< Tilbake til oversikten

Soyaprotein!

geysirland sa for siden:

Hei.
Har lest litt i boka slank med ketolyse og ser at man kan bake brød med soyaprotein...det er nok noe for meg...etter som jeg kommer til å savne brød noe jævlig...

Har prøvd en dag for å se hvordan jeg reagerte og syns det var helt for jævlig..ikke var maten jeg spiste noe godt heller. Men positive er at jeg ikke har tenkt å gi meg.

Men skal forberede meg litt først.

Dermed lurte jeg på..hvor får man kjøpt soyaprotein??? utenom ketolyse.no???

Har helsekost sånne ting?

Hva koster det ca?

Distrea sa for siden:

Meny har. og du får div proteinpulver på helsekosten, pass på at det er nøytralt så slipper du banansmak i brødet :p

Distrea sa for siden:

protein pulver er gansdke dyrt rundt 300 for en boks på 700g. Nå er jeg ikke helt sikker, så arester meg noen hvis jeg husker feil nå;)

Bruker ikke så mye av gangen da, så det holder en god stund. Du finner også brødoppskrifter her på forumet som ikke har proteinpulver i seg.

Lykke til :)

geysirland sa for siden:

Hei takk for svar... å går det an å lage brød uten soya protein??? hm de oppskriftene må jeg finne...:rolleyes:

Distrea sa for siden:

Klipte denne fra en annen tråd. Lagt inn av Daizy.

:)

4 egg
2 dl creme fraiche (el seterrømme)
ca 1/2 dl rapsolje (prøv deg fram)
1.5 ss bakepulver
4 ss linfrø
50 gram sesamfrø
60 gram hvetekli
45 gram solsikkekjerner
Drysset med blå valmuefrø på toppen

Stekinga er som før: 180 grader - 50min!

Jeg har kuttet litt ned på eggmengden og heller hatt i litt mer kruskakli og solsikkekjerner enn soyaprotein...

HUSK: bakepapir i brødforma slik at det er lett å få ut

wander sa for siden:

Beklager om dette er et teit spm, men...

Det er forskjell på soyaprotein og proteinmel?

Og da jeg var på helsekosten i går så hadde de masse proteinpulver (med smak dog, så jeg kjøpte ikke uansett), men er dette det samme som soyaprotein? Kunne jeg kjøpt det om de hadde hatt det i nøytral smak?

Nille sa for siden:

Soyabønner males opp til soyamel, det inneholder normalt ca 20 gram
karbohydrat/100 gram. (men noen her har visst fått tak i et med mye mindre karber i).

Soyaprotein er soyamel der man fjerner det meste av karbohydratene, altså renset soyamel. Det inneholder fra 1,5 og oppover pr 100 gram.
[color=#800080][/color]
Og for å gjøre forvirringen total finnes det mange andre typer proteinpulver.
Det er bl.a. whey/myse etc. De er basert på melkeprotein og ikke soya.
[color=#800080][/color]
Hva du velger kommer an på om du tåler og/eller liker soya. Noen bryr seg ikke om smalen/ettersmaken og bruker både soyamel og soyaprotein. Andre klarer ikke smaken og bruker andre typer proteinpulver. Etter min erfaring funker de likt, både i shaker og drikker.

wander sa for siden:

Jeg har aldri vært borti smaken på dette i det hele tatt, og er litt redd for å kjøpe dyrt pulver som jeg ikke kommer til å bruke.

Det som selges på Meny - hvordan er det? Da jeg var på Meny i går var ikke "soyadamen" der, men hun skulle få beskjed så hun ringer kanskje i dag...

Nille sa for siden:

Sorry, vet ikke hvilket du mener, men jeg har aldri sett soyaprotein på Meny. Er det soyamel du mener ? Det er som sagt noe annet enn protein og smaker sterkere og har mer karber.
[color=purple][/color]

wander sa for siden:

Jeg vet ikke helt hvilket jeg mener jeg heller, siden de ikke hadde noe på den Meny'en jeg var på i går, men i brevet som fulgte med da jeg bestilte ketolysetabletter så står det at jeg kan kjøpe Soyaprotein på Meny - derfor jeg bare nevnte Soyaprotein som en fellesbetegnelse.

Nille sa for siden:

OKI, da er det Ketolyse sitt Soyaprotein de mener ! Det er ikke alle Menybutikker som har det. Men du kan bestille på www.ketolyse.no

wander sa for siden:

Jeg må nok det, tror jeg... bare så dumt med den dyre portoen...

Finnes det noen butikker her i Buskerud - Drammensområdet som har soyaprotein jeg kan kjøpe? Nå har jeg ringt 3 butikker i området her, og ingen av dem hadde hørt om Ketolyse engang...

Distrea sa for siden:

Jeg mener da bestemt at jeg har sett soyaprotein på meny åssiden i drammen. Men det er ikke ketolyse sitt.. så da veit jeg ikke forskjellen.

Jeg har invistert i en stor boks med proteinpulver, syns det er verd pengene jeg, siden brødene blir større og finere:p

wander sa for siden:

Nå har jeg ringt rundt til enda flere Menybutikker - og den på Åssiden hadde heller ikke soyaprotein.

I en av butikkene ringte damen både til Asko som er deres leverandør og Alternativ mat, ingen av dem hadde hørt om soyaprotein fra ketolyse, så da dro jeg på helsekostforretningen og der fikk jeg tak i en stor boks med soyaprotein.

De hadde sjokolade og jordbær og banan og vanlije... Men, akkurat i det jeg skulle til å kapitulere og bare gå så så butikkdamen helt tilfeldig nøytral også - og på den sto det at den var fin til baking, så da kjøpte jeg den...

Nå gleder jeg meg til å bake... :)

geysirland sa for siden:

Klipte denne fra en annen tråd. Lagt inn av Daizy.

:)

4 egg
2 dl creme fraiche (el seterrømme)
ca 1/2 dl rapsolje (prøv deg fram)
1.5 ss bakepulver
4 ss linfrø
50 gram sesamfrø
60 gram hvetekli
45 gram solsikkekjerner
Drysset med blå valmuefrø på toppen

Stekinga er som før: 180 grader - 50min!

Jeg har kuttet litt ned på eggmengden og heller hatt i litt mer kruskakli og solsikkekjerner enn soyaprotein...

HUSK: bakepapir i brødforma slik at det er lett å få ut

Holder på å lage dette brødet, men lurer på..hvordan skal deigen være??? blir den litt sånn flytende bløt?? eller blir den sånn at det går an å bake ut??? Bruker kjøkkenmaskin og har laget dobbel porsjon..men har hatt på litt ekstra for å få den tykkere som resulterte i at jeg har mista litt kontrollen på hvor mange karbo dette brødet blir... uff.:confused:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.