< Tilbake til oversikten

Hvor mye karbs må til?

Seffers sa for siden:

Som tittel hinter til: Hvor mye karbohydrater må til før man går ut av ketose? Holder det med at man overstrider ditt "maks" karbs 1 gang, også må man starte på nytt?
Ettersom jeg har hørt at noen driver med "karb dager", hvor de spiser mye karbs til det siste måltidet før de skal legge seg, slik at de får fylt på litt av...ja..det som karbs gir(Mulig det var Glycose eller noe slikt). Ville en slik dag ta meg ut av ketose?

Nille sa for siden:

Det finnes det ikke noe fasitsvar på. Noen er ute av ketose ved +/- 30 andre er i ketose til nærmere 50. De fleste er nok ute av ketose +/- 50.

Skjønner ikke helt hva du mener med å "starte på nytt". Går du ut av ketose kan det ta alt fra en dag til en tre-fire dager til du er i ketose igjen. Dess flere ganger du gpr ut og inn, dess lengre tar det å komm inn igjen etterhvert. Og noen erfarer at de må lavere og lavere hver gang om de holder på sånn ofte.

Sannsynligvis, men det kommer an på hva du spiser. De som driver med oppkarbing spiser da IKKE sukkerholdig, som kaker, is og brus. Men høykarbo som brød, pasta, ris, poteter med lite fett. (Det med fettfattig er vikrig, for kombo fett og mye karber = fettlagring).

Seffers sa for siden:

Takker for svar.

Men det er en ting til jeg lurer på, og det er: Hvor mange gram karbs tar kroppen opp i løpet av et måltid? Jeg har lest andre stedet på nett(Muligens her om jeg ikke husker feil), at kroppen kan ta opp maks 40g proteiner på et måltid, og da burde vi vel ha en grense på karbs og?

Nille sa for siden:

Nei - det er ingen kjent grense. "Normalt" norsk kosthold ligger på rundt 300 karber pr døgn...
[color=purple][/color]
Det kommer også an på hva slags karber man spiser. Slike VI spier eller sukker eller stivelseholdige matvarer som raffinert hvitt mel, pasta og poteter.
[color=purple][/color]

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.