< Tilbake til oversikten

Ketose og glukosebelastning

Chubby`s wife sa for siden:

Vi fikk en datter i April! Det ble funnet ut i svangerskapet at jeg hadde svangerskapsdiabetes, så som en etterkontroll, skal jeg ha en glukosebelastning... i morra!!!

Hva i allverden skal jeg gjøre? Og hva kommer til å skje med meg?
Kommer jeg til å få sukkersjokk eller? Det er jo en real dose sukker jeg skal ha i meg...?

Fint om noen kan gi meg et raskt svar :confused:

Nille sa for siden:

Det kommer an på om du er i ketose og hva slags diett du følger. Om du følger Atkins Induksjon eller Ketolysekuren med rundt 15-20 karber pr dag bør du absolutt begynne med mer karber mer enn 3-4 dager før du skal ta en slik belastning. Det er greitt om kroppen ikke er i ketose, da plutselig sukkertilførsel kan medføre forstyrrelser i væske- og saltbalansen.
[color=purple][/color]
Om du går på ketolyse eller Atkins skal forresten glukoseomsetningen og insulinverdiene være helt normale.

Mitt råd er at du spør om det er greitt å utsette belastningen 3-4 dager OM du som sagt følger kurene over eller andre ketogene dietter.
[color=purple][/color]
Om du ligger på høyere inntak av karber - ala Lindberg på 50 eller mer, vil du ikke få samme effekt av glukosebelastningen.
[color=purple][/color]
Dessverre er det få leger som kjenner til hvordan en kropp på ketogen kost reagerer på sukker. De fleste ser det ikke som noe problem. Men vi som har erfart det - OG legene som kjenner til ketogent kosthold, de vet at det kan være skikkelig unehagelig. Farlig er det vel ikke, men veeeeeldig ubehagelig !
[color=#800080][/color]
Pass uansett på å drikke mye (gjerne farris) etterpå !

Chubby`s wife sa for siden:

Uff, tenk at jeg kunne glemme dette da!?
Jeg har jo akkurat begynt jo! Tissa på strimmel i går, og er definitivt i ketose! :o)
Har mest lyst til å avbestille hele greia jeg, jeg vet jo at jeg ikke har diabetes, etter diverse målinger etter fødselen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.