< Tilbake til oversikten

Dette med nok grønnsaker!

tullann sa for siden:

Gi meg et eksempel på hva som er nok grønnsaker.

Jeg spiser grønnsaker, men føler at hvis jeg skal spise mere, blir det alt for mye karber. Spiser jo endel rømme også , og det er det jo også karber i.

Må vite, for nå føles det som kroppen er proppa full av rømme, cocosa, bacon , kjøttdeig, laks og egg. Men grønnsaker. er jo redd for å ha det på tallerkenen.

Tusta85 sa for siden:

Jeg ville heller tatt karbene fra grønnsaker framfor rømme og andre dressinger.

Gerd sa for siden:

Karbohydrater skal hovedsakelig komme fra grønnsaker.
Og som den står i boka på side 101: Salat og grønnsaker bør fylle halvdelen av tallerkenen ved middagsmåltidene.

wander sa for siden:

Jeg tenker akkurat som deg tullan. Jeg spiser blomkål og brokkoli til middag, men ellers er jeg lite flink til å spise grønnsaker, for jeg er redd for å få i meg for mye karber...

Tusta85 sa for siden:

Men dere må jo ikke være redd for karbene. Må bare planlegge litt. Et par dager frem på hva dere skal spise. Regne ut karbene på forhånd, ikke mens dere lager de forskjellige måltidene. Mye ligger i planleggingen.

Nille sa for siden:

Nok grønnsaker betyr at du spiser grønnsaker - helst til hvert måltid, - eller iallefall til minst 2 av dagens måltider. Totalt mellom 250 og 4-500 gram pr dag. Av de 15 + karbene du skal spise pr dag skal hovedvekten bestå av nettopp grønnsaker.

Hvor mye rømme spiser du da ? Husker ikke akkurat hvor mye karber det er i rømme, men 2-3 pr 100 gram ? SÅ mye rømme spiser du vel ikke pr dag ?

Hvis du har valgt å følge Ketolysekuren er det viktig at du følger reglene også, om du ønsker den skal fungere optimalt.

Nille sa for siden:

Det er ikke karbene i grønnsakene dere legger på dere av ! :rolleyes:
Clouet er ikke å spise minst mulig karber men å spise RIKTIGE karber.

Anbefaler alle å lese boka EN GANG TIL !

tullann sa for siden:

jeg trodde rømme var en god kilde til fett?

Hvor mye av fettet kan jeg kutte ut når jeg tar cocosa da?

Vil heller spise grønnsaker jeg.

Hva med dette:

100 g gul paprika- ca 4 karb
100 g brokkoli- ca 3
100 g rosenkål-ca 4

11 tilsammen og resten til det som er i egg, litt majones på reka feks osv...

flere konkrete forslag..

salat ja... i en salat kan det jo plutselig være masse karb. 20 gram av ditt og datt grønnsaker blir mye til slutt.. phuu... kjenner jeg stresser nå

LilleRosin sa for siden:

Jeg har lest boka 3-4 ganger tror jeg, men jeg spiser fortsatt for lite grønnsaker ser det ut til. :rolleyes:

Tusta85 sa for siden:

Jeg mener fremdeles mye går på planlegging av dagene. Sette seg ned å lage menyer til dagene fremover. Regne karber på forhånd. Da blir det ikke mye stress, og man vet hvor mye man får i seg i løpet av en dag. Man slipper også å ha dårlig samvittighet pga for mye eller for lite karber fordi dagen allerede er planlagt.

wander sa for siden:

Jeg vet at jeg skal ha grønnsaker, men hver dag har det blitt for lite allikevel. Feilen er dårlig planlegging. Men, for mye karber er for mye karber, så hvis det er for mye karber ved å spise grønnsaker/salat så blir det vel feil?

Og jeg driver og leser boka nå, og jeg vet at jeg skal ha i meg mer grønt... som sagt så må jeg planlegge mer... og det tror jeg blir lettere med Fitday...

tullann sa for siden:

hva er fit day.. mat på data var helt bånn i bøtta synes jeg

Georgine sa for siden:

Her kommer mine grønnsaker fra i dag.

Frokost: agurk

Til lunsjen: hjertesalat, oliven, alfalfaspirer, bønnespirer, løk, blomkål og agurk.

Til middagen: Brokkoli, hjertesalat, alfalfaspirer, blomkål, løk

Mellommåltid: avacado

Gerd sa for siden:

Jeg bruker blomkål, brokkoli, squash, aubergine, sjampinjong(fersk), forskjellige salattyper (det er stort utvalg av det) litt løk, tomater, agurk, grønn paprika, oliven spinat,sellerirot.....:)

Nille sa for siden:

Nei, hovedvekten av karbene du spiser SKAL være grønnsaker på Ketolysekuren. Om det blir for mye karber om du spiser grønnsaker til 2-3 måltider pr dag må du kutte ned på andre karber !

Men JA, det blir nok lettere med Fitday !

Viclin sa for siden:

Nå fikk jeg lyst på en salat. iler til kjøkkenet

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.