< Tilbake til oversikten

Er dette nok grønnsaker?

nettan sa for siden:

viss jeg spiser 150 til 200 grønnsaker for dag er det nok??
de spiser jeg til middagen pluss kjøtt/fisk og saus da.
frokost går det i en halv posjon rømme grøt( eneste jeg klare og få ned..
syns maten er god men den har blitt litt uvesentlig for meg...(og jeg er glad i mat:p )
klarer ikke spise stekt egg eller ommelett med bacon jeg blir rett og slett kvalm!!!Blir veldig hoven i kroppen av salt også.
kvelds (jeg spiste mye på kveldene før når jeg satt alene..) ja..bryr meg liksom ikke så mye lenger:D .
kan ta en en taco salat til lunsjh på jobb når jeg er på jobb.
Er dette nok mat? blir veldig glad viss det er det:D :D

Nille sa for siden:

Du bør absolutt spise mer grønnsaker ja. Minst til tå måltider pr dag. Både lunch og middag eller frokost og middag. Kroppen trenger mer enn 150-200 gram. Dobbel dose er flott :) Hva med en salat til lunchen ?

nettan sa for siden:

takk for svar nille
taco salat syns du det telller som salat?
viss jeg spiser en salat som inneholder isbergsalat paprika løk(bare litt)akurk, ost,rømme, kjøttdeig ,med tako krydder?
komm gjæren med et forslag som du synes blir en bra salat :D
du er så snill nille:)

Nille sa for siden:

Jada, det er flott salat det !
Prøv gjerne andre typer salater også. Det finnes mange gode, sprøe varianter i butikken. Og bland flere typer, det er knallgodt !

Min faste lunchsalat inneholder (for tiden...):

ca. (+/-) 200 gram salat av blandet type (det de har i salat disken)
litt ruccola hakket litt opp
2-3 ringer gul eller grønn paprika i biter
30 gram flate sukkererter
1 liten (eller 1/2 stor) vårløk i tynne skiver
1 stilk stangselleri
100 gram (minst) strimlet kyllingkjøtt eller krepsehaler eller reker eller begge deler
1 egg eller to (i båter ved siden av)

Dressing bruker jeg 2 ss enten oljedressing med urter og krydder/hvitløk(oppskrift på forumet her et sted) eller creme fraiche med urter/krydder eller Cardinis Original Caesar Dressing. Av og til spritet opp med litt karrypulver.

Har jeg ikkes trimlet kyllingkjøtt har jeg brukt Prior Hot Provence kyllinvinger som jeg skraper kjøttet av 6-7 stk er passe til en salat. Det er ca. halve posen.

Har jeg rester fra en middag (kylling eller et eller annet kjøttaktig) bruker jeg det. Pg noen ganger har jeg 3-4 cherrytomater delt i to oppi. Eller 1/2 avocado i terninger (da legger jeg terningenen i 1 ts sitronsaft førjeg blander dem i. Da blir de ikke brune.

Bruker lite agurk eller isberg salat da det er mest vann i dem og de smaker lite.

nettan sa for siden:

takk :D høres knall ut:D

Viclin sa for siden:

Salaten min veier som regel rundt 300 gram, og så spiser jeg grønnsaker/salat til middag i tillegg. Sikkert en 150 gram eller noe.

nettie sa for siden:

hmmm...har litt problemer med å gå dagen til å gå opp hvis jeg skal spise 400 gram grønnsaker pr dag..da går jo alle karboene til grønnsaker...egg har jo også karber
....kan ikke bare spise kjøtt til de andre måltidene heller...

Tusta85 sa for siden:

Men karbene skal jo mer eller mindre være forbeholdt grønnsaker. Hvor ellers tar man dem fra?
Egg har ikke såå mye karber.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.