rsnblaa sa for siden:
Hei
Trenger litt input på hvilken diett jeg skal velge.
Jeg er 43 år, har vært/er utbrent og har i den forbindelse vært gjennom omfattende tester hos lege som har konstatert at jeg er helt frisk!!! Dvs. alle prøvene jeg har tatt er fine, det er ikke noe fysisk feil med kroppen min. Det er godt å vite! Jeg blir bare veldig fort sliten, noe som sikkert har mye med søvnproblemene mine å gjøre. Jeg sover dårlig, lite og usammenhengende. I sommer har det skjært seg helt, både med søvn, trening, kosthold og vekt. (Ser jeg en sammenheng her???)
Har tidligere prøvd å følge kostholdet til Fibermat (Ingers rugbrød) og følte at det hadde en veldig positiv innvirkning på kroppen min, bortsett fra at jeg ikke klarte å gå ned noe.
Jeg blir veldig fort hekta på sukker, dvs. hvis jeg først begynner å spise noe søtt så klarer jeg ikke å stoppe. Min bestemor fikk det de da kalte aldersdiabetes, mens min far fikk Diabetes 1, riktignok i voksen alder.
Nå er kroppen i veldig ulage og vekta såpass ute å kjøre, så jeg har bestemt meg for å sette inn støtet. Jeg ønsker å gå ned 10 kg. Jeg er av den typen som legger på meg fra haka og ned til trusekanten. Er ikke veldig høy, og har guttefasong. Alle venninnene mine fokuserer på at jeg har så "smal rumpe og tynne bein" og ser ikke dobbelthaka, alt for store pupper og bilringene rundt magen.
Jeg har 2 barn, 13 og 17 år + mann (som absolutt trenger å gå ned, men han er fremdeles i "fornektelsesfasen"....)
Jeg ønsker ikke å si til ungene at jeg slanker meg, så et kosthold der jeg f.eks. kutter ut poteter el. andre ting, men ellers spiser det samme som resten av familien til middag vil være å foretrekke. Frokost, lunsj og kvelds er det sjelden vi klarer å spise sammen, så der står jeg helt fritt.
I hele vinter har jeg trent 2 ganger pr uke på helsestudio (++) og vært "flink" med maten, men jeg har ikke gått ned så mye som et gram.
Jeg starter opp igjen med treningen i løpet av august måned. Målet er minimum 2 ganger pr. uke, resten er bonus.
Ut fra det jeg har nevnt over, er det noen som har et forslag på hvilket kostholdsprogram jeg bør velge?
Jeg venter i spenning!