Oppskrift på tacokrydder, som smaker identisk med de på pose:
Til 400 gr kjøttdeig:
1 ts salt
2 ts cumin (fås kjøpt i innvandrerbutikker. Jeg har også kjøpt på Meny)
1/2 ts koriander
1/2 ts chilipulver
1/2 ts hvitløkspulver
1 ts paprikapulver
litt pepper
Bland sammen og tilsett i stekt kjøttdeig, som du pleier. Spe med litt vann, så det får kokt inn.
Kjøp inn krydder, så har du leenge, og kan spise taco hvor mye du gidder.
Flott at du deler, da det er mange som elsker taco!!;)
[size=3][/size]
For en lettvindt løsning kan det benyttes tacokrydder fra Hindu, da dette ikke er tilsatt sukker!
En pose Santa Maria tacoblanding har 60gr pr 100 gram og veier 40 gram. Altså totalt 24 gram sukker i posen.
Den til El Paso (eller hva den nå heter - den vanligste med gul pakning) har 54 gram pr 100 gram (mener jeg å huske) og veier 35 gram. Altså totalt snaue 20 gram sukker.
Blir litt i meste laget om en får i seg innholdet til en halv pakke når salsa, rømme, ost, grønnsaker osv skal med.
Da velger jeg å stole på deg, så slipper jeg å ergre meg over at jeg ikke kan bruke den, siden den (som det meste annet ferdiglagd) inneholder smaksforsterker, som jeg ikke tåler i det hele tatt.
Enig med Mofe, den er ikke så veldig god i seg selv. Årsaken jeg har funnet til det, er at den mangler spisskummen (cumin), så jeg tilsetter det - da er det tacosmak med en gang!
Men selvfølgelig - mye bedre med hjemmelagd tacokrydder, helt uten msg! Flott, Carinus! :blomster:
Hei og god morgen! Da ble denne prøvd i helgen og den var, som du sier, identisk med tacopulver! Men den var i overkant salt for min smak så jeg halverte saltmengden.......Og ja, hva er egentlig MSG???
MSG er pulver (monosodium glutamat) og verdens mest brukte smaksforsterker. Det brukes spesielt i krysdder og posesupper/sauser.
[color=purple][/color]
Bør ligges unna.
Åh woooow! :heia: Måtte bare si tusen takk for denne oppskriften på tacokrydder. Nammm!! Jeg synes det var mye bedre enn kjøpte krydder, så dette kommer jeg til å bruke mye. Billgere blir det også!! Åh så glad!
Enig, Villemo! Dette er den nye favoritten her i huset også. Sambo sier han foretrekker den foran de andre tacokrydderne, og jeg må si meg enig; det smaker mye freshere!
Bra oppskrift, har prøvd meg på noe lignende selv. Jeg foretrekker å lage maten selv fra bunnen av uten for mye ferdigprodukter, noe jeg også gjorde før jeg begynte med lavkarbomat. For noen år siden lagde jeg taco for en større forsamling. Gjestene ble helt overrasket da de skjønte at jeg hadde laget sausene og krydderblandingene fra bunnen av, de trodde visst ikke det gikk ann å lage taco uten å bruke ferdiglagde sauser fra glass eller pose. Det eneste jeg hadde kjøpt ferdig var tacoskjellene og tortillalefsene.
Vi bruker en tilsvarende blanding hjemme, men har også i 1 ts. kakaopulver (helst bake-kakao). Kakao er mye brukt i autentisk meksikansk mat og vi synes det gir en liten ekstra 'piff' :)
Så godt da!! Laget meg både taco krydderete(i stort syltetøyglass så har for en stund) og denne salsa'n i går - helt himmelsk!
Blir godt å ha disse to tingene når man blir lei av egg og bacon :cool:
Men noen som vet holdbarheten på salsa'n?
Evt er den noe særlig å fryse ned?
Ble ganske stor porsjon selv om både jeg og dama spiste av den i går.
Legger ved et bilde av middagstallerken min i går ;)
Tusen takk for både tacokrydder oppskrift og salsa, noe flere mexican-insp. oppskrifter? JATAKK :-D
Dette Taco krydderet laget vi i dag, og det var veldig godt. Var litt redd for at barna ikke skulle like den, men de spise med god apetitt. ...og den er bedre enn den man kjøper "ferdig" :)
Hvis man velger å kjøpe salsa på glass (ikke alltid jeg gidder å lage all mat fra bunnen av) - hvilken salsa har da minst karber? Er det den fra REMA 1000 - Landlord sin ?
