< Tilbake til oversikten

Dessertpannekaker ... mmmmmm!

Nannah sa for siden:

I min snopesjuke tilstand laget jeg disse i dag...de ble faktisk nydelige!

3egg
2 ss cottagecheese
1 liten ss glutenmel
1.5ss soyaprotein
1 ts johannes.
ca 1,5 dl vann
litt salt

rør alt sammen og stek i smør i en liten panne...
det ble seks pannekaker som hang sammen
og var lette og snu.

Jeg spiste dem varme med smør.splendastrø og kanel...
mmmmmmmmmmmm....

Men orket bare 3 ...så de er mektige:)

Smula sa for siden:

Ok, det hørtes veldig lovende ut, for det har vært mitt største problem med både vafler og pannekaker, og nå har jeg mer eller mindre gitt opp begge deler, egentlig...!

Nannah sa for siden:

jeg tror det er glutenmelet som gjør susen...jeg har heller ikke fått bra pannekaker før nå...stek de heller ikke på for høy varme...middels er bra..da sitter de ikke fast i panna.

wander sa for siden:

Så kommer jeg med et muligens dumt spm: Hva er glutenmel? Bare vanlig mel, men glutenfritt?

Og kan det brukes på Ketolysekuren?

Nille sa for siden:

Jeg trodde glutenmel var gluten uten resten av hvetemelet jeg....
og det har ikke spesielt lite karber heller (høy GI også) , men det kan brukes i begrensede mengder på lavkarbo og gir deigen "heving". Jeg har det i skapet - men har aldri brukt det
[color=#800080][/color]
Presisering:
[color=#800080][/color]
ja det var det !
[color=#800080][/color]

LilleRosin sa for siden:

Hvor mye karbohydrater er det f.eks. i en liten ss glutenmel da?? Og hvor mye karbo er det tilsammen i denne oppskriften?? :confused:

wander sa for siden:

Og går det an å bruke bakemiks eller soyaprotein i stedet og få samme konsistens, tro?

Nannah sa for siden:

mitt glutenmel har 22 carb pr 100g...så det blir ikke så mye..
Du må nesten bare prøve deg fram og se hva som funker:)

Aylvar sa for siden:

Hei! Er ny her å lurer på hva de forskjellige tingene er.
hva er cottagecheese, soyaprotein og johannes? å hvor får man tak i disse produktene? Glutenmel er det glutenfritt mel, og får man kjøpt dette i vanlige matvarebutikker?

Orkide sa for siden:

Cottagechees finner du i der rømme ol står i vanlige matbutikker.
Johannesbrødkjernemel er et tykningsmiddel, Helsekost
Glutenmel er ikke glutenfrittmel, Helsekost
Soyaprotein Kan jeg ikke forklare, men fås i helsekost

Daraya sa for siden:

Jeg prøver diverse oppskrifter og jeg er så glad, denne kan brukes for resten av familien også. :) Gutten spiste 3 stykker med blåbærsyltetøy og sukker på, tror ikke han merket forskjell engang.

Eneste jeg la merke til at pannekakene må være ganske små, jeg prøvde første i vanlig størrelse og den falt fra hverandre når jeg skulle snu den. 16-20 cm i diameter, mer burde det ikke være.

Takk for oppskriften!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.