Hei :) Jeg vet at det er viktig å innta masse væske, men mitt spørsmål er hvor mye av inntaket MÅ være vann? Jeg drikker mye Pepsi Max ( skal nå prøve meg på Cola Light i stedet siden den inneholder splenda). Drikker også vann. Vil det ha utslag på vekttapet hvis jeg drikker mye i løpet av en dag, men kun en mindre del av det er vann??
Hmm. 2,5 liter vann i tillegg til brus høres litt for mye ut i mine ører. Jeg er uenig i at brusen ikke skal telles, for den inneholder jo veldig mye væske den også. Selv får jeg kanskje i meg 2 liter væske i løpet av dagen, og noe særlig mer gjør meg uvel. Jeg tror det er viktig å lytte til kroppen. Som Ziggy påpekte i artikkelen sin så er ikke de anbefalte mengdene noen fasit som gjelder for alle.
hei :) tenkte litt på det samme themonk...jeg drikker normalt mye og ble derfor glad hvis Farris o.l. teller som vann. Liker at det variasjon i smak. Pepsi max'en har vært min "kaffe". Skal nå bytte ut den med Cola light og se om det påvirker vekt reduksjonen min...Vil så gjerne beholde drikke med smak:rolleyes:
Farris teller som vann, men Cola og Pepsi Max og andre drikker som inneholder kunstig søtstoff teller IKKE som vann fordi de ikke er tørsteslukkere, men faktisk gjør en mer tørst. I tillegg inneholder mange av dem koffein som i seg selv er dehydrerende ! Derfor altså !
[color=purple][/color]
Hmmm, nå skal jeg beskrive MIN situasjon igjen (og jeg vet kun at det funker for meg)
Jeg drikker 0 liter vann, farris, bon aqua etc pr dag. Det er uker siden sist jeg drakk rent vann og år siden farris og bon aqua etc.
Jeg drikker cola zero og litt fun light for det meste. Og JEG har ingen problemer hverken med å dehydreres, lavt vekttap eller å bli tørst. Men så er vel kroppen min blitt vant med cola for lenge siden og ville vel blitt sjokkert over plutselig å få "fremmedelementer" som rent vann i seg. :confused:
Derimot har jeg tidligere fått i meg for lite væske (cola etc) og når jeg la meg på 2-3 liter pr dag økte vekttapet. Men altså fortsatt uten vann.
Presiserer altså igjen at dette funker for meg og kanskje ikke for alle. Noen gleder skal en jo beholde siden lavkarbo for de fleste ikke bare er en kur, men en ny livsstil. :cool:
Det er greitt at alle slags mulig drikker kan funker for noen. Men uansett hvordan man snur og vender på det kan Cola/Pepsi max aldri bli kalt sunn drikke. Med de mengdene kunstig søtstoff er det vel heller usunt.
[color=purple][/color]
Og det er sunt kosthold/drikke vi anbefaler på disse sidene. Derfor anbefaler vi bl.a. vann.
Jeg svarte på artikkelen på bakgrunn av argumentasjonen som forelå. Jeg følte at for meg er det uproblematisk å klare seg uten vann og ikke opplever jeg problemer som dehydrering, lavt vekttap og å bli tørst.
Når det gjelder om det er sunt er jo det en annen diskusjon som er generell og ikke knyttet spesielt til lavkarbo (om ikke vekttapet hemmes, noe det kan gjøre for enkelte).
Jeg tror personlig ikke på at det er så usunt, men mulig det er det. Det bryr jeg meg i så måte ikke mye om, da jeg har god helsetilstand til tross for VIP-status hos Coca Cola (i hvert fall burde jeg hatt den statusen :o )
Altså fortalte jeg hva jeg erfarer mht hva diskusjonen dreide seg om, så regner jeg med at hver enkelt tenker seg om mht om det generelt er sunt eller ikke.
