Slik jeg har forstått det skal man normalt sett gå ned en del i starten på ketolysekuren. Jeg startet forrige torsdag, på 100 kg, ti dager senere er jeg fortsatt på 100. Har snikveid litt, og ingen av dagene har det vært endringer, og ja, jeg veier om morgenen, etter at blæra er tømt, men før klær er kommet på.
Lurer på om det er noe galt jeg gjør? Vært i ketose siden forrige lørdag, og har ikke fått i meg for mye karber. Spist ganske variert, men de siste to dagene har matlysten blitt borte, dermed har jeg spist mindre enn jeg bruker. Jeg merker også på kroppen at jeg har endret spisemønster, forbrenningen (temp) er økt, jeg har ikke samme sultfølelse som før, jeg drikker mye (ca 3 liter for dag) og generellt er jeg positivt overrasket over hvor bra det er for kroppen. Men vektnåla står altså bom fast. Er jeg utålmodig?
Har brukt ca to pakker fløte på denne tiden, kan det ha noe å si? Har også brukt kunstig søtning; tab x-tra, splenda, en anelse sjokolade fra sukkerfritt.no. Er dette ting som stopper forbrenning av fett?
Det kan være at du er en av de heldige som ikke har så mye vann i kroppen, for når du ser imponerende vektras i starten hos folk her inne, så er det nesten alltid overflødig vann som forsvinner:)
Men du er nok inne på noe, kunstig søtning bør du se om du kan klare deg uten. Mange opplever at det stagnerer vekttapet. Og ganske mange kan ikke bruke kremfløte i vektnedgangsfasen. Noen må kutte ut meieriprodukter helt.
Og noen reagerer også på kaffekoppen.
Det er også viktig at du får i deg nok fett, og at du prøver best du kan å telle karbene i starten, etterhvert får du en følelse av det, og slipper å telle!
Det er svært individuelt dette her, du får nesten prøve deg litt fram!
Jeg er forøvrig sikker på at matlysten kommer tilbake, det er ikke uvanlig at den forsvinner litt i starten. Mange prosesser i kroppen nå skjønner du:)
Ellers så er det godt å høre at du føler deg bra på maten du spiser! De fleste opplever økt energinivå og mer stabile hormoner -noe som fører til både bedre og jevnere humør;)
Jeg skjønner du blir demotivert, men håper du klarer å holde ut! Du må kanskje kutte ned på fløten og søtstoffene - og se om det bedrer seg. Skal du ha mens snart? Det er en effektiv stopper for vektnedgang, har jeg erfart.
Jeg har vært i ketose i ca. 14+ dager, og går sakte, men sikkert ned. Unner meg av og til middager og andre måltider med fløte/smør etc, men ser at det stagnerer vektnedgangen noe.
Det jeg imidlertid sliter med er svimmelhet, spesielt når jeg reiser med fra sittende osv.
Andre som har opplevd dette, og hvor lenge kan jeg forvente å ha dette?
Hei hei, du må da ikke kutte ut fett i kosten! Når du spiser såpass lite karber som på ketolyse så må du erstatte det med fett.
Faktisk kan jeg opplyse dere om at for lite fett i kosten også er en god grunn til stopp i vektnedgangen!! Det var noe som gjorde at jeg stoppa opp for en tid tilbake.
Nei, ikke vær redd for fettet, kjør på med sunt og godt fett på ketolyse:D
SMØR tviler jeg sterkt på at kan hindre deg i å gå ned i vekt, når man sier at man skal kutte ut/ned på meieriprodukter så er smøret utelatt fra rådet. Smør er en ren og perfekt kilde til godt og sunt fett, IKKE kutt ut smøret, stek alt i smør, no worries;)
Det med svimmelhet har jeg også opplevd i starten av en ketose. En uke eller to var jeg rar i formen. Men det går over. Men om du spiser for lite, så kan det vedvare, om du er god og passe mett etter hvert måltid, så har du ingenting å frykte.
Disse symptomene forsvinner etter en stund når kroppen har vent seg til det nye kostholdet.
Men jeg sier igjen altså, damer. IKKE kutt ned på fettet!!!!!!!!!!!!!!! :nei:!!!!
:) Da er det kanskje mer fløten enn smøret? Jeg bruker en del fett, men varierer mellom oljer (kokos, udos og har bestilt MCT), mandler OG meierismør. Så er det vel en del fett i ost og rømme etc...
Men på en gjennomsnittsdag tror jeg ikke jeg får nok i meg, egentlig. Ser fram til å få MCT olje slik at jeg kan lage smoothies med denne i - og sånn få i meg mer.
Jeg merket lite svimmelhet i starten, det var etter den andre uka i ketose at "det slo til". Får håpe at det roer seg etter hvert.
Hmm...kanskje jeg får i meg for lite fett også da? Jeg er av typen som skjærer rent kjøttet før det stekes, klarer ikke smaken, feks på biff. Og når jeg steker i fett klarer jeg ikke spise fettet som blir liggende i panna. Hvordan få opp inntaket av fett? Skal forsøke å kutte på jukse-sukkeret da, og få opp fettinholdet blir vel konklusjonen.
Men hva menes med å kutte ned på melkeprodukter? Innebærer det også ost, rømme, kesam osv? Blir jo innari ensformig med kun kjøtt og utvalgte grønnsaker.
Har ikke merket nedgang på cm heller. Og mesen gjorde jeg unna i uka som var. Men merker at blodsukkeret er ekstremt stabilt, får aldri mer behov for mat akutt, og kan fint utsette et måltid eller ta i litt ekstra uten å bli tappet for energi. Så uavhengig av resultat i gram så liker jeg hva det gjør med kroppen min.
Jeg står også stille, og har nesten ikke gått ned etter en måned snart på Ketolyse. Jeg svetter heller ikke, og merker ikke noe til stålånden. Men jeg får utslag på stix. Tenkte prøve to uker til før jeg begynner å kutte ned på ting.
Foreslår at du er ekstra forsiktig med ost - kanskje prøve å kutte det helt ut et par uker. Jeg er selv veldig glad i ost, men har merket at dette er en såkaldt "partystopper".
Å ja! Både fløte, ost og rømme er høyere på karber enn smør (som vel er blotta), jeg vet ikke helt hva det er, men jeg har selv noe som kan minne om laktoseintoleranse, rømme og ost går forsåvidt greit, men fløte kan jeg ikke bruke mye av. Smør har jeg aldri hørt at noen har reagert på, tvert i mot så blir man oppfordret til å bruke det. Det er også billigere en de fleste oljer;)
Men om dere synes det høres kjedelig ut å kutte ut eller ned meieriprodukter, så husk på at for de fleste er dette snakk om i vektnedgangsfasen, det er for mange uproblematisk å gjeninnføre det når man er ferdigslanka:)
Kokosolje er kjempebra! Er det cocosa du bruker? Du kan også ta det som kosttilskudd, jeg tar to små ss og svelger ned vitaminene mine om morgenen. Det metter faktisk litt også. Jeg våkner ofte og er bråsulten en kort tid, selv om jeg ikke har lyst på mat før etter at det har gått minst en time etter at jeg har stått opp. Et par ss med cocosa senker sultfølelsen en smule til jeg orker å spise. For man skal jo helst spise når man er sulten!!
Og til deg Sally; jeg tror man må venne seg til like mye tanken som smaken av fett. Om dy begynner litt forsiktig å spise fettranden, og f.eks lager noen smørsauser og tar det forsiktig, så vil du venne deg til og sikkert også etterhvert like fettsmaken.
Vi er så indoktrinert at fett er farlig, at jeg tror det faktisk er med på å farge smakspreferansene våre!
Hørhør!!!!
Dagens vekt: 98!!!!!!!!!!!!
Så en plass i løpet av helga har det tydeligvis løsna! Og rakk jo aldri å endre på noen spisevaner heller, så kanskje jeg bare er litt treigere på avtrekkern? Hmm...er iallfall fornøyd, men skal trappe litt ned på det ene, og litt opp på det andre, så kanskje resultatene blir enda mer synlige med tid og stunder. :)
Gode råd var det iallfall, takktakk!
Laga meg slike lapper (av den frokostpannekakerøra) i går, men det eneste jeg tenker når jeg spiser dem er SYLTETØY! Og det går jo ikke. Hva kan være godt på dem? Tenkte å dynge på med smør, men hva mer?
Yes, tror det er problemet, siden lappene er så søte så blir det feil å ha på skinke eller ost ja. Får spise den ala natural nå, og heller droppe søtninga neste gang, så blir det kanskje lettere å finne noe som passer å ha på.
Mn lappene i seg selv, med bare margarin på er jo yammi. :)
Hold ut! Har du kikka på kostholdet ditt så du vet hva du skal unngå? Kunstig søtning? Fløte? For mye kaffe? For lite vann? For lite fett? For lite grønnsaker? For lite/for mye mat?
At du får kviser er en naturlig reaksjon. Jeg har aldri hatt en kvise i hele mitt liv, men fikk det etter Atkins. Ikke mye, og det har gått over. All dritten må på overflaten for å komme ut. Da jeg tok en renseuke (bare fisk og grønnsaker) så fikk jeg mer kviser enn noensinne, svetten min lukta gammal hest, og jeg menstruerte svart. Men etter et par uker så lukta jeg blomster (:p), hadde babyhud og følte (og føler) meg veldig bra!
Ting må til overflaten for å komme ut vet du!
Hold ut, les i suksess-journaler for å holde motet oppe, og lag deg en egen om du ikke alt har gjort det! Ellers skal vi motivere deg best vi kan:klem:
Signerer Photobscura her. Luk ut alt som ikke er helt safe. For egen del sitter jeg da igjen med rent kjøtt og fisk, egg, smør, grønn salat, agurk, løk og rød paprika. Drikke: Farris (uten karber), koffeinfri kaffe og grønn te. NB, regn alltid ut karbene i grønt og egg til du er skikkelig inne i det. Se på 1-2 uker med safe mat som en test på om det løsner. Rosw deg selv hver dag du får det til (i perioder har jeg spsit enorme mengder kjøtt og fisk, men like vel gått ned).
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.