< Tilbake til oversikten

"Dagens språktips" på Aftenposten

mofe sa for siden:

Små språktipsvideosnutter på Aftenposten! :cool:

Titt her; nettv.aftenposten.no/player/player.php?keyword=dagens+spr%E5ktips

Det er en video som tar for seg "Hva betyr: Han er snill i forhold til sin søster?"..

Til høyre på sida er det flere videoer, som tar for seg "å/og", "overfor/ovenfor", "da/når" osv osv..

Veldig lærerikt! JEG ble iallfall klokere! :D

eriksen sa for siden:

Å, jeg skulle ønske at folk en gang for alle lærte seg dette med "i forhold til"! Jeg får nesten krampe av å høre misbruken av dette!

Maxxx sa for siden:

Jeg hører om folk fra Spania omtalt som "spaniere". Jeg har alltid kalt de "spanjoler", hva er riktig? Kanskje vi burde kalle de "spanjakker"?

Huldr sa for siden:

Spanjoler trodde jeg også ...

Det heter i alle fall "... har alltid kalt dem ..." (ikke de) ;)

Sorry :o. Min store kjepphest ...

mofe sa for siden:

De/dem-greia, det blir det samme som han/ham og hun/henne? Sant?

Man kan jo ikke si "jeg har alltid kalt han/hun"..? Man må bruke ham/henne?

(for hvis det er sånn, så er jo det en grei huskeregel, mener jeg :) ) (eh, noen som skjønte hva jeg mente? :p )

Huldr sa for siden:

:ja: :ja:

Manina sa for siden:

Ja, dette er en av mine kjepphester også! En av dem... :p
Jo, jeg er enig i at det burde gjøre det lettere, men jeg har faktisk vært borti flere som gjør feil med hun/henne også. Han/ham er jo litt mindre vanlig, men jeg har hørt folk som skiller mellom han og ham, men ikke de og dem!

Maxxx sa for siden:

Han/Ham har i hvert fall vært valgfritt i lang tid.

Huldr sa for siden:

Sant nok. Valgte å hoppe over det da jeg synes det er en feig tilpasning av reglene :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.