< Tilbake til oversikten

Hva menes med "ren alkohol"?

safran sa for siden:

(Jeg mener det var benevnelsen i boken?)
Jeg ser det er oppskrifter på drinker med whisky i boken, og lurer altså på om jeg kan tillate meg akkurat denne drinken innimellom. Det er nemlig noe av det beste som finnes. :D

Hva er "ren alkohol"? Er for eksempel tequila innbakt i det begrepet? :gator:

Nille sa for siden:

Med ren alkohol menes sprit/brennevik uten blandevann. "Bar" altså. Du kan drikke whiskey ja, men husk at når kroppen brenner alkohol så brenner den ikke fett !

lokkebiff sa for siden:

Vodka 40% og 60% er også ren alkohol, 0 KH.

Nille sa for siden:

Ja.... det var det jeg skrev. Sprit/brennevin.... hører ikke vodka inn under det da ?

lokkebiff sa for siden:

Jo, men "sprit/brennevin" kan jo være ei hel hylle på polet!? Altså, er det ikke bare i vodkaen det ikke er KH...?

safran sa for siden:

Er du sikker? Er det ikke sukker i whisky, da? Og en hel del andre spritvarianter?

Nille sa for siden:

Nope, det naturlige "sukkeret" forsvinner under "brenningen" det. Jeg har vært på en del whisky destillerier og jeg har aldri sett at de har tilsatt sukker ! Du kan drikke whiskey, cognac og alle typer brunt brennvin som har mer enn 40% alkohol.

Nå det gjelder likører etc er det noe helt annet. Men så er det heller ikke " rent brennevin". Mye svakere alkoholprosent og tilsatt saker og ting.

Nille sa for siden:

JA, er det ikke kjekt !
Du kan drikke all ren sprit/brennevin. Tommelfingerregelen er ublandet, ikke tilsatt saker og ting og over 40%. :)

og

NEI, det er ikke bare vodkaen det ikke er KH i, hvor har du det fra da ?

lokkebiff sa for siden:

Jeg leste det i en eller annen bok....:o
[font=Comic Sans MS][/font]
Men (unnskyld uttrykket) DÆVEN!!!
Da åpner det seg jo en hel ny og stor verden for meg!! :eek:
[font=Comic Sans MS][/font]
Og det er snart helg....!!:D :D

Nille sa for siden:

Mener å huske at noen whiskyer har 1 gram naturlig sukker PR LITER .... Altså 1 karb pr. liter. Det har absolutt ingen innvirkning på kroppen ! De fleste har så prikyrandes lite at det ikke engang er målbart !

Gå inn og se på [url]www.vinmonopolet.no[/url] og velg "brennevin" på vareutvalg. Ved å gåinn på de forskjellige prouktene/merkene får du frem alkohol og sukkerinnhold.

lokkebiff sa for siden:

1000 takk!!!!:klem:

Smula sa for siden:

Nille da - nå tror jeg du har skapt et moster her! :eek:

(sier hu som nettopp har kommet seg etter tirsdagen... :D !

safran sa for siden:

:w00t:
[color=#800080][/color]
:heia:

lokkebiff sa for siden:

:full:

Smula sa for siden:

Ok, jeg innrømmer det: Takes one to know one..
Skål! ;)

MorStine sa for siden:

Men jeg tror det var i boka til Torkil, eller var det på forumet at jeg leste at cognac ikke var lov pga sukker og karamell-ettellerannet?:confused:

Nille sa for siden:

Det var rart om det skulle stått i boka, for i en diskusjon ang. mørk sjokolade 70-85 % svarer Torkil her inne:

Hvor mye karber det er i en cognac er variabelt. Som regel er det svært lite. Og det er heller ikke en drikk man pleier å "hive innpå" for å si det sånn. Selv om noen kanskje gjør det også.....:p

Soul sa for siden:

Da kan man vel drikke Rom også, noen svarte meg men nå ble jeg usikker? Står ikke på polsiden heller.
Det er jo bare sukker, blir alt sukkeret borte som sukker?
Vet hvordan man lager vin, men ikke Rom, men det skal vel ikke være igjen noe?

Nille sa for siden:

Ja, man kan drikke rom også....

safran sa for siden:

Jeg har nå vært og handlet rom. Men den var bare 37,5% - er den trygg likevel, altså?

Nille sa for siden:

Den burde være det ja. Om det er ren rom uten tilsetningsstoffer....
Hva heter den ?

safran sa for siden:

Bacardi, står det.

Nille sa for siden:

Bacardi er en god rom. Den har lite/ingen karber.

safran sa for siden:

Takk igjen, Nille! :) Du er et godt orakel!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.