Kan jeg spise vanlig norvegia med litt paprika og majones som en snacks samtidig som jeg får litt fett i meg? eller som kveldsmat sammen med f.eks babybel osten (den lille røde pakken, husker ikke helt hva den heter)
Gjør det noe om jeg ikke spiser fullt 15 karbo pr. dag? og hva hvis jeg går litt over, er det "krise" hvis det kommer fra grønnsaker?
JA ! Men ikke for mye av den røde paprikaen. Den har mest karber. Ikke spise en hel iallefall.
Du bør ikke ligge under 15 karber pr dag. Ligger du over er det ingen krise uansett, og spesielt ikke om de kommer fra grønnsaker. Det er bare bra det !
Tusen takk for svar Nille, du er så snill som gidd svare meg på alle mine nybegynner spørsmål:) Tenkte hvis jeg spiste sånn ca 100 gr paprika totalt på en dag, da blir det ca 4,6 karbo.
Jeg føler meg forresten litt sånn småkvalm.... kan det være tegn på at jeg snart eller allerede er i ketose?
hvilken tabell bruker du? Inne på ABC matoppskrifter har de en tabell som jeg bruker og der er det 4.6 karbo pr. 100 gr rød paprika. Men tenker kanskje siden du har så peiling at jeg bør bruke samme tabell som deg:)
Grensen på 15 er satt fordi noen må så langt ned for å komme i ketose. Men erfaring fra bl.a. Atkins og hans rundt 60-70.000 pasienter viste at det ikke var noen hjelp å ligge så lavt. Tvert i mot viste erfaringen at den "magiske grensen" lå rundt 20 karber og oppover. Det er noe vi også har sett her i forumet.
Mesteparten av dine 15-20 karber skal bestå av grønnsaker. Kroppen din trenger alle de tusenvis av enzymer, vitaminer og mineraler grønnsakene gir. Spiser du for lite vil kroppen spare, forbrenningen settes ned og vekttapet stanser opp. Den vanligste feilen folk gjør når de når et platå (noe alle gjør før eller siden) er å kutte NED på karbene og spise for lite. Det er bare dumt. Det er mye mer virkningsfullt å spiser MER grønnsaker og fett. Da skjønner kroppen at den ikke sultes og vil slippe kiloene igjen.
En annen ting er at valgfriheten med hva du kan spise øker med mer karber. Så lenge du går ned er det iallefall ikke vits å kutte på karbene. Man går IKKE fortere ned ved å spise mindre karber. Kroppen følger sin egen rytme og det er urealistisk å sammenligne seg med andre hele tiden. En annen ting er at kroppen ikke har godt av å gå ned for mye for fort. Men vil jo helst at huden skal følge med, ikke sant ? Hastverk er lastverk.
he he, ja det skal ikke være lett dette her.... nå skal jeg gå og sjekke om jeg er i ketose... og det er visst ikke bare bare det heller, kommer an på om jeg har drukket for mye/for lite osv.... :)
Jeg har også erfart det. Jeg tror jeg kan få i meg ganske mange fler karber enn 20 og likevel rusle nedover.
Spiste en brownie på tirsdag og likevel gikk jeg ned 1 kg. Så det skal mer til enn som så - men problemet er at jeg blir uvel hvis jeg trykker i meg mer sukker. Så jeg prøver selvsagt å unngå det.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.