Det står på boksen at de skal svelges hele, men jeg bare lurer på om det er mulig å tygge de - sånn en gang i blant i hvert fall?
Jeg har aldri hatt problemer med å svelge tabletter, men da jeg skulle ta den jeg tar til middagen (husker ikke hvilken av de det er) så ville den ikke. Lukkemuskelen i halsen lukket seg helt. Jeg måtte prøve flere ganger, men jeg fikk bare drukket vannet...
Til slutt tvang jeg den ned. Og da satte den seg fast. Jeg svelget og svelget og svelget, og så brakk jeg meg til slutt. Da kom den seg "i riktig rør", tror jeg. For da fikk jeg den ned i hvert fall...
Men, nå sitter jeg med en oppskrapet hals, kjennes det ut som. Og det smaker vondt.
Derfor lurer jeg på om det gjør noenting å tygge den innimellom om noe sånt skulle skje igjen?
Tabletter som skal svelges hele, bør som regel ikke tygges.
Dette fordi virkestoffene i tbl. kan bli ødelagte av magesyren før de kommer til opptak i tarm (eller sterke tbl kan skade slimhinnene nedover i systemet før de kommer frem til bestemmelsessted.)
[font=Comic Sans MS][/font]
Men har du altså så store problemer med èn tbl???
Jøss... Vi er forskjellige altså! Jeg hiver innpå 15-20 tbl. på en gang, og svelger ned - uten problemer....:rolleyes:
Ja, jeg kan prøve å dele i to om problemer kommer igjen...
Jeg har normalt ikke problemer med å ta tabletter, og jeg har tatt disse her også før uten problemer, men akkurat i dag ville de ikke...
Takk for svar. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.