Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt. Har gått på lavkarbo i 2 uker nå og det funker ikke! Jeg spiser nesten ikke karbo, men likevel har jeg lagt på meg 2 kg.... Var på fest på lørdag, men drakk bare vin, men skjønner ikke at det skal gjøre at jeg legger på meg 1. 5 kg fra fredag og til idag. Dette er sånn ca hva jeg spiser iløpet av dagen: frokost: 1 yoplait yougurt, lunsj: egg/eggeommelett og av og til bacon el. en salat. Bruker da bare isbergsalat, fetaost og dressing. Middag; svinekjøtt, kylling el kjøttdeig med grønnsaker (blomkål og broccoli for det meste) ikke saus. Kvelds: yougurt eller noe med egg, eller rester fra middag. Tar noen nøtter innimellom og litt bacongull. Forstår bare ikke hva jeg skal gjøre annerledes. Igår fikk jeg i meg 15 karbo og jeg pleier ikke å være over 20 karbo på en dag. Har bestillt boken om ketolyse, men ikke fått den enda. Sorry dette ble langt, men er litt fortvilet når jeg ikke går ned og alle andre jeg kjenner som har prøvd dette raser kg. av....... Spiser jeg for mye, for lite, for lite fett, for mye fett..... Tusen takk for svar.
Som kvinne, på ketolysekuren skal du ligge mellom 15 og 20 karbohydrater hver dag.
[font=Comic Sans MS][/font]
Men jeg ville kuttet ut yohurt, nøtter, bacongull og dressing.
Alkohol de første ukene er ikke å anbefale, og det har ikke så mye med karbohydratinnholdet da, men selve alkoholen og hva den gjør med kroppen.
Ser du har fått flotte svar her, men jeg kan gjerne presisere litt..... (og nå gir jeg råd etter Ketolysekuren sine regler, siden det er den du vil følge fremover om jeg har forstått deg rett)
du spiser altfor lite
du drikker ikke alkohol de første 4 ukene på Ketolysekuren. Når du drikker alkohol vil kroppen forbrenne alkoholen og ikke fettet, i tillegg er det mange som får vann i kroppen av alkohol (hvor utrolig det enn høres siden alkohol egentlig er dehydrerende)
vekten kan variere 1-2 kilo fra en dag til en annen. Alt etter hva du har spist/drukket og når. Spesielt nøtter og baconcrisp kan samle vann.
yoplait yoghurt må du kutte ut, det er ikke forenlig med lavkarbo kosthold ala Ketolyse. For mange karber. Med mindre det er naturell yoghurt du spiser ?
eggeomelett er OK, men hva har du i den utenom bacon av og til ? Purre/vårløk, cherrytomater, ost ?
isbergsalat er ingen næring, det er stort sett bare pynt og vann. Fetaosten alene er for lite i en salat. Du trenger noe mer for at det skal være et fullverdig måltid.
middagen din ser bra ut. Du kan godt lage saus av creme fraiche eller en klatt med rømme
kvelds med yoghurt er som sagt UT
nøtter og bacongull er OK om du tåler det, men mange tåler det ikke og går du ikke ned ville jeg ha kuttet det ut for å se om det kan være det som hemmer.Personlig tror jeg som sagt at årsaken til at du står stille er at du for det første spiser for lite. Både fett, proteiner og grønnsaker. Alle måltider bør inneholde disse tre ingrediensene. Kroppen din trenger det. Gir du den for lite vil den stanse opp og spare på det den har.
[color=purple][/color]
Hovedvekten av karbene du får i seg bør være grønnsaker. Å kaste dem bort på youghurt tjener du iallefall ikke på !
[color=purple][/color]
Lykke til :)
Tusen takk for svar:) Spiser ikke noe i omeletten jeg, trodde ikke jeg kunne spise tomater..... skal kjøpe meg både det og vårløk/purreløk. Men hvilken salat kan jeg spise da? salat av kinakål? Nå tenker jeg det skal bli bra fremover med så gode råd:)
Vårløk har mindre karber enn purre. Og du trenger ikke mye, bare litt. Cherrytomater har mindre karber enn vanlige, - og igjen, - 3-4 stk er mer enn nok. Hvilken salat ? Du kan godt ha litt isberg, men bland oppi det du finner i butikken. Lollo rosso, frisee, hjertesalat, kinakål, romaine....pak choi - kort sagt det du finner i grønnsaksdisken. Noen steder har de sånne kjekke pakker med 3 salathoder av forskjellig type i en pakke. Dess mer farge, dess mer innhold av phytonæringstoffer og fiber har de.
[color=purple][/color]
Sjekk denne lista for anbefalte grønnsaker og velg/vrak/mix !
[color=purple][/color] Salat grønnsaker
alfalfaspirer
japansk nepe
sopp
arugula
endive
persille
kinakål
escarole
paprika
selleri
fennikel
radicchio
sikori
jicama
redikker
gressløk
Salat
romaine salat
Agurk
vårsalat
gaukesyre
Disse salatgrønnsakene har høyt innhold av phytonæringstoffer og er gode kilder til fiber.
Andre grønnsaker
artisjokk
sellerirot
gresskar
artisjokkhjerter
rabarbra
asparges
mangold
surkål
bambusskudd
grønnkål
sjalottløk
løvetann
sukkererter
bønnespirer
løvetann blader
spagetti squash
rødbetens blader
eggplante
spinat
brokkoli
palmehjerter
snittebønner
brokkoli blad
grønn squash
rosenkål
kålrot
tomat
bønnespirer
purre
turnips
kål
okra
vannkastanjer
blomkål
løk
små squash (buskgresskar)Hvis en grønnsak, som spinat eller tomat, koker mye ned, må den måles rå for ikke å undervurdere karbohydratinnholdet.
Krydder
Alt krydder etter smak, men kontroller at krydderet ikke er tilsatt sukker.
Urter
basilikum
hvitløk
rosmarin
cayenne pepper
ingefær
salvie
koriander
oregano
estragon
dill
pepper
timian Salat dressinger / garnish
Smuldret sprø bacon
Revet ost
Delte hardkokte egg
Sautert sopp
Seterrømme / Crème Fraiche Som salatdressing, bruk olje og eddik (men ikke balsamico eddik, som inneholder sukker) eller sitronjuice og urter og krydder. Ferdig salatdressing uten tilsatt sukker og ikke mer enn 2 gram karbohydrat per spiseskje (15ml) er også ok.
Tusen takk for svar, nå er jeg klar, dette skal jeg klare:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.