Jeg går på lavkarbo, men sliter litt her når jeg lager mat.. samboeren min er rett og slett hyperallergisk mot laktose.... pga MIN mat så blir han dårlig... f.eks når jeg steker mat med tine meierismør... eller bruker cc, cf og sånt... så jeg kan ikke lage f.eks oe-lapper....
noen tips til oss?
jeg har slukt i meg alt om dette på nettet, men så tenker jeg : ja - jeg kan så klart gå over til soya mat som han tåler- men det resulterer : vektøking både for meg og han...
hadde vært takknemlig om noen kunne hjelpe meg... føler som svaret er rett foran nesa mi- men jeg ikke får tak i svaret :confused:
Tja, til stekingen går det an å bruke Cocosa...det er noe dyrere enn smør selvsagt, men det er verdt helsa og samboeren ikke minst. Og hva cf angår, så er det vel i enkelte sauser og dressinger mulig å erstatte det med majones/olje, men selvsagt ikke overalt. Det var det jeg kom på i farten. Det finnes ellers masse god lavkarbo-mat som ikke trenger melkeprodukter.
Det er ikke så lett, det vet jeg alt om, men man finner som regel alltid noe som er uten melk eller melkepulver. Slet lenge med jentungen som ikke kunne ha melk.
Hvis han ikke klarer klaret smør, som du sier, så er det ikke på grunn av laktosen.
Jeg vil heller foreslå at dere tenker mindre på erstatningsprodukter, og mer på naturlig mat. Naturlig, reint kjøtt, fisk, fugl og grønnsaker. Mye kan kokes.
Selvfølgelig kan det være greit å ha noe å erstatte med.
Men du tåler jo melk og meieriprodukter. Hva spiser han ellers? Mer karbo? Dere må snakke om dette, om du savner dine vanlige matvarer. Dersom du har lyst på ziggy-lapper en dag og baker det... hva vil han da spise? Og omelett kan lages uten meieriprodukter. Bare egg og vann.
Dere har jo begge klart dere hver for dere, så det er jo ikke sånn at dere må finne på et helt nytt kosthold for at dere hele tiden skal spise nøyaktig det samme?
Middagen er vel det letteste.
Så får dere heller bestemme dere for frokost og lunsj, hvordan dere skal ordne dere. Men om han spiser stekt bacon (uten smør i panna) og kokte egg, så kan du spise bacon og egg med smør... Han kan spise brød, og du kan spise omelett, OE-lapper eller hva du foretrekker...
Om du liker ost, så må jo ikke han spise det?
Det er mange husholdninger rundt omkring hvor folk har forskjellige kosthold. Eller enkelte tilpasninger.
han fikk laktose allergien i voksen alder.. så han reagerer mer og mer på ting enn hva han gjorde for to år siden... Nå er det nok at jeg steker mat i smør før han blir dårlig... Han går egentlig selv på lavkarbo... men etter tiden så har han reagert mer og mer på ting som gjør at vi rett og slett tenker hver gang vi lager mat... Vi forsto ikke en gang hvorfor han ble så dårlig etter karbonade når vi grillet... da hadde vi hatt karbonade og salat... så hører vi at av og til å blir kjøttet blandet med melk mens de jobber med den... så derfor tenker vi mer og mer på det... etter jul kunne han spise vafler ( høykarbo) uten å bli dårlig... men laget en gang oe- lapper og han låg rett ut med syken...
men denne melagen har jeg skaffet ;) såg den i butikken etter jeg såg her.... selv om jeg tåler melkeprodukter så vil jeg kunne følge han også siden han også følger lavkarbo.. men det som er at jeg har rett og slett ikke tid eller energi til å lage TO mat hele tiden... og han er borte 14 timer hver dag... derfor er det jeg som lager maten her... men jeg stooor koser meg på kjøkkenet a ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.