< Tilbake til oversikten

Bli med på anti-lightbrus-utfordringen

Sugarpill sa for siden:

Fra i morgen av starter jeg et nytt, light-brus fritt liv. Er det noen som blir med?

nøtta sa for siden:

hm.... jeg er med på nedskjæring ;) men ikke helt kutt :o

Photobscura sa for siden:

...I'm already there... (Jada... Gnir det inn:p)

lokkebiff sa for siden:

Me too!! :rolleyes:
Og det er så befriende, at jeg sier bare GO! GO! GOOOO!!! Dere klarer det!!!;)

BiB sa for siden:

Jeg er også der og signerer Lokkebiff på følelsen!!

Dadda sa for siden:

Jeg er nesten der :) :) skal kutte ned litt mer idag :)

Sugarpill sa for siden:

Hva som vi sier nedskjæring første uka også kutt?

Det burde vel fortsatt være lov til å ta seg et glass nå og da, men bare ET glass, ikke sånn som vi driver på nå.

Da er vi igang! Jeg har kjøpt lightbrus i dag, men planlegger å begrense inntaket.

Nena sa for siden:

Melder meg.. kraftig nedskjæring denne uka, kutt fra neste uke:) !

Sugarpill sa for siden:

Yess! Men det må skikkelig straff til for de som detter ut. Kanskje vi kan ha det i signaturen vår at vi er med på dette? En ticker på hvor lenge vi har klart oss også?

Jeg forlanger 100% committment her, om noe sprekker, så følger andre med.

nellie sa for siden:

jeg er med!! og trenger det

mofe sa for siden:

Jammen herreguuud, jeg får så vondt i hodet når jeg slutter med pepsi max sånn BÆNG! Skikkelig koffeinabstinenser. Men det kan jeg jo løse med å drikke te hvis det blir helt horribelt.. (Den hodepinen er grusom.)

Min pepsimaxhistorie er sånn at jeg har drukket 1,5 liter hver dag i maaange år, tror det er rundt 4-5 nå.. Siste ukene har jeg klart sånn ca. noenlunde å holde meg til 1 liter..

Så MIN plan da iallfall, er å fra imorgen av, tirsdag, kun drikke en halv liter hver dag, for så å slutte helt på.. lørdag nå som kommer. Også være klin fri i to dager, også på mandag fra neste uke av er jeg "FRI FRI FRI ", og kan ta meg et glass om dagen om jeg vil, eller et glass i uka eller whatever. Uansett ønsker jeg ikke å være avhengig lengre, som jeg er nå. Jeg tror det er viktig, iallfall for meg, at dette ikke blir noe tvangsgreie, for tvang funker ikke på meg, da raser jeg sammen og "alt er ødelagt".

Så, om dere har tenkt til å straffe meg om jeg ikke klarer det, så værsågod - jeg kommer uansett ikke til å godta den ;) Jeg tror generelt ikke på "straff". (Men det er en annen diskusjon :p )

Sugarpill sa for siden:

Straffen du får er å måtte betale penger for dyr brus.:D

Dadda sa for siden:

Himmel, hva er det oppi den brusen som gjør at vi alle er så avhengige !?!? Skulle tro det må være noe mer enn bare kunstig sukker og koffein....

Sugarpill sa for siden:

I riktig gamle dager hevdet de har det var kokain.:D

Men det har jegså lurt på. Må være mer enn bare søtsmaken og koffeinet.

mofe sa for siden:

Ja, det er egentlig straff nok i seg selv :cool: For.. WOW, hvor mye penger jeg har brukt..! Skal vi se.. regne

Hvis jeg har drukket 1,5 liter pepsi max hver dag i fire år...:
365 dager i året x 4 år = 1460 dager
1460 dager x 15 kroner for 1,5 liter (uten pant) = 21900 kroner på fire år

ÅH KJÆRE VENE!!! HALLOOO! Det er et FØRERKORT det for svingende! Sinnsykt. :eek: :eek: :eek:

Videre vil det si 5475 kroner i året... Oi, oi, oi.

Her skal det sluttes, ja!

Koffeinet har nok sitt å si, men.. dette ligger aller mest i hodet. Vi kan skylde på koffeinet til vi dauer av sult (altså pga. økonomisk ruin :p ), men dette sitter i hodet.

Vi har et valg, rett og slett. Det kan føles og synes lite reelt, fordi vi har lært kroppen og hodet vårt at den får pepsimax hver dag - men vi har altså et valg.

mofe sa for siden:

5475 kroner i året er 18 par sko (om de koster 300 pr. par....)

