< Tilbake til oversikten

Erlet i smoothie?

Georgine sa for siden:

Var innom helsekosten i dag og kjøpte med meg en liter Erlet for å teste ut ting og tang. Det er 0 - 0,5 karbe per 100 gram og den brukes som fløteerstatning, ergo burde den fungere perfekt i smoothie.

Spørsmålet mitt er jo om noen faktisk har brukt denne og hvordan resultatet ble?

Trolljenta sa for siden:

Hva er det for noe?

Georgine sa for siden:

Det brukes som erstatning for fløte.. Jeg var borti det for mange år siden da storebror reagerte på melk. Brukte det i som erstatning for melk i mat.

Tror det er palmekjerneolje eller noe slikt. Står ikke på pakka men mener at det var det jeg fikk beskjed om den gang for lenge siden.

Summer sa for siden:

Jeg kan ikke se hvorfor du ikke kan bruke det. :)

Georgine sa for siden:

Ikke jeg heller så sant det ikke smaker pøkk :lol:

Gerd sa for siden:

Gi tilbakemelding om hvordan det smaker da... :)

Georgine sa for siden:

Digg, rett og slett digg! Det fikk den kremaktige følelsen og smaken lager man jo selv.

Tok 1 egg, 150 g erlet, 30 gram blåbær, litt sukrin og noen vaniljedråper.

Trixie sa for siden:

Og litt googling gav resultater. :)

Fra nettsiden utenmelk.com står det:
"Odense Erlet er en fløteerstatning som er laget av palmekjerneolje. Den brukes i hovedsak på samme måte som vanlig kremfløte. Den kan piskes lett som krem, men vær oppmerksom på at den blir veldig fort stiv. Den kan også brukes til å lage vaniljekrem, riskrem, fromasj, sjokolademousse, ha i rører til vafler, lapper, andre bakeverk, sjokoladegodter eller til "ostesaus". Erlet er god og mild på smak.
Den kan være litt søt å bruke i sauser, til det anbefaler jeg heller Soya Creem, Alpro Soya fløteerstatning, Gogreeen fløteerstatning eller Oatly matfløte.
Odense Erlet selges i 1 liters kartonger. Den er svært drøy i bruk. 1 liter pisket Erlet tilsvarer nesten 3 liter pisket vanlig kremfløte. Den har svært lang holdbarhet uåpnet, men når den først er åpnet holder den kun 2-3 dager. Oppbevares som kjølevare."

Kanutten sa for siden:

Er det proteiner i den? Og fett?

Trolljenta sa for siden:

Hvor mye koster dette da?
Også lurer jeg også på om det er proteiner i siden du bare har ett egg i smoothien

Georgine sa for siden:

Supert Trixie!! :heia: til tross for mange års erfaring med nett så er jeg utrolig lite flink til å bruke søk på nett :o Jeg kan.. men gjør det bare ikke liksom.

Kanutten: Det er 0 protein og 26 gram fett.

Trolljenta: Jeg lå høyt i karbene så jeg spiste 100 gram ost istedenfor å ta mer egg, men ellers så kan man nok fint hive oppi mer egg. Kostet 60 kroner for 1 liter.

Det står på pakken at den ikke kan piskes om den har vært frosset. Men jeg skal nå forsøke å fryse den ned i terninger for å bruke til iskrem. I og med at jeg ikke skal lage krem av den så burde det går. Det skader jo definitivt ikke å prøve!

Trolljenta sa for siden:

hmm..Jeg tror jeg skal holde meg til fløten jeg da.
Tror jeg legger igjen nok penger på helsekosten her.
Men ble litt nysgjerrig da, så kanskje jeg må teste :p

Georgine sa for siden:

Grunnen til at jeg vil prøve er at fløte er en festbrems for meg ;)

Om dette ikke stopper vekta så kan fløte reise et viss sted :lol:

Trolljenta sa for siden:

Da får du være forsøkskanin å teste ut litt da :lol:
Jeg har unngått å lage fløtegratinerte ting i det siste og ikke tenkt til å spise det fremover heller, så sånnsett kunne jeg egentlig ha tenkt meg noe som var ok i litt større mengder.. Vet ikke om det blir godt til gratinerte formretter og gryter.. Hva tror du?

