Jeg sliter skikkelig med halsbrann og har gjort det helt siden jeg begynte på lavkarbo. Jeg har hatt halsbrann hver eneste kveld/natt. Jeg har ikke spist annet en det som er anbefalt og jeg drikker ikke light brus eller saft. Har gått på lavkarbo i ca. tre uker nå.
I går tok jeg halvannet glass vin én time før jeg la meg, og våknet av noen helt vanvittige smerter. Måtte sove resten av natten sittende.
Er det andre som har hatt de samme problemene - og kan jeg gjøre noe med det?
Jeg tar Link når halsbrannen er som verst, og på pakken står det at den inneholder magnesium... et eller annet. Er det slik at når man går på lavkarbo, må man ha magnesium?
Hvis det er tilfelle, lurer jeg også på hvorfor man må ha vitamintilskudd når man spiser nærmest optimalt ernæringsmessig. Skulle tro at man ikke behøvde tilskudd sålenge man spiser et sunt og naturlig kosthold.
Har ikke hørt om at folk får halsbrann av lavkarbo kosthold. Men om du plutselig begynner å spise mye fett er det mulig kroppen reagerer.
[color=purple][/color]
Du trenger kosttilskudd fordi lavkarbo diett - om du er i ketose - er vanndrivende. Dvs. du drikker mye vann og tisser mye. Du skyller giftstoffer ut av kroppen, men samtidig forsvinner ogsp en rekke ensymer, vitaminer/minraler kroppen trenger og du får et underskudd. Så så lenge du er i ketose bør du absolutt ta kosttilskudd. Når du går over på vedlikehold og ikke lenger er i ketose behøver du ikke så mye om du opprettholder et godt variert kosthold med alle matgrupper. Jeg er blant dem som mener du ikke får i deg alt du trenger ved godt kosthold - på grunn av næringsfattig jord og alle sprøytemidler. jeg anbefaler iallefall en god omega 3 og en god multivitamin.
Ja, jeg har hatt problemer med det lenge men det har blitt værre nå. Ja, jeg drikker mye kaffe...:o Det er godt mulig det er kaffe, røyk og vin som er årsaken.
Det høres riktig ut, Nille. Godt å få ting plass. :) Tusen takk for oppklaring!
Har vært å kjøpt trankapsler, magnesium og multivitamin idag. :)
Hvis det ikke blir bedre får jeg vel kanskje besøke legen min.
Jeg har i hvert fall merket det selv, at jeg får mer halsbrann når jeg drikker endel kaffe.
Nå har jeg gått over til koffeinfri kaffe, og jeg har nesten ikke halsbrann lengre - og når det kommer så blir det raskere bra igjen med en slurk vann...
Tror jeg skal prøve å erstatte noen av kaffe-koppene med koffeinfritt. Må vel på avvenning. Har prøvd koffein-fritt før, men det ga liksom ikke det kaffe-kicket jeg var ute etter.
Skal kjøpe koffeinfri kaffe allerede i morgen! :cool:
Da jeg gikk over til koffeinfri så merket jeg ikke noe forskjell på smaken i hvert fall... og jeg får ikke noe kick av vanlig kaffe, ikke har jeg vært avhengig av morgenkaffe heller...
Men, da jeg smakte vanlig kaffe igjen hos moren min i går så smakte det vondt...
Hei igjen!
Vil bare gi en oppdatering på halsbrannen. Nå har jeg gått over til pulverkaffe (med koffein), og halsbrannen er forsvunnet som dugg for solen! Ikke mere traktekaffe for meg (på en stund, iallefall).
Hurra! :D
Årsaken var altså ikke fet mat som alle i familien min maser om. :cool: ha! :p
Jeg slet lenge med halsbrann før.... men tror faktisk det kom av melkeprodukter... for nå når jeg ikke spiser melkeprodukter så er det hærlig å legge seg om kvelden uten halsbrann :D
men har opplevd at jeg har spist lavkarbo MEN drakk melk en gang ( husker ikke hvorfor) så da kom halsbrannen.... så når det er kaker og sånt hopper jeg langt bort (utenom bryllupet jeg var i da :rolleyes: )
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.