Takk for alle innspill :) :) Etter en handlerunde er Pepsi Max byttet ut med Farris, Bonaqua og Cola light- samt masse vann fra kranen hjemme :) :)
Har vært avhengig av brusen i mange år. Vet at jeg har hatt mindre søtsug de perioder hvor jeg har oppholdt meg steder hvor jeg ikke har fått tak på brusen og drukket masse vann. For meg er det nok bedre å redusere/helst fjerne det helt-så jeg går på med krum hals selv om lysten definitivt ikke er der :D Nok en gang takk for motiverende innspill!
Jeg forsøker fortvilt å kvitte meg med pepsi max-vanen selv, drikker litervis hver dag. Holdt ut med vann i dag til for en halvtime siden, da sprakk jeg. Men heller pepsi max (eller annen lightbrus) enn sjokolade.:o
Det ville jo vært kjempefint om du klarer å gradvis bytte ut brusen med rent vann. Å redusere brusdrikkinga er jo bare positivt, selv om det bare er snakk om litt. Vann er jo uansett den beste drikken. Det er faktisk ganske godt også, når du vender deg av med søtsmaken. :) Det går jo an å ha litt sitronsaft i hvis du syns det er kjedelig.
For meg så er vann helt avgjørende. Lightbrus gjør at jeg ikke går ned. Det samme med saft og andre ting med søtningserstatning. Det varierer vel for oss alle og man må bare finne sin gyldne middelvei.
Brus, juice, kaffe, te.... Alt teller som væske.
Det er ingen lov om at man må drikke så mange liter vann i seg selv, det er det totale væskeinntaket som er viktig. Væske får vi både flytende og i maten vi spiser.
Å si at lettbrus ikke er væske er tull. Å si at kaffe og te er uttørkende er tull. Det teller som væske.
Hei :)
takk for alle innspill på spørsmålet mitt! Jeg skal nå prøve meg frem og se om jeg snart er på kanten av platået (flere uker stopp i vektap-men målene er blitt bedre !) Ønsker alle en fin diett-dag:D
Vil bare gjøre oppmerksom på at på en ketogen diett (dvs. når man er i ketose) fungerer kroppen noe annerledes enn når man ikke er i ketose.
Det er ingen vil om at "ren" drikke belaster kroppen mindre enn drikke med kunstig søtstoff, koffein etc.
[color=purple][/color]
Selvfølgelig er brus, juice, kaffe, te væske. Det kan jo enhver idiot se, - men på en ketogen diett trenger kroppen litt ekstra REN væske, og det er da vann. ALLE forfattere av ketogene dietter (de fleste leger) anbefaler et inntak på 2.5 - 3 liter vann i tillegg til annen væske så lenge man er i ketose.
[color=purple][/color]
Vi som har drevet med dette en stund har erfart hva som funker best. Hva hver og en velger å drikke er jo opp til hver enkelt, men å si at rådene gitt av spesialister på ketogene dietter (jeg gjentar - i ketose) er tull - er å skyte langt over mål og totalt unødvendig.
Enig. Jeg kunne drikke litervis med brus før jeg begynte på lavkarbo. Nå blir jeg helt gal hvis jeg prøver å drikke et glass med lettbrus. Raper og står i. :rolleyes:
Jeg syns man burde drikke en viss mengde rent vann uansett om man drikker brus og sånn i tillegg. Kaffe, te og koffeinholdig brus er vanndrivende, så det "teller" på en måte ikke for vanninntaket det er jeg enig i, men man må også tenke litt på at det inneholder væske som må tas hånd om av nyrene. 2,5 liter vann + 2,5 liter cola i løpet av en dag blir en belastning på kroppen. Da er det bedre å kutte ut colaen, eller eventuelt redusere mest mulig på cola-inntaket mens man reduserer bittelitt på vanninntaket, sånn at man får i seg mest mulig rent vann uten å pøse på med 5 liter væske totalt. That's my two cents.
Er enig med theMonk her. Og at man går ned til tross for at man stort sett bare drikker brus er ikke nødvendigvis et sunnhetstegn. Altså, det er kjempebra at man går ned, kostholdet ellers kan jo være kjempebra, men mange, f.eks meg, begynte på lavkarbo i hovedsak pga sykdom, men fortsatte pga av de heldige bivirkningen, som vekttap, økt energi etc.
