< Tilbake til oversikten

Bursdagskake

Smula sa for siden:

Ok... det er bursdagstid snart og familiedrama glimter i horisonten - nærmere bestemt til helga.
Jeg tenkte at jeg skulle lage en brukervennlig kake både for meg selv og min far som har diabetes, men uansett hvor herlige alle kakene på oppskriftsforumet er, så ser jeg at de fleste er lagt inn av folk som følger en annen kostholdfilosofi.
Jeg har ikke mulighet til å gå gjennom alle og regne ut antall karber, da ville jeg garantert:

a) Ikke bli ferdig til søndag
b) Lage et himla rot, for regning har aldri vært min sterkeste side

Derfor:
Noen som har en ketolyse-vennlig kakeoppskrift å anbefale...?

Gerd sa for siden:

Denne laget jeg til både bursdag og konfirmasjon
[size=3][/size]
Ziggys nøttebunn med smørkrem(Gerd modifisert den litt)

Bunn
5 stk eggehviter
4 stix(ts) Splenda
250 gr mandler

Solkrem
5 stk eggeplommer
1,0 dl kremfløte
3stix(ts)Splenda,
100 gr smør
5-10 dråper vaniljeessens etter smak

Pynt
Ristede mandelspon og/eller sjokoladestriper

Fremgangsmåte

1. Mal mandlene i en mandelkvern, eller sammen med søtningsmiddel i en foodprosessor eller blender. Stivpisk eggehvitene, og vend dem forsiktig inn i mandelblandingen med en slikkepott. Vend det sammen i maks 1 minutt, ellers vil eggehvitene falle helt sammen.

2. Smør en springform på f.eks. 24 cm, legg evt bakepapir i bunnen, og fyll den med mandelrøra. Stekes ved 160 grader i ca 30-35 minutter på nederste rille. Avkjøl.

3. Rør sammen plommene, fløte, søtningsmiddel og vaniljeessens i en kjele. Varm det opp over svak varme, og rør hele tiden til fløten og eggeplommene tykner. Ta kjelen av plata, og rør smøret i terninger inn i kremen. Rør kremen til den blir jevn og glatt. Avkjøl.

4. Ha smørkremen over mandelbunnen i springformen, og glatt det utover. Pyntes med mandelspon, som du gjerne kan riste i en tørr panne til de er gylne. eller sjokoladestriper laget med litt smeltet 70% sjokolade.

Oppbevares kaldt. Kan også fryses.

Totalt karber denne oppskrifta blir ca 33

Viclin sa for siden:

Å, den så god ut! Tror denne må prøves etterhvert. Smaker den noe lignende Suksessterte?

Smula sa for siden:

Åh nam, Gerd - den ser dyrisk ut! :p
Suksessterte, hva? Noteres og brukes.

Tusen takk!

Viclin sa for siden:

Denne fikk jeg ikke til. Selve bunnen ble vanskelig å jevne ut, så den er helt klumpete og taggete.
Smørkremen smaker salt. Den var god inntil jeg tok oppi smøret. Etter det smakte den bare salt. Får håpe den blir bedre når den blir helt avkjølt.
Sambo har også smakt, og den smaker salt. Så det er ikke bare fordi jeg kanskje kjenner salt smaker bedre pga ketosen.

Hadde det vært bedre med smør uten salt kanskje?

Nille sa for siden:

Absolutt ! Bruker alltid det i kaker !

Viclin sa for siden:

Uffda. Det sto bare smør, så da tenkte jeg ikke på at det var flere varianter. Brukte den jeg hadde.

Jaja, får prøve et stykke, kanskje den er god likevel.

Bee sa for siden:

Hva med en marengs med krem og bær?

Lag marengs i langpanne, smør påbærkremen og rull den sammen. Kjempegodt!

Viclin sa for siden:

I fjor lagde jeg Pavlovakake, og den er jo verdens beste! Den må jo være enkel å gjøre om til lavkarbo. Bare å erstatte sukkeret med Splenda eller Natreen, så er jo resten bare egg og krem? Marengs er jo kjempegodt!

Smula sa for siden:

Jeg var heller ikke heldig med denne kaken, faktisk...
Bunnen var enkel å lage, men det var den som ble forferdelig salt av en eller annen grunn... brukte bare en liten klype til eggehvitene, som jeg pleier. Den har aldri blitt salt tidligere.

Men mitt problem var kremen. Altså, det ble ikke krem! Jeg fikk aldri blandingen i kjelen til å tykne - hvor lenge skal man egentlig holde på før den blir det? Så hele greia var bare flytende og stivnet aldri.
Jeg var nødt til å fryse den og lage iskake av den.

reidun50 sa for siden:

Jeg lagde Fedons utsøkte ostekake med Nilles bearbeiding.
Den var kjempegod, frisk og deilig.
Fikk mye skryt av gjestene.
I tillegg lagde jeg fromasj: 1 pk Heistad lett gele, 1 pk fløte piska til krem samt litt friske eller frosne bringebær. NYDELIG.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.