< Tilbake til oversikten

Er det farlig?

Lindabtn sa for siden:

En ting jeg har lurt på i det siste! Har en venninne (en ganske "gammel" venninne) som var hos legen fordi hun hadde noen spm ang ketolysekuren. Pga at man skulle spise så mye fett var hun veldig skeptisk og måtte da rådføre seg. Hun fikk da beskjed av legen at hun skulle være veldig forsiktig med denne kuren pga alt fettet fordi det er mange i hennes familie som har dødd av hjerte og karsykdommer, tette blodårer, blodpropp, husker ikke helt alt hun nevte, men "sykdommer" pga mye fett i blodårene. Hennes bror har fått streng beskjed om å holde seg laaaangt unna denne ketolyse.
Ble litt skeptisk da jeg hørte dette, kan det være farlig for blodårene med alt fettet??? Vet at det er forskjell på fett, metta og umetta, har det kanskje noe med saken å gjøre?? (har lånt bort boka, så får ikke sjekka om det står noe der)

Gerd sa for siden:

har ikke boka med meg på jobb. Men dette står det veldig mye og godt forklart om i boka. Står kanskje noe her og: www.ketolyse.no :)

Alfamann74 sa for siden:

Alltid greit å forhøre seg med legen, men Atkins hevder jo at du ikke får dårligere helse av å spise lavkarbo, tvert imot.

Lindabtn sa for siden:

Ja det er det jeg også har hørt (med ketolyse). At "alt" lizm skal bli bedre. Minske risiko for hjerte og karsykdommer osv.... hmm, skal jo egentlig ikke gå på den lengre enn 6 mnd for så og trappe gradvis oppover, er kanskje en grunn til det :)

Siljevanilje sa for siden:

desverre finnes det oppdaterte leger og ikke oppdaterte leger på lavkarbo.
så man skal ikke ta alt legen sier for god fisk.

men det er et par sykdommer som ikke bør matces med ketolysekuren.
disse står nevnt i boka ( som jeg også har lånt vekk)

men utenom disse sykdommer, så kan "alle" ha nytte av lavkarbo i en eller annen form.

det eneste fettet som er direkte farlig er transfett. det er behandlet ustabile fettsyrer. det finnes i dressinger, poseting, som oftest i hel og halv fabrikat.

det man kan sjekke. man tar en hel lege sjekk før man begynner, inkl tisse prøve og en hel haug med blodprøver. og i de aller fleste tilfeller så blir disse prøvene bedre etter en stund.

moinx sa for siden:

Jeg har også lånt bort boka, jeg veit det står om det der...
Torkil??

Fru R sa for siden:

Atkins var jo hjertelege ....

Men Torkil er den beste til å svare på dette tror jeg.

Starry Eyes sa for siden:

Jeg har lite peiling på dette, men jeg vet at min mor har tett oppfølging av lege i forhold til forhøyet kolesterol da hun er genetisk disponert for sykdommer knyttet til dette - og hennes far døde av det. Og dette vil jo hun være i forhold til ethvert kosthold
Derfor føler jeg at det kan være greit å holde dette under oppsikt vha blodprøver med jevne mellomrom - sist jeg var hos legen sa hun at jeg hadde perfekte verdier :D
Men selvsagt, det er nok best å få en profesjonell til å uttale seg om dette...

Georgine sa for siden:

Man får ikke tette blodårer av å spise fett. Om du derimot blander det med raske karbohydrater så blir ståa en helt annen.

De aller fleste opplever langt bedre blodverdier på lavkarbo, inkludert meg selv.

Har man en familiehistorie med hjerte/karsykdom bør man følges opp av lege og sjekkes med jevne mellomrom.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.