Jeg skal på kurvfest og feire en veninnes 30-årsdag. Fikk beskjed om at stikkord for maten er fingermat... og jeg er elendig på kjøkkenet. Lurer på å lage pipper i bittesmå muffinsformer, men er det noen som har andre tips til billig fingermat jeg kan ta med?
[color=purple][/color] SPINAT- OG OSTEMUFFINS i små former
1 pakke (300 gram) frossen hakket spinat (tinet opp til værelsestemperatur!!)
170 ml (0,7 kopp) smuldret fetaost
130 gram revet cheddar eller goudaost
60 gram (4 ss) revet parmesan eller pecorino-ost
6 mellomstore egg
95ml (0,4 kopp) hakket persille
1 ts knust oregano
1 ts knust basilikum
[color=purple][/color]
smak til meg salt og tabascosaus
[color=purple][/color]
Smør 12 store muffinsformer med olivenolje, og sett ovnen på 190 grader.
[color=purple][/color]
Visp eggene forsiktig. Tilsett persille og krydder. Rør inn spinat og ost.
Ha ca 3-4 ss av røren i muffinsformene. Sett dem i ovnen og stek dem i 18-20minutter. Sjekk om de er ferdigstekte ved å stikke en kniv i midten påen muffin. Ingenting skal henge igjen på kniven.
[color=purple][/color]
Ta dem ut og la dem stå i 5 minutter, før du serverer dem med salsa og rømme.
[color=#800080][/color]
Feta og Oliven Kjøttboller
1/2 kopp hakket persille
2 ss finhakket løk
1/2 kg lammekjøttdeig eller biffdeig
1/2 kopp smuldret fetaost
1/2 kopp grønne stenfrie oliven, grovhakket
2 egg
2 ss Tabil kryddermix eller 1 ts oreganoBland alle ingredienser med hendene og form 16 kjøttboller.
Du trenger ikke noe salt i denne oppskrifen siden både fetaen og olivenene har nok.
Hva med kyllingvinger, rett og slett? Godt, enkelt og relativt billig. Du kan jo krydre dem litt spicy / sur-søtt - eller hva ganen foretrekker:) [color=royalblue][/color] Andre tips kan være å rulle sammen ost/skinke/spekemat av div slag - stikk en tannpirker (uten smak da..hihi) gjennom - pynt med jordbær, druer, melon etc. [color=royalblue][/color] Kutt opp grønnsaker - lag dipp til. [color=royalblue][/color] [color=royalblue][/color] [color=royalblue][/color] Ja, det er i grunn bare fantasien som kan stoppe en her - og, akkurat nå er min fantasi litt laber...ettermiddag...snart hjem...hehe....men, lykke til!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.