DET lurer jeg på liksom da:D Trenger litt leseinspirasjon.
Driver selv og leser "Angels and demons" om dagen! synes den er bra jeg. Får ikke med meg hver minste lille detalj, siden den er på engelsk, men får da med meg hovedpoengene:D
Leser "Sagaen om Isfolket" nå , den synes jeg er ganske bra... Men er jo 47 bøker da... :eek:
Ellers så er det ikke så lenge siden jeg leste "PS! Jeg elsker deg" den var
så fin.
Jeg anbefaler bøkene av Wilbur Smith. Min absolutte favoritt. wilbursmithbooks.com/home/index.html
De fleste bøkene har handlingen lagt i Afrika, da forfatteren er derfra. Spennings/eventyrromaner som gir godt innblikk i Afrikas natur og historie.
Jeg liker krim og anbefaler Minette Walter, P D James, Elizabeth George, Sara Paretzky, Tor Edvin Dahl, Jo Næsbø, Gert Nygårdshaug ( og da spes 2 som ikke er krim, Mengele Zoo og Himmelblomsttreets muliget),noe mer som ikke er krim: "Mitt navn er Asher Lew" av Chaim Potok, Idar Kristiansen sine bøker fra Nordkalotten (nominert til Nordisk råds litteraturpris), "Shinue, Egypteren" av Mika Waltaris. SÅ går jeg ut fra at Ringenes Herre er lest?? Hvis ikke, løp og kjøp!!
Om du ikke har lest "Den fjerde regelen" (burde hett regelen om 4, men det er en annen sak) av Ian Caldwell og Dustin Thomason, "Rosens Navn" (Umberto Eco), "Da Vinci-koden" (Dan Brown), "Sirkelens ende" av Tom Egeland (www.gkfweb.com/privat/bokhylla/omtaler/sirkel.asp) anbefales!! og Labyrinten av Kate Mosse har du nå fått en liten liste over bøker om tema som ligger tett opp mot hverandre og den du holde rpå med. Har lest og likt alle, kanskje den siste minst.
Jeg kan anbefale alle 4 bøkene Dan Brown har skrevet. :)
Og så syns jeg bøkene til Stieg Larsson er knall gode, de heter 'Menn som hater kvinner' og 'Jenta som lekte med ilden'.
Den siste boka hans (husker ikke tittelen) er kommet ut i Sverige men kommer visst ikke til Norge før etter nyttår, kan nesten ikke vente. (Han skrev 3 bøker før han døde brått.)
Kan liste opp i det uendelige, er en skikkelig lesehest og leste ikke mindre enn 6 bøker på tre ukers ferie (med mann og to barn :rodme: ).
Nå holder jeg på med Markens Grøde av Knut Hamsun og jeg kan anbefale den og.
Ellers syns jeg Anne B. Ragde skriver godt, gleder meg til å lese oppfølgeren til Berlinerpoplene og Eremittkrepsen som kommer nå i august.
Jeg og leser sagaen om isfolket nå(er kommet til
bok 28) første gangen min ,men ja syns den er veldig bra :)
Ellers så leser jeg 2 andre serier også nå : Ingebjørg Olavsdatter
og en som heter Rimfrost,men de kommer bare ut annenhver mnd
:mad: litt kjipt for mister liksom handlingen når det går så lang
tid mellom hver bok..
Den feteste boka jeg noen gang har lest er "Tåpenes sammensvergelse" av John Kennedy Toole (tror jeg den heter på norsk -på engelsk heter den "A Confederacy of Dunces")
En fantastisk studie i narssisisme, arroganse og en slags absurd moderne Don Quiote-figur i grunnen. Helt fantastiske situasjoner du aldri kunne trodd at noen kunne kokt sammen, men realistisk fortalt. Dessverre la mannen selv på røret før boken ble utgitt (tror jammen den fikk Purlitzer også jeg.) Herlig!
Jeg liker Paul Auster veldig godt, kan spesielt anbefale "Book of illusions" (illusjonenes bok). Yndlingsforfatteren er John Irving, kan anbefale ALT skrevet av ham. Han må være vår tids beste historieforteller.
Jeg lover! :D Eneste minuset var at det var leveringstid på 10-20 dager fra Bokkilden. Jeg får lese Don DeLillo i mellomtiden, en annen forfatter jeg kan anbefale.
Du må lese Paul Auster, han er ikke like god som Irving, men når høyt opp.
Kan ikke få fullrost Stieg Larssons bøker nok, de er nevnt lengre opp i tråden. Og den tredje boka kommer i Norge på november, etter press fra leserne(!) Lurkikka på den i Sverige, den er på over 700 sider.. Årets desiderte julegave til meg selv! (Selv om den blir lest lenge før jul:rolleyes: ..)
