mofe sa
for 17år siden:
Små språktipsvideosnutter på Aftenposten! :cool:
Titt her; nettv.aftenposten.no/player/player.php?keyword=dagens+spr%E5ktips
Det er en video som tar for seg "Hva betyr: Han er snill i forhold til sin søster?"..
Til høyre på sida er det flere videoer, som tar for seg "å/og", "overfor/ovenfor", "da/når" osv osv..
Veldig lærerikt! JEG ble iallfall klokere! :D
eriksen sa
for 17år siden:
Å, jeg skulle ønske at folk en gang for alle lærte seg dette med "i forhold til"! Jeg får nesten krampe av å høre misbruken av dette!
Maxxx sa
for 17år siden:
Jeg hører om folk fra Spania omtalt som "spaniere". Jeg har alltid kalt de "spanjoler", hva er riktig? Kanskje vi burde kalle de "spanjakker"?
Huldr sa
for 17år siden:
Maxxx sa:
Jeg hører om folk fra Spania omtalt som "spaniere". Jeg har alltid kalt de "spanjoler", hva er riktig? Kanskje vi burde kalle de "spanjakker"?
Spanjoler trodde jeg også ...
Det heter i alle fall "... har alltid kalt dem ..." (ikke de) ;)
Sorry :o. Min store kjepphest ...
mofe sa
for 17år siden:
De/dem-greia, det blir det samme som han/ham og hun/henne? Sant?
Man kan jo ikke si "jeg har alltid kalt han/hun"..? Man må bruke ham/henne?
(for hvis det er sånn, så er jo det en grei huskeregel, mener jeg :) ) (eh, noen som skjønte hva jeg mente? :p )
Manina sa
for 17år siden:
mofe sa:
(for hvis det er sånn, så er jo det en grei huskeregel, mener jeg :) ) (eh, noen som skjønte hva jeg mente? :p )
Ja, dette er en av mine kjepphester også! En av dem... :p
Jo, jeg er enig i at det burde gjøre det lettere, men jeg har faktisk vært borti flere som gjør feil med hun/henne også. Han/ham er jo litt mindre vanlig, men jeg har hørt folk som skiller mellom han og ham, men ikke de og dem!
Maxxx sa
for 17år siden:
mofe sa:
Han/Ham har i hvert fall vært valgfritt i lang tid.