< Tilbake til oversikten

Flesk og duppe?

nøtta sa for siden:

hva er det egentlig ?? flsket sier seg vel selv men DUPPE :confused:

og gjett hvem film jeg ser på :p

nøtta sa for siden:

oj det gikk vist litt raskt for seg i overskriften :o

eriksen sa for siden:

Er det ikke en slags hvitsaus? :confused:

nøtta sa for siden:

åååja , jeg hakke peiling, har aldri spist det ...

også har man poteter til da eller ?

lokkebiff sa for siden:

Ja, det er hvitsaus laget av baconfettet! (med melk og mel i) Serveres med poteter. GOD fornøyelse...:rolleyes:

nøtta sa for siden:

hehe DIGG :cool: norsk husmannskost jeg sier bare yuuum :blinke: .....ugh

Photobscura sa for siden:

(Rettet opp i tittelen jeg:))
Det er tusen variasjoner. Vi har ikke flesk og duppe akkurat, men noe som heter klubb og duppe, der klubben er laget av en type hvete (bok??) og sausen er laget av messmør (primaktig sak). Sjukt godt, og totalt blotta for næring!!!

Georgine sa for siden:

Tenker på potetklubb og duppe jeg da :sulten: Det er mange år siden jeg har spist!

Potetklubb, baconfett og sirup :lol: Litt lite lavkarbovennlig kanskje? :D

Iset sa for siden:

Ser du på Elling? :lol:

nøtta sa for siden:

ehm ja ;) :D

Manina sa for siden:

Duppe er en tjukk hvit saus med mye løk i.

Dadda sa for siden:

Ingen løk i min duppe.
Har en variant fra Telemark.....bruker stekefettet i pannen etter å ha stekt flesket. Jevner med mel og sper ut med væske (melk+vann ev. kål-"kraft" eller etter andre grønnsker som kokes og serveres med). krydres med salt (hvis flesket ikke er salt i seg selv), pepper og muskat. Koker over svak varme til melsmaken er borte...
Godt men ikke lavkarbo :)

Bulldog sa for siden:

Det burde vel la seg gjøre å lage en lavkarbo-variant? Stekt flesk, fløtesaus jevnet med johannesbrødkjernemel, og blomkål el i stedet for poteter?

Jeg fikk veldig lyst på "bestemormat" nå...

Dadda sa for siden:

ja det hadde vært utrolig godt :D Har aldri brukt johannesbrødkjernemel. Fungerer det som vanlig mel? Og må man endre mengden?

Nannah sa for siden:

Jeg bruker en tesked somregel når jeg jevner saus...prøv deg fram litt...du kan bare strø over sausen når den koker og røre godt...trenger mye mindre enn hvetemel :)

Dadda sa for siden:

Takk Nannah ! Det skal jeg prøve:)

Nope. Der jeg er fra er klubb av hvete.

VSB sa for siden:

og jeg er vant til fiskepudding/fløtepudding i duppa...

smgj sa for siden:

Og der hvor jeg kommer fra er det raspeball av potet og rug (eller var det bygg:confused:).

Dupp er en suspekt saus av brunost, melk og sukker til klubben sammen med stekt flesk. Sikringskost for tømmerhoggere...

Hehe. Klubb/flesk/duppe-konseptet har så utrolig mange lokale varianter. Det er fascinerende! Og å si at det være sånn og sånn for å oppfylle kriterier er bare latterlig.
Sausen der jeg er fra blir også laget av noe brunostaktig, mamma bruker messmär, som er ca det samme som prim. Men man skal ikke lenger enn fra min fjelllbygd og ned i dalen før klubb og duppe smaker annerledes. Vi snakker tre fire mil, altså.

Carisma sa for siden:

Klubb er da laget av blod! Samme innhold ca som blodpølse.

Og så er vi i gang igjen ... :rolleyes:

lucifine sa for siden:

hehe har alltid trodd det var kompe jeg :flau:

Kanutten sa for siden:

Fra wikipedia...

Kanutten sa for siden:

Ser at kleppsuppe også kalles klubbvelling, så det er absolutt rom for mange tolkninger. :p

TrillTrall sa for siden:

:ja: Endelig en som har rett! ;) Klubb er laget av poteter og bygg (+ h-melk og litt hvetemel og salt) og duppen er laget av h-melk, brunost og mel til jevning. Nammenam!

lucifine sa for siden:

Åh så det ER kompe! Bare en av de maaaange variantene som fins...?

TrillTrall sa for siden:

Kompe, klubb, ball, potetball, raspeball - kjær barn har mange navn. :)

lucifine sa for siden:

Her skal kompene være snøhvite med salt flesk oppi. Spises med smør og sukker til. Jeg har plukket med meg et par variasjoner som jeg liker: lager dem mindre i størrelse enn kompe skal være, så har jeg bacon oppi (liker ikke salt flesk spesielt godt), så har jeg kålrotstappe, smør, bacon og sukker til.. nå har jeg vel fornærmet de fleste? knegg

TrillTrall sa for siden:

Hva lager du kompene av når de blir snøhvite? Laget på poteter og byggmel blir de jo grå og ser i bunn og grunn ikke særlig delikate ut.

Vi spiser klubb med flesk eller bacon, sirup og duppe. :sikle:

lucifine sa for siden:

Må helt ærlig tilstå at mine hjemmelaget ikke blir snøhvite, men de jeg kjøper her i distriktet er helt hvite (og slik de skal være ifølge min bestemor). Jeg bryr meg ikke spesielt om fargen jeg, spiser dem samma det! Eller dvs.. jeg gjorde det før :P

smgj sa for siden:

Og på vestlandet fikk vi klubb (potetball) som var kokt sammen med kålrabibiter og salt kjøtt... (sau???) Var iallfall "helt feil".

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.