Bare en tanke...
Selvsagt er det mye sunnere å bare drikke vann enn å bare drikke lettbrus! Men hvis man drikker flere liter vann i tillegg til flere liter brus, te osv, da blir det fort for mye rett og slett. Men om man noen dager drikker mye mer over behovet, vil man jo ikke dø på stedet av det ;)
Kaffens vanndrivende effekt er svært overdrevet. Koffein er vanndrivende, men når du drikker kaffe får du jo i deg væske samtidig. Koffeinet i en kaffekopp er ikke nok til å drive ut mer væske enn du får i deg.
Det samme gjelder te:
"There is no evidence that tea acts as a diuretic when consumed through natural routes of ingestion by regular tea drinkers, but that it does have a positive effect on mood."
Man må ofte det, men det skyldes som regel den ekstra væsken man får i seg fra kaffe... Hvis du hadde drukket tilsvarende mengde vann, ville du nok ha gått like mye på do. Jeg antar at du har friske nyrer, som gjør det de skal for å opprettholde væskebalansen. Derfor må du på do ;)
Med all den koffeinen jeg får i meg må jeg være tørr som en ørken. Lurer litt da siden en mister mer væske enn en drikker når drikken er koffeinholdig. Jeg drikker bare koffeinholdig drikke jeg, så da skylder jeg vel hundrevis av liter ;)
Og selv om jeg jo burde vært knusktørr mistet jeg hele 6 kilo (!) første uken i ketose. Dette kan da ikke ha vært vann, siden jeg knapt har vann innabords, så det må være fett da?
Jeg har aldri (!) hatt en eneste sykemelding og har heller ingen andre helseplager (annet enn at jeg har 15 kilo å miste), så jeg tror rett og slett ikke på skremselen deres. Men det er nå min tro. Kanskje er det fordi jeg ikke bekymrer meg at jeg aldri er syk?
Min teori er at den væsken du alt har i deg går fortere ut med koffein. Det er forholdsmessig ulogisk at koffeinen skulle tyne ut mer væske enn det som er i kroppen, da hadde vi pissa blod til slutt...
Maxxx; det er overhodet ikke meninga å disse deg altså, jeg kan bare gi råd ut fra egne erfaringer!:)
Og jeg tror så absolutt at mindre bekymringer er lik bedre helse!
Nå har jeg testet. I hele går drakk jeg kun colalight. Resultatet for meg var opp 1 kg. Og da spiste jeg det samme som jeg gjør på en vanlig dag, så maten har ingenting å si der. Jeg kjenner på meg selv at det er mye luft og vann i kroppen min nå.
Idag blir det vannvogna. :p
Fikk bare lyst å skyte inn noe...
[font=Comic Sans MS][/font]
Væskeinntak er ikke det samme som væskeopptak!!
Eks: Alkohol!
Tenk deg dersom du iløpet av etpar kveldstimer drikker 10 halvlitere,
altså 5 liter. En skulle jo da tro at kroppen hadde fått det den trengte av væske for etpar dager.
Men hva skjer??? Jo du blir TØRST!
Dette fordi alkoholen hemmer ADH-hormonet (Antidiuretisk hormon) Hormonet som regulerer urinutskillelsen.
Derfor er kroppen i ubalanse og du er tørst og har salthunger. Fordi kroppen har skillt ut mer enn den hva den normalt ville gjort, tiltross for et stort væskeinntak.
Støtter siste innlegg :) selv om det å ta inn 5liter øl på etpar timer fortoner seg som vanskelig :D og ikke minst alle de litrene som skal ut i løpet av kvelden også :)
:) :) nei egentlig ikke:) :)
men hvis jeg MÅTTE og valget var mellom øl og pepsi max ville jeg ikke fått det til med øl og hatt en bedre sjanse med brusen. Magen min blir dessuten som en ballong av ølgjær så etter 5 liter, selv over mange mange timer, ville jeg antagelig lettet :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.