< Tilbake til oversikten

Karbo utregning ...

Kokosbolla :o) sa for siden:

Jenter - er det riktig med denne tankegangen. At jo lavere karboinnhold pr. 100 gram for en grønnsak jo bedre. Og da spise nok til å dekke dagsbehovet ?
Siden løk har 5.7 gr pr 100 gram og jeg ikke måtte spise for mye av det. Trodde omvendt så i det siste så har jeg spist 100 gr bruna løk glatt for det var digg...

Hva er egentlig karbisgrensen på grønnsakene jeg bør holde ?
3-4 gr pr. 100 gram ??
Jeg liker jo brokkoli, blomkål og rosenkål så det går det mye av. Får holde meg til det ihvertfall.
Hvordan skal jeg beregne karbiser gjennom salat ? og tomater og mais bør man jo holde seg unna - så pinjekjerner også hadde litt. Husker ikke helt.
Hva har dere i salaten ??

Hadde ikke fått spist noe grønnsaker i dag og måtte gjøre det i kveld !!
Tok dagsbehovet på en gang med blomkål og grua meg til å måtte spise alt det. Hadde masse smør da jeg dampa blomkålen og det smakte ikke så mye, men da jeg smelta ekstra masse smør over blomkålen etterpå og litt salt så var det faktisk digg. Sååå stolt for å ha fått i meg masse fett.

tullann sa for siden:

Spiser stort sett bare brokkoli, blomkål og rosenkål jeg. Litt løk av og til , men da veldig lite.

I salaten har jeg feks dette:

issalat/rapidsalat
fetaost
agurk
gul paprika
revet ost
2 kokte egg
2 ss rømme
litt purreløk ( veier jo ingentig likevell)
kanskj litt kylling ( ikke fileet) eller bog skinke
pepper på toppen. (den gjør susen)

noen ganger litt raps olje over... for omega 3 og 6

mmmmmmmmmm.......

tullann sa for siden:

ja også champingnon.....

nydelig med champignon saus over.. ( står i boka)

AltforStor sa for siden:

Men 100 g løk er ganske mye løk, er det ikke?
Tror man skal sette en grense på max 5 karb per 100 g, men hvis man spiser veldig lite av det, så gjør det ikke noe. Grønnsaker er jo veldig vitkig og en stor del av kuren, så det må du spise.

i salaten har jeg: isbergsalat, roccula salat, rødløk, paprika, kanskje litt tomat, fersk sopp, kjøtt/fisk og kanskje et par egg:rolleyes:

tullann sa for siden:

åhh... nå ble jeg sulten....

Kokosbolla :o) sa for siden:

jepp - da får jeg handle inn imorgen og lage gode sauser og salater, for det har det ikke vært i mitt kosthold.

Takk for gode tips til salat og karbismengde.....!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.