Bare sånn til ettertanke, jenter.... ;)

Dadda sa for siden:

Det som er ille er at jeg synes det er så godt at det er verdt 5475 i året :o ....men jeg liker sko veeeeeldig godt også :D

Amalie22 sa for siden:

Jeg drikker ikke lightbrus av den enkle grunn at jeg synes det smaker pyton, og fordi at det faktisk er bedre å drikke vanlig brus enn lightbrus. Da vanlig brus forsvinner fortere ut av kroppen, mens lightbrus binder vannet i tillegg til at alle de ekle stoffene blir værende i kroppen. Men nå er ikke vanlig brus så bra heller da, med tanke på alt sukkeret.
Dette ble helt avsporing.hehe. men kjenner mange som er avhengig av det mølet der, så skjønner at det ikke er enkelt.

I tillegg var det en ernæringsfysiolog som fortalte meg at all brus inneholder noe som heter urea, dvs dyreurin.....hhmm...

Ønsker alle dere som skal slutte med denne uvanen masse lykke til hvertfall.

Kristin1964 sa for siden:

Jeg skal prøve dette, jeg også. Dvs mer enn bare prøve. Jeg har tidligere lurt meg sjøl med at jeg skal kutte ut gradvis.....snakk om livsløgn! Det eneste valget for meg er å kutte cold turkey. Jeg klarer ikke å ta ett glass brus pr dag, det tuller fort på seg. Og før jeg vet ordet av det, har jeg drukket 1 1/2 liter....og så er vi igang igjen.

Jeg har prøvd før, så jeg VET at det blir hodepine de luxe:eek: Når kroppen ikke får hverken sukker eller koffein, DA protesterer den, da! Men, når jeg sitter her og skriver og ser ned på den fæle, tjukke magen min, da vet jeg så inderlig vel at dette må jeg bare komme meg igjennom.

Wish me luck:)

Sugarpill sa for siden:

Lykke til! Send litt lykke tilbake sånn at jeg også greier det.

Sugarpill sa for siden:

Dere, nå er vi jo en hel gjeng, flott! Jeg lurte på om det var interesse for en setning i signaturen om dette.Noen kan sikkert lage en fin, mer fancy utgave av ("Jeg er med i anti lettbrus-ufordringen).

Jeg skal ha en ticker også, tror jeg.

Trixie sa for siden:

Har aldri drukket lettbrus og kommer ikke til å starte.
Håper virkelig dere klarer å kutte ut slik drikke! Stå på og ikke gi opp! :)
Trixie :)

susanna sa for siden:

Ja jeg henger meg på denne.

Drikker pepsimax hver dag, og vet det ikke er sunt.

Jeg har klart å slutte før men det har ikke holdt i lengden. Men dersom jeg slutter helt nå en periode mens jeg slanker meg tror jeg nok at jeg for fremtiden unner meg litt pepsimax på lørdager.

Som en oppmuntring til alle som prøver. Når man først er kommet over den første kneiken i lightbrus-stopp. Kjenner man faktisk at kroppen liker å være uten.....

Ikke mer lightbrus på meg !!!

hegekat sa for siden:

Ja jeg bør og vil væra med! Ferien er ferdig nå, så på igjen med ny giv uten ligth brus!

Masse lykke til! Dette klarer du:) Og jeg - og alle de andre som er med på utfordringen:)

BiB sa for siden:

Ja, Mofe, her sier du det så utolig klart!! Dette gjelder alle valg, enten det e rmat eller drikke!!

Klem fra BiB

Nannah sa for siden:

Akk ja....eia var vi der! var 3 år uten brus...men gradvis har den kommet tilbake gitt! Men jeg er ikke klar for kutt ennå...tørr ikke rett og slett
Nå går det så fint med meg på lavkarbo...og jeg er såååå livredd for å dette ut i spiseforstyrrelser igjen om noe blir forbudt...

Det har tatt meg ti år å bli fri...og jeg var skitredd når jeg begynte med dette.....men det går jo bra:)

Men nei...våger ikke utfordre skjebnen ennå!

Maxxx sa for siden:

Helt enig med deg. Hvorfor endre på noe som går bra? Jeg tviholder også på brusen, siden den ikke har negativ innvirkning på meg slik det ser ut.
Da er vi i hvert fall to som kan sitte sammen på sidelinjen å se på :D

Nannah sa for siden:

Jaaa:D:D

Dette er første dagen min på anti- lightbrus- utfordringen. Rett nok er ikke dagen omme riktig ennå, men det ser ut til å gå greit. Jeg fikk en liten ide tidligere i dag om at jeg bare kunne ta ett glass nå i kveld, men har vært streng og sagt NEI!

