< Tilbake til oversikten

Middagstips til play-date... Noen?

Babalotta sa for siden:

Hihi....
Har en deal på gang med en kar, og da vil man jo gjøre litt inntrykk, og ikke proklamere "jeg slanker meg" når han dukker opp. Og i morgen kommer han, med ungene, og jeg vil lage noe godt og spise som vi alle kan kose oss med sammen. Noen tips? Kylling utgår, men alle andre tips mottas med takk. :)

Carinus sa for siden:

Hva med en god grateng av blomkål og/eller brokkoli, og gode biffer? Soppstuing passer bra til. Oser ikke akkurat slanking av den menyen nei... :D

Smula sa for siden:

Taco eller spekemat? Jeg lover deg, ingen kommer til å merke at du ikke spiser brødet eller tacoskjellene.

Elanessë sa for siden:

Taco ja. Eller kanskje Isets pizza?

Babalotta sa for siden:

Hmm...tao hørtes ikke dumt ut nei! :)
Kan jeg bruke tacokrydder i kjøttdeigen, eller blir det for mye karber? Blir vel tamt uten.

Elanessë sa for siden:

Tacokrydder har en god del karb ja... men jeg har fått inntrykk her av at man spiser det likevel? Er vel ikke såå mange gram det er snakk om.

Babalotta sa for siden:

Okei. Måtte regne litt på det.. Om man bruker en pose på en halvkilo kjøttdeig, og spiser halvparten av kjøttdeigen blir det ca 17 gram karbo. Litt vel mye. Men om jeg bruker en pose på en kg kjøttdeig, og heller krydrer litt ekstra utenom blir det jo straks mindre, omtrent 8 gram. Og det er jo til å leve med. :)

Distrea sa for siden:

HINDU har en tacokrydder du kan bruke:)

Smula sa for siden:

Nei, vi spiser det ikke og ja, det er mange gram vi snakker om.
Kjøp den tacosausen fra Eurospar (eller hva den nå heter) og bland i kjøttdeigen.
Og så går det jo an og krydre en del på egen hånd, da.

Nille sa for siden:

Hindu sitt taco krydder skal være uten sukker og kan brukes med god samvittighet. Finnes i krydderhylla der hvor krydderglassene står....

stinasol sa for siden:

first price taco saus er det lite karber i :) (fåes blandt annet på kiwi butikkene)

Carinus sa for siden:

Denne playdaten er vel over, men her er oppskrift på tacokrydder, som smaker identisk med de på pose:

Til 400 gr kjøttdeig:
2 ts salt
2 ts cumin (fås kjøpt i innvandrerbutikker)
1/2 ts koriander
1/2 ts chilipulver
1/2 ts hvitløkspulver
1 ts paprikapulver
litt pepper

Bland sammen og tilsett i stekt kjøttdeig, som du pleier. Spe med litt vann, så det får kokt inn.

Kjøp inn, så har du leenge, og kan spise taco hvor mye du gidder.

:D

Babalotta sa for siden:

Carinus: takk, den er lagra!
Men slik cumin, her jeg bor er det 4 timer til et sted det kanskje er invandrerbutikk, finnes det andre steder, eller kan man bruke noe annet?
Ellers må jeg vel få noen til å sende til meg. :)

Iset sa for siden:

Tapas!! Det er lekker og fristende mat som alle kan spise, enten de slanker seg eller ikke. Ha masse skåler på bodet med hjemmelagde hotte små kjøttboller, fetaost, annen god ost (muggost er nydelig) i terninger, marinert hvitløk, oliven, frittata, ostechips, skivet avokado eller guacamole, forskjellige sauser/dipper, bittesmå Iset-pizza-rundinger, lavkarbobrød med hvitløkssmør osv. Bare fantasien setter grenser. :D

Lemen sa for siden:

En trenger vel ingen innvandrerbutikk for å få tak i cumin, for det er helt vanlig spisskummen som finnes i alle dagligvareforretninger. :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.