Var innom helsekosten i dag og kjøpte med meg en liter Erlet for å teste ut ting og tang. Det er 0 - 0,5 karbe per 100 gram og den brukes som fløteerstatning, ergo burde den fungere perfekt i smoothie.
Spørsmålet mitt er jo om noen faktisk har brukt denne og hvordan resultatet ble?
Fra nettsiden utenmelk.com står det:
"Odense Erlet er en fløteerstatning som er laget av palmekjerneolje. Den brukes i hovedsak på samme måte som vanlig kremfløte. Den kan piskes lett som krem, men vær oppmerksom på at den blir veldig fort stiv. Den kan også brukes til å lage vaniljekrem, riskrem, fromasj, sjokolademousse, ha i rører til vafler, lapper, andre bakeverk, sjokoladegodter eller til "ostesaus". Erlet er god og mild på smak.
Den kan være litt søt å bruke i sauser, til det anbefaler jeg heller Soya Creem, Alpro Soya fløteerstatning, Gogreeen fløteerstatning eller Oatly matfløte.
Odense Erlet selges i 1 liters kartonger. Den er svært drøy i bruk. 1 liter pisket Erlet tilsvarer nesten 3 liter pisket vanlig kremfløte. Den har svært lang holdbarhet uåpnet, men når den først er åpnet holder den kun 2-3 dager. Oppbevares som kjølevare."
Supert Trixie!! :heia: til tross for mange års erfaring med nett så er jeg utrolig lite flink til å bruke søk på nett :o Jeg kan.. men gjør det bare ikke liksom.
Kanutten: Det er 0 protein og 26 gram fett.
Trolljenta: Jeg lå høyt i karbene så jeg spiste 100 gram ost istedenfor å ta mer egg, men ellers så kan man nok fint hive oppi mer egg. Kostet 60 kroner for 1 liter.
Det står på pakken at den ikke kan piskes om den har vært frosset. Men jeg skal nå forsøke å fryse den ned i terninger for å bruke til iskrem. I og med at jeg ikke skal lage krem av den så burde det går. Det skader jo definitivt ikke å prøve!
hmm..Jeg tror jeg skal holde meg til fløten jeg da.
Tror jeg legger igjen nok penger på helsekosten her.
Men ble litt nysgjerrig da, så kanskje jeg må teste :p
Da får du være forsøkskanin å teste ut litt da :lol:
Jeg har unngått å lage fløtegratinerte ting i det siste og ikke tenkt til å spise det fremover heller, så sånnsett kunne jeg egentlig ha tenkt meg noe som var ok i litt større mengder.. Vet ikke om det blir godt til gratinerte formretter og gryter.. Hva tror du?
Når man lager det i smoothie blir den som tykk, tykk fløte. Den smaker i utgangspunktet ikke noe veldig i det hele tatt.
Dog fikk jeg vektstagnasjon av å bruke dette, mest fordi en liter bare har holdbarhet på noen dager når du først åpner kartongen og for det andre så gikk jeg helt bananas! Vanvittig godt! :D
Det går godt an å lage iskrem av erlet,
min svigermor pleier å gjøre det,
kan ikke si det er lavkarboversjon hun lager da:rolleyes:
men jeg tenkte på dere som har problemer med å bruke den opp før datoen går ut, kan jo sikkert prøve å lage en lavkarboversjon
iskrem og ha i frysern:)
Har desverre ikke oppskriften hun bruker her nå,
men den går det helt sikkert an å få tak i:)
Men hun lager den med villbringebær eller andre sorter bær også
for den del, og jeg kan ikke tenke meg at det er så mye annet enn søtningsmiddlet som må byttes ut for å få den "lovlig":)
Det er bare å piske erlet som den er,
men det skal veldig lite til, for den blir veldig
fyldig ved pisking.
Og det er bare å blande i den smaken du vil ha,
om det er syltetøy så er jo det søtt, så da trengs det
ingen anne søtning:)
Kan godt fryses i små porsjonspakker,
eller i former så det blir som en iskake:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.