerksomheten!
Hilsen Elaine Lewis"
mvh BiB