Ellers, Jo Nesbø, Minette Walters, Ken Follett, Åsa Larsson, Anne B Ragde, Unni Lindell, Karin Fossum, Arnaldur Indridason, Håkan Nesser..
tja, ble mye krim dette her da:p
Her i huset går det mye på krim, når vi ikke altså leser Harry Potter. . .
Anbefaler Jonathan Kellerman, en amerikansk barnepsykolog turned writer, mange fantastiske bøker. Og hans kone, Faye Kellerman, skriver ofte fra en ortodoks jødisk synsvinkel. Veldig opplysende.
Dessuten Ellis Peters, britisk (avdød) forfatterinne, som bl a skrev 22 bøker om munken Cadfael som løser mordmysterier på 1130-tallet. Fascinerende! Og de er filmet med gode gamle Derek Jacoby (Clau-Clau-Claudius, for dem som husker det) i hovedrollen. Veldig gode filmatiseringer, har dem på dvd.
Og for dem som er mer fantasy-innrettet anbefaler jeg Marion Zimmer Bradley, særlig Darkover-bøkene, men hun har flere andre serier - bl a en som går på overnaturlige ting (jfr engletråden. . .)
Interessert i kong Arthur? Da må du lese Mary Stewarts trilogi om Merlin: the Crystal Cave, The Hollow Hills og - ups, husker ikke den siste tittelen akkurat nå. . . Om noen er interessert, kan jeg komme tilbake til den.
Som min rektor sa her før helgen (vi måtte ha en telefonkonferanse ang en ansettelse): Været er muligens dårlig, men det fins mye god vin, og mange gode bøker!
Det er jo ikke sikkert det var en slik bok du var på jakt etter. Men den beste boken jeg har lest er boken "Endelig ikke røyker" av Allen Carr. Hva den handler om gir seg nesten selv. Grunnen til at jeg likte boken var ikke først og fremst fordi den var velformulert eller spennende. Men rett og slett fordi den for meg var uhyre effektiv i forhold til å endre tankemønsteret mitt i forhold til min nikotinavhengighet. Et "must have" for alle som ikke enda har fridd seg fra nikotinens klamme grep.
Siden det går litt hett for seg i en annen tråd, kan jeg jo kanskje også anbefale Richard Dawsons bok, "the god delution". Dette siste boktipset er litt dristig, for boken er ikke lest av undertegnede enda. Den står enn så lenge på boklista mi og blomstrer. Men jeg har hørt den skal være bra, av flere. :)
Jeg liker godt krim. Jeg er nettopp ferdig med Stieg Larsson sin bok om Menn som hater kvinner. Og nå har jeg kommet halveis i Stieg Larsson sin bok om Jenta som leker med ilden. Spennende bøker!!! Anbefales!!
"Web - betroelser om en truet art" av Tor Åge Bringsværd. Spesiell og forunderlig bok, ikke mange norske forfattere som skriver slikt. Falt skikkelig for den, og kommer til å kjøpe den for å lese den igjen :)
Er det selvhjelpsboka eller en kinesisk historie? Fikk opp to resultater på Amazon.com ;)
Har nettopp lest "Web - betroelser om en truet art" av Tor Åge Bringsværd, storkoste meg! Ganske spesiell og forunderlig, ikke mange norske forfattere som skriver slik han gjør. Boken er ganske tydelig en kommentar til hva vi mennesker gjør med planeten vår og andre arter.
Jeg har lest "Når havet stilner" av Jørn Lier Horst. Den var innmari bra. Veldig overraskende helt på slutten. Det liker jeg! Han skriver krim fra Stavern.
Har lest "Den eneste ene" også, den likte jeg også.
Ser at Labyrinten av Kate Mosse er anbefalt tidligere. Den er kjempebra!!
Og Historikeren av ...hmmm....kommer ikke på navnet. Og ikke finner jeg boka:confused:
Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafòn er også veldig god.
Nå koser jeg meg med Menn som hater kvinner, av Stieg Larsson. Kommer det en tredje bok? Eller har den kommet kanskje?
Åja! Jeg har lest de to første; kan anbefales på det sterkeste! Tror den siste kommer nå i November på norsk.
Kan også anbefale de 10 bøkene om Frederic Drum og Skarphedin Olsen av Gert Nygårshaug. Storkoser meg med disse. De er lettleste og snodige kriminalbøker med en "twist". Man bør lese dem i rekkefølge.. :)
Jeg er snart ferdig med den. I følge en litteraturviter-dude jeg kjenner, så har jeg mye godt i vente:spent:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.