< Tilbake til oversikten

Sjokolademousse

SIS sa for siden:

kom over en oppsskrift på sjolokademouse som hørtes veldig god ut. har ikke fått prøvd den selv ennå men... moro å høre tilbakemeldinger hvis noen prøver den:D

dette trenger du:

2 dl fløte
225 g sjokolade (mørk/sukkerfri)
4 stk eggeplomme
2 stk eggehvite
100 g melis (laget av splenda eller fruktose?)

slik gjør du:

1. pisk fløten til myk krem og sett den kaldt.
  2. smelt sjokoladen forsiktig i vannbad. bruk lav temeratur og rør løitt i den underveis.
  3. stivpisk eggehvitene med melis. bland forsiktig sammen den smelta sjokoladen med eggeplommene, vend inn kremen og til slutt de stivpiskede eggehvitene.
  4. ha i sjokolademoussen i porsjonsformer eller en stor bolle. settes kjølig i minst 2 timer før servering. server sammen med litt pisket krem. strø litt hakket sjokolade over og pynt med ett mynte blad.

namnam:D denne gleder jeg meg til å prøve:D men bør kanskje bli ferdig med de 14 dagene først?

Pc-snuppa sa for siden:

Her er en jeg la inn for en stund siden. Tenkte den kunne kunne komme frem igjen ettersom denne blir til super is.
Bare til opplysning:)
Denne lager jeg alltid når jeg skal ha meg dessert. Ca 1-2 karbo pr porsjon:D

[color=#800080][/color]
[color=#800080][/color]
Hei alle sjoko-elskere!
Jeg har laget min egen oppskrift på sjokolade mousse som jeg vil dele med alle her inne!:) Den kan også fryses ned til is uten at det blir krystaller i den.
Håper det smaker:)

Sjokolade mousse
( Stoooore 4-5 porsj.!
Eller ca 10 mindre porsj.)
[size=2][/size]
(Ca.19 gr netto karboh. i hele oppskriften)

85 gr. sukkerfri mørk sjokolade
(Cavalier, fås på helsekosten, 25,- kr. platen, men skal man kose seg så skal man kose seg... )
85 gr. sukkerfri lys sjokolade
(samme merke som over, eller andre merker dere kjenner til eller foretrekker da..)
1/2 dl fløte
3 eggeplommer
2 dl. pisket kremfløte med ca to ts. søtstoff
3 eggehvitter stivpiskes med bittelitt salt for ekstra stivhet (men ikke nødv hvis du ikke vil..)
2 ts. god kakao for litt ekstra fyldig smak (kan droppes)

Fremgangsmåte:

Smelt sjokoladen sammen med fløten over svak varme. Ha i de frivillige teskjeene med kakao nå og rør/visp til det ikke er klumper. Avkjøl litt til lunken/kald. Bland inn de lett vispede egeplommene. Avkjøl helt til kald. Tilsett den vispede kremen forsiktig litt etter litt i sjokolaaden, slik at den blir kremete og fin. Tilslutt vendes de stivpiskede eggehvittene FORSIKTIG inn i sjokolade kremen slik at alt er luftig men godt blandet.
Hell i en lekker glassbolle (ikke i en glassbolle som lekker... :p )for spising som moussedessert, og la den stå i minst tre timer tildekket i kjøleskap.
Jeg har plastbegre igjen etter min tid som sukker-oliker hvor jeg spiste kos-begere m sjokoladepudding osvosv. De bruker jeg nå til og fryse ned restene etter desserten eller lager porsjoner med sjokolademuuusen i, for da har jeg en dessert liggende i fryseren klar