Georgine sa for siden:

Nja.... har vel følelsen av at det ikke blir helt det samme? Men det burde jo egentlig prøves ut :)

Summer sa for siden:

Georgine; har du forsøkt å piske denne til krem?

Georgine sa for siden:

Ikke enda :)

Summer sa for siden:

Fortell meg hvordan det gikk da. Siden jeg ikke tåler melk, så hadde det jo vært supert å kunne bruke denne til krem.

Huldr sa for siden:

Kjøpte du Erlet i Oslo, Georgine? I så fall hvor? Jeg har vært maaaange steder ...

Georgine sa for siden:

Nei, den kjøpte jeg i Lørenskog..

Har du vært på helsekosten på Grønland?

Huldr sa for siden:

Takk for svar! :klem:

Har ikke prøvd der (kom til å tenke på at en del av stedene jeg prøvde faktisk var i Trondheim :p). Skal gjøre det, takk for tips! :)

Nille sa for siden:

Erlet har jeg ikke smakt. Hvordan smaker det ?
Som fløte ?

Georgine sa for siden:

Når man lager det i smoothie blir den som tykk, tykk fløte. Den smaker i utgangspunktet ikke noe veldig i det hele tatt.

Dog fikk jeg vektstagnasjon av å bruke dette, mest fordi en liter bare har holdbarhet på noen dager når du først åpner kartongen og for det andre så gikk jeg helt bananas! Vanvittig godt! :D

Nille sa for siden:

Ahhhhh, den skal jeg prøve når jeg er ferdig med renseukene mine !
(er inne i en god trend nå og tør ikke prøve noe nytt før jeg har mer kontroll!)

Georgine sa for siden:

Drøyer den litt jeg og.. men blir å prøve flere ganger.

Helsekosten her borte hos meg prøver å få til 1/2 liters kartonger i og med at den ikke holder så lenge.

Sothøna sa for siden:

Hei

Det går godt an å lage iskrem av erlet,
min svigermor pleier å gjøre det,

kan ikke si det er lavkarboversjon hun lager da:rolleyes:

men jeg tenkte på dere som har problemer med å bruke den opp før datoen går ut, kan jo sikkert prøve å lage en lavkarboversjon
iskrem og ha i frysern:)

Georgine sa for siden:

Det var lurt!

Tenker du da på f.eks ha i hakket mørk sjokolade, sukrin, en eggeplomme, røre og hive i frysern?

Sothøna sa for siden:

Har desverre ikke oppskriften hun bruker her nå,
men den går det helt sikkert an å få tak i:)

Men hun lager den med villbringebær eller andre sorter bær også
for den del, og jeg kan ikke tenke meg at det er så mye annet enn søtningsmiddlet som må byttes ut for å få den "lovlig":)

Georgine sa for siden:

Dette må jeg prøve etterhvert :D

Sothøna sa for siden:

Jeg skal prøve å få tak i oppskriften hennes når jeg husker det:)

Sothøna sa for siden:

Oppskrift på is av erlet

Det er bare å piske erlet som den er,
men det skal veldig lite til, for den blir veldig
fyldig ved pisking.
Og det er bare å blande i den smaken du vil ha,
om det er syltetøy så er jo det søtt, så da trengs det
ingen anne søtning:)

Kan godt fryses i små porsjonspakker,
eller i former så det blir som en iskake:)

Lykke til;)

Georgine sa for siden:

Det kaller jeg rask tilbakemelding!

Tusen takk skal du ha :klem:

Sothøna sa for siden:

Velbekommen, og håper det smaker:)

er det ikke det dom sier på tv`n:p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.