< Tilbake til oversikten

Jeg lurer på noe med ketostixen

Lovehandle sa for siden:

tok en test og da ble den grå, jaja så er jeg ikke i ketose, men to timer etterpå tok jeg en til og da var den lilla (rundt 50 på stixen). Er det rett at jeg ikke var i ketose ved den første, eller var den første jeg tok bare en feilmåling?

hehe litt vanskelig forklart her ja :rolleyes:

Nille sa for siden:

Har du utslag, så er du i ketose - UANSETT FARGE.

Hvis du har mørk lilla stix hele tiden er det heller et tegn på dehydrering, - urinen er for konsentrert. Du må drikke mer vann for å tynne den ut og for å skylle ut nyrene.
Leveren produserer ketoner fra kroppsfett, fettet du spiser og fra alkohol. Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett.

Stix’en viser kun hva som skjer i urinen. Ketose skjer i blodet og i kroppsvevet. Om du har lys rosa utslag , så er du i ketose, og det forbrennes fett. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet. Det finnes ikke mild eller sterk ketose slik mange tror ! Og fargen på stix’en viser ikke grad av ketose, men mengden ketoner i urinen.

Det erogså viktig at du avleser stixen slik det står på boksen. Venter du for lenge blir resultatet feil, venter du fort kort blir det feil.

Lovehandle sa for siden:

Men på den første fikk jeg jo grå farge, men det er vel ikke utslag på ketose?

Gerd sa for siden:

Heisann.

Det kan ha vært en feil med stixen også.

Den beste tida å måle på er om kvelden 2-3 timer etter siste måltid.:)

Nille sa for siden:

Ja, det er fullt mulig å ikke ha utslag en gang på dagen og å ha fullt utslag senere. Det kommer som sagt an på hva du har spist/drukket/ikke drukket

wollafruen sa for siden:

Grått har jeg fått også en gang, men det teller nok ikke som utslag vil jeg tro? Og om jeg har ventet leeeeenge med å lese den av (flere timer...glemte å kaste den en gang faktisk :o ) så var den gått tilbake til den vanlige fargen den har før den blir brukt.

Om du får mild rosa eller mørk lilla spiller egentlig ingen rolle for "i hvor stor grad" du er i ketose. Du er ikke lite eller mye i ketose, det er en på eller av-ting. Enten er du i ketose eller ikke. Mørk eller lys farge indikerer hvor mange mg ketoner som finnes i urinen din, og dette påvirkes bl.a av hvor mye væske du klarer å få i deg. Drikker du lite vann vil utslaget være mørkere, men du er jo ikke i "dypere" ketose allikevel - urinen din er bare mer konsentrert.

Hedda:) sa for siden:

Hvis det er som dere sier, hvorfor står det da i Ketolyseboka at man da ikke har optimal fettforbrenning om stixen ikke viser lilla?

Hos meg er den bestandig lys rosa, men jeg drikker jo mye vann, så.

Blir forvirret over at mange sier så mye forskjellig.

Lovehandle sa for siden:

Ja men det står vel også nevnt i boka at rosa kommer hvis man drikker mye vann, noe ketolysere skal gjøre. Eller har jeg lest mellom linjene kanskje :p

Nille sa for siden:

På [url]www.ketolyse.no[/url] står det samme jeg har skrevet (det vet jeg fordi Torkil spurte om han kunne bruke min tekst). Skjønner godt det blir forvirring. Men med lilla betyr det vel utslag - gjør det ikke ? Det er en generell opplysning. Mange brenner fett som bare f... uten noen gang å få utslag.

Det er på grunn av slike ting jeg er helt i mot bruken av disse stixene. Det skaper unødig frustrasjon.

Nille sa for siden:

Nei, du har helt rett. Det mer man drikker dess lysere blir fargen !

Hedda:) sa for siden:

Ok, takk, Nille. Da får jeg bare regne med jeg er i ketose.

Nille sa for siden:

:ja: har du utslag så ER du i ketose !

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.