Det som kanskje er litt dumt, er at jeg begynte på ketolyse- kuren også i dag, så det ble litt mye med både kostomlegging og ingen brus på samme dag. Jeg kjenner det på hodepinen:eek: Men, jeg SKAL klare det:)

Andre dag på anti- lightbrus- utfordringen her! Det har gått overraskende bra i dag:) Jeg sliter med at jeg er slapp og tung, men har egentlig ikke hatt problemer med å unngå brus. Har t.o.m en flaske Pepsi Max i kjøleskapet, men har ikke vært fristet til å åpne den. Har istedet kjøpt meg Farris med sitronsmak. Ganske god egentlig. Hjelper på når jeg vil ha noe annet en plain ole' water:)

Hvordan går det med dere andre? Ikke si at det er bare meg igjen!!

mofe sa for siden:

Igår drakk jeg kun en halv liter - idag har det blitt rundt en liter, mulig litt over.. (Kan skylde på at jeg hadde besøk, men det er det da ingen vits å skylde på?)

Imorgen.. er jeg tilbake på en halv liter. KUN. :ja:

Jeg synes du er kjempegod hvis du klarer å begrense deg til en halv liter pr dag:) Jeg er dessverre ikke så sterk der, blir fort til mer enn den halve literen, og så er jeg "på kjøret" igjen. Derfor har jeg bestemt meg for å være streng på dette punktet. Krysser fingrene for at det holder:)

Sugarpill sa for siden:

Vi andre skal trappe ned første uka. :D

Skjønner:) Lykke til med nedtrappinga! Jeg heier på dere:)

Nena sa for siden:

Bortsett fra et glass gin & sukkerfri tonic (fortsatt ferie :p ) og en munnfull pepsi max, har jeg vært brusfri denne uka. Har heller ikke spist sukkerfri godis :D - alt i alt fornøyd så langt, siden jeg har klart å hente meg inn når jeg har holdt på å kjøpe läkerol...

BiB sa for siden:

:heia: :heia: :heia:

gi meg styrke til å kutte den ene lille cavaliersjokoladen jeg har tatt de siste 4 dagene:(

Jeg vet jo, at det sitter i hodet!!

Nena sa for siden:

Nettopp!! Og er det noen som har styrke, er det akkurat deg :klem:! Tenk på den innsatsen du har gjort i forhold til maten, i tillegg til alt det andre livet har bydd på :klem: - jeg er bare søkkimponert, for å si det på godt nordnorsk!

Hei igjen:) Stikker bare innom for å si at jeg er på min 6. brusfrie dag, og det går fortsatt ganske greit. Var litt fristet i går (lørdagskos = brus), men holdt stand. Farris er blitt min nye venn:)

Sugarpill sa for siden:

Jeg begynner ikke fra mandag likevel. Har fått noen større problemer jeg må kjempe mot først.

Nena sa for siden:

:klem: En sånn ting som bruskutt må man ta tak i når forholdene ligger til rette for det. Det viktigste nå er at du konsentrerer deg om andre ting - det blir flere muligheter :klem:

MorStine sa for siden:

Jeg er med... Jeg er IKKE avhengig, men synes dessverre at det er en god erstatning for å ikke spise sjokkis og snop i noen glass med Cola Zero... Så fra mandag kutter jeg det helt ut. Med unntak av at jeg kan unne meg ett lite glass til tacoen på fredager... Hvis jeg har lyst på. Den har ikke hemmet nedgangen denne uken, men vann og Farris er jo sunnere!

susanna sa for siden:

Uffameg.... drakk en god del pepsimax i halga.
Men nå i dag har jeg holdt meg helt borte.
Tror jeg skal unne meg et glass og to i helgene uten dårlig samvittighet jeg.

Føler at det å unngå pepsimaxen i hverdagene er det viktigste......

Det er ikke lett å holde seg helt unna, så jeg skjønner godt dere som tillater brus i helgene. Jeg holder meg fortsatt helt borte, og tenker å gjøre det så lenge jeg greier. Foreløpig har mangelen på brus vært det minste problemet for meg:)

Nena sa for siden:

Fortsatt brusfri :) til tross for tilbud på brus både her og der :p .. Skal jeg ha noe riktig godt, blir det usøtet mineralvann med smak av sitron eller blåbær. Så langt har det gått bra, autopiloten har ikke slått inn ennå :D

MorStine sa for siden:

Jeg tilstår... Jeg har sprukket:( Men jeg kommer sterkere tilbake... Litt lei av å are drikke vann for tiden og unner meg ett glass eller to innimellom, ikke hver dag altså:)

susanna sa for siden:

Jeg og....
Tar meg et glass av og til, men drikker aller aller mest vann da...

Nena sa for siden:

Fortsatt brusfri. Tror jeg har kommet over verste kneika nå:D

Bee sa for siden:

Har slutta helt med lightbrus. Vann og kaffe er eneste væskeinntak.

Sugarpill sa for siden:

Jeg har nok brus igjen for to dager til, deretter begynner jeg også. Litt forsinket, men jeg har sluttet å røyke i mellomtiden, så jeg har gjort en innsats på andre områder. Kan ikke slutte med alt på en gang.

Dere andre er så flinke, jeg blir inspirert!

MorStine sa for siden:

Drar opp denne igjen, jeg har nemlig blitt HELT avhengig av Cola Zero de siste mnd, og jeg tror det er synderen til at vektnedgangen har stagnert...
Så fra mandag av skal jeg være brusfri, i allefall på hverdagene, tror fortsatt at jeg vil unne meg litt i helga, til maten i allefall. Men jeg skal kutte ut i ukedagene, går jeg fortsatt ikke ned da, så må jeg prøve å kutte helt...:o

Toyo sa for siden:

Jeg er også med!

Er Pepsimaxoholiker og bare MÅ ha det hver dag...har faktisk klart å kutte det ut før, men så kom suget tilbake! Nå er snop og snacksen borte fra menyen, så nå er det på tide med brusen!

Har mer igjen i kjøleskapet, men det skal jeg ta med meg på jobb! Og så kan de andre få drikke det opp for meg!:D

Håper dette skal gi utslag på vekten også!

Nannah sa for siden:

Huff jeg burde også...men er så umotivert! Jeg har holdt opp å drikke brus i tre år før så jeg veit jo att det går ann! Og gubben har helt kutta det ut...trassige meg da ..som sitter der med cola lighten min ...blææææ:(

Nena sa for siden:

Det går faktisk an - jeg klarte det da jeg hev meg med på denne tråden, har ikke smakt brus bortsett fra et lite glass på en helgetur for noen uker siden. Og det beste av alt er at jeg ikke har lyst på brus heller, det smaker alt for søtt nå.. utrolig å tenke på hvor mye jeg var i stand til å helle i meg :o

Nille sa for siden:

Flott tiltak !!
[font=Comic Sans MS][/font]
...må jeg begynne å drikke lightbrus først, for å få lov til å være med å slutte ? :p

MorStine sa for siden:

:stortsmil Neida, Nille bare vær her du, :syklubb: er for alle vettu;)

Kanutten sa for siden:

Etter at jeg kom i ketose og er kvitt søtsuget er Farris Bris (er det den den heter??) faktisk søt nok for meg.. Vanlig/light-brus er blitt FOR søtt, meeen jeg klager ikke :D

MorStine sa for siden:

Synes den Farris Bris med eple er innmari god. Men jeg tviholder på at cola zero smaker bedre enn noe annet til taco!

Kanutten sa for siden:

Æhhh rødvin????

MorStine sa for siden:

Neeeee, ikke til taco. Øl er godt til taco, men det drikker jeg ikke lenger...

Første dag uten Cola Zero gikk over all forventning:D I går drakk jeg bare vann og litt kaffe:D

Bee sa for siden:

:flau:

Agurk sa for siden:

Jeg vil også kutte ned på cola light, men det er såååååååååååå godt. Har ikke noen planer om å aldri drikke det, men vil ha en hverdag der lettbrus ikke er en naturlig del av kostholdet. Er det bedre med fun light, eller er det samme greia. Trenger av og til noe som smaker mer enn vann!

MorStine sa for siden:

Det blir nok dessverre samme greia- falsk søtning... Prøv noen skiver sitron i vannet i stede, det blir ikke mye karbs ut av det...

Jega har holdt meg unna brus hele helga, bortsett fra at jeg drakk 1 dl i går da jeg var ute... Ellers har jeg drukket bare vann og Farris eple. Veier i dag nesten 2 kg mindre enn forrige søndag, så jeg lurer på om denne bruaen er synderen...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.