Jeg skjønner at fettet er viktig og det har vært litt vanskelig - og jeg tror jeg har spist for magert. Det kan bli rent kjøtt med grønnsakene for å dekke karbisbehovet, men da har jeg ikke tatt med saus.
Faktisk sjeldent jeg lager saus til maten......bør jeg kanskje det ?
Og hvor mye ?
Hvor mye fett i form av rømme, smør, fløte etc. bør dagsbehovet være ?
Jeg tror det er det som gjør at jeg ikke går ned. Fordi jeg i underbevisstheten tenker lite fett og glemmer å få i meg fett.
Hjelper det om jeg smelter et glass med smør og drikker det ?
Bare for å gå ned i vekt.....
Hahahaa....tuller.....
Lagde meg potetmos erstatningen i dag og skjønte ikke hvor mye jeg skulle ha. Så jeg tok 100 gram erstatning og 200 gram rosenkål som har vært frosne og en fet saus.
Stemmer det at jeg fikk i meg 2,8 gr karbiser gjennom erstatningen ?
Det er 17 gr totalt av 500 gr blomkål og 100 gr sellerirot.
Er det en mulighet å holde meg litt under 15 karbiser til dagen - sliter litt med å dekke det behovet. Eller bør jeg holde meg til 15 karbiser ?
Sorry for alle spørsmålene - er liiitt despo etter et resultat.
Jeg tror ikke det er sagt eller skrevet noe om hvor mye fett du bør ha, bare at dette er veldig viktig. Jeg steker alt i meierismør, og har MCT olje som "dressing" på salat etc. I tillegg spiser jeg litt nøtter og solsikkefrø som også er gode fettkilder.
Hvilken saus lager du? De ferdigkjøpte inneholder ofte mye karbohydrater. Sjekk pakken.
Men du kan ta f.eks. smør/stekesjy, og tilsette litt johannesbrødkjernemel (jevning) og ha litt fløte/rømme og krydder etter behag for å lage saus.
For meg så har rømme og fløte vist seg å være partystopper.
Jeg var å kjøpte cocosolje/fett i går som jeg spiser utenom til tablettene. Ellers spiser jeg fettet som er på kjøttet jeg spiser, og spiser jeg kylling o.l så lager jeg en saus med høy fettprosent.
Du bør holde deg til 15karber om dagen dersom det funker for deg. Ingen vits å spise mindre dersom det fremdeles ikke gir utslag på vekten.
Når du spiser riktig kjøtt (kyllinglår, vinger, kjøttdeig, egg, pølsepålegg osv) så får du i deg også riktig mengde fett.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.