< Tilbake til oversikten

Har der lagt merke til at dl mål på grønnsaker ikke er likt det i vekt?

#1

Amygdala sa for siden:

Dersom du veier grønnsakene kan du spise mye mer, her må det være en feil. Ikke tjangs at jeg får 300 g salat oppi 5-7 dl mål.


#2

MHM sa for siden:

Det må være grammene som er riktigst, for det er jo tross alt per 100 gram man oppgir karbohydratinnholdet i matvarer. Tidligere har vi hatt en diskusjon her inne angående mengde grønnsaker og mengde karbohydrat i ulike grønnsaker. Vi fant ut at verdiene varierte en god del fra tabell til tabell. Og det kommer rett og slett av at karbohydratnivået varierer fra sort til sort, hvor den har vokst, hvor mye sol osv. Vi kan aldri få testet akkkurat det vi spiser, så vi må bare bruke cirka-mål. Jeg tenkte på dette senest i går når jeg spiste norske jordbær. De smaker jo så utrolig mye søtere og bedre enn de belgiske. Da er sikkert karbohydratmengden større, men SHIT AU, det er veldig kort sesong for disse bærene. I den norske matvaretabellen står det at jordbær har 6 gram karbohydrat per 100 gram. Om det er norske eller belgiske eller noe annet vet jeg ikke. Tallene i den norske tabellen baserer seg nemlig mye på den engelske tabellen.... :rolleyes:


#3

Nille sa for siden:

Joda, hvis du spiser "tunge" grønnsaker i salaten så !! F.eks. broccoli og blomkål og sånn. MEN jeg skjønner hva du mener - og det er aller best å veie. Som MHM sier, det er slik næringinnholdet og grunnlaget for å telle karber er oppgitt.... pr. 100 gram !!
Årsaken til at det står dl er at det er oversatt fra engelske "cup" mål. Det blir litt rart etter norske forhold.

Så vei og tell du !! Det er det aller beste ! :D


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.