Den krydderblandinga, holder den seg sånn tilnærma evigheten? Skal lage denne, og tenker det er greit å lage myyyyyyyye med en gang, for vi er veldig glade i tex/mex, og denne må jo kunne brukes til mye :ja:
Den krydderblandinga, holder den seg sånn tilnærma evigheten? Skal lage denne, og tenker det er greit å lage myyyyyyyye med en gang, for vi er veldig glade i tex/mex, og denne må jo kunne brukes til mye :ja:
Krydder holder seg leeeenge, det vil over tid miste/redusere smak (vi snakker om år), men skulle det bli et problem kan en øke krydder mengden...
Det er ofte det står i oppskrifter at en må smake til med krydder, og det er en grunn til det.
PS. ha krydderblandingen i en luft-tett boks, da holder aromaen lenger
en liten ting... det er ikke bare sukkermengden som er et "problem" i de vanlige posene... men se på Saltinnholdet, det er Meget markant også for de som ikke lever etter en spesiell livstils filosofi.
Det ble en knallgod tacomiddag med krydderblandingen (oregano istedenfor koriander) og salsaen her! Tusen takk, alle sa den var bedre enn den vi brukte før...santa maria! :) Kommer til å fortsette å bruke disse oppskriftene videre ja! :)
Og fant ut at man trenger 20 gram krydder til 500 gram kjøttdeig!
Et supertips fra meg hvis man ikke gidder å blande masse krydder (eller uansett et supertips hvis man vil blande krydder og ha med denne i tillegg):
Kjøp et glass med Hindu Chilipowder meksikansk!
Den inneholder chili, cumin, oregano, salt og hvitløk. Smaker helt genialt syns jeg, helt perfekt til taco! Finnes i krydderhylla til de fleste vanlige matvarebutikker tror jeg, har i hvert fall funnet den på meny og bunnpris. Love it!
(når det gjelder mengde, er jo folk så forskjellige, så prøv dere fram etter smak.)
Er ikke helt sikker, har alltid bare slumpa, men kanskje et halvt glass per 400 grams pakke kjøttdeig..? Men kjæresten min liker det sterkt krydra da, så jeg pleier å ta i litt (ville brukt mindre om jeg sku lagd det til mamma feks). Så ta masse forbehold her for det kan hende jeg har brukt mindre eller mer, som sagt er jeg ikke helt sikker... :p Folk er jo så forskjellige når det gjelder krydder, så tryggest å smake seg fram selv ;)
Prøvde å lage den her etter oppskrifta, men no kjem det nesten flamma ut av øyrene her. Glømte at chilipulveret mitt (som er kjøpt i India) er liiiitt sterkare enn det man får kjøpt i Norge. Men med litt "utvatning" med dei andre kryddera blei det veldig bra. Eg hadde i litt Garam Masala og litt av Santa Maria Chicken & Steakkrydder, for eg hadde ikkje meir koriander (begge innehelde litt koriander). Det blei godis.
Takk for oppskrift :) Nammenam.
Var ikke klar over at det var så mye sukker i de ferdige taco-krydderne.
Må da også innrømme at jeg er helt fersk på dette med lav-karbo mat. Begynner nemlig diett i dag!
Skal definitivt prøve både denne hjemmelaget krydderblandingen og ikke minst salsaen da både jeg og min mann er glade i tex-mex mat!
Da kom dagen hvor jeg prøvde hjemmelaget tacokrydder.. Damn det var godt :D Spent å se hva mannen i huset sier når jeg forer han med dette, om han merker forskjell :p
Hørers god ut den krydderblandingen, den skal jeg prøve. :) Men kan jeg bruke vanlige tortillachips, sånne trekantede, de med ostesmak er så gode? Eller blir det å holde seg til kjøttdeigen, ost og salat?
Brukt denne oppskriften et par ganger (senest i dag), og den er knallgod. Mye bedre enn den posegreia. Helt vanvittig hvor mye sukker det skal være i alt mulig rart.. (Mistenker no lobbyvirksomhet, altså!:realmad:)
Har denne oppskriften hengende på kjøleskapet, for taco er GODT! :sikle: Lager taco ofte. :lol: Og denne blandingen er super-enkel og kjapp, og smaker akkurat som taco skal smake.
Hei :) Det kommer helt an på hvor mange karbohydrater du har som maxgrense. Men nei, skjell og lefser/lumper er egentlig ikke lavkarbomat..
Jeg pleier å bruke store salatblader i stedet for lefsene. Det er faktisk kjempegodt! :)
jeg ante ikke at det var så masse rart i taco krydder posen:confused: nevnte det for jobben og må nå skrive ned denne oppskriften til alle:p skal ha den til pizza imorgen:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.