nettie sa for siden:
hei alle sammen. Er ny her inne og fikk direkte hætta da jeg leste i boka til Torkil at man kan få utslag på prommillekontroll av å være i ketose. Er det noen som har opplevd dette?
nettie sa for siden:
hei alle sammen. Er ny her inne og fikk direkte hætta da jeg leste i boka til Torkil at man kan få utslag på prommillekontroll av å være i ketose. Er det noen som har opplevd dette?
moinx sa for siden:
Hvis det gir utslag på den blåsetesten til politiet forklarer du bare at du er i ketose, og ber om å få avlegge blodprøve.
nettie sa for siden:
ja jeg leste det men det er no forferdelig flaut å bli kjørt inn på sykehuset i politibilen da..hehe...
geysirland sa for siden:
jøje meg..og jeg som kjører taxi:rolleyes: ....
Det hadde jeg ikke tenkt på.
moinx sa for siden:
Er jo ikke flaut så lenge man har sitt på det tørre.....!?;)
Og det er jo sjelden man blir stoppet da....heldigvis...:):)
Gerd sa for siden:
Jeg har promilleapparat hjemme, og på dette halvåret jeg har gått på kuren, så har jeg blåst en gang så det gjorde utslag, 0,8.... I begynnelsen hadde jeg alltid boka i veska når jeg kjørte bil, sånn at jeg kunne vise den viss jeg ble stoppa....:o
Trixie sa for siden:
I en av de siste episodene til Doc Martin så handlet det om en kvinne i landsbyen som alle trodde drakk! Det viste seg at hun hadde diabetes, men det ble først påvist etter mye om og men - bla. blåste hun i et alkometer som gav utslag. Politimannen fikk beskjed om å bytte ut sitt gamle apparat da det gav utslag på personer som var i ketoacidose.
Trixie :)
moinx sa for siden:
Ja, det så jeg også på;)
Kanutten sa for siden:
Hvor i boka står det da?? hadde vært kjekt å kunne vise til det i tilfelle :D
Gerd sa for siden:
Står på side 88 :)
Nille sa for siden:
Det er riktig at gamle alkometer også gir utslag på ketose. MEN vil for orden skyld presisere at ketose og ketoacidose er to forskjellige ting som absolutt ikke må sammenlignes.
Ketoner produseres i leveren, - og kommer fra fettsyrer som blir dannet når kroppsfett brytes ned som erstatning for glukose/sukker. I en ketogen diett, som Ketolyse eller Atkins – eller dietter som behandler barneepilepsi, kan de små mengder glukose som trenges for at kroppen skal fungere, dekkes av et minimum karbohydrater. Glukose kan også dannes i leveren – fra proteiner.Når kroppen produserer ketoner og bruker dem som brennstoff kalles det for ”ketose”.
Ketoacidose er en livstruende tilstand for diabetikere. Og det handler ikke om keto- delen av ordet, men acid – syre. Det er syreforgiftning av blodet og skyldes opphopning av ketosyrer i blodet på grunn av alvorlig insulinmangel. De vanligste årsakene er ved nyoppstått type 1 diabetes og i tilfelle hvor mennesker med type 1 diabetes får annen sykdom med feber som øker behovet for insulin. I slike situasjoner vil blodsukkeret være høyt (over 15 mmol/l) og man finner sukker og ketonsyrer (ketoner) i urinen. Uten behandling vil man raskt blir alvorlig syk med bevisstløshet (diabetes koma) -som damen i Doc Martin. Kombinasjonen høyt blodsukker, sukker og ketoner i urinen bør føre til at man straks kontakter lege. Det er altså det høye blodsukkeret og syreforbindelsen som er farlig. Ketonene er en del av bildet og er et resultat av tilstanden – IKKE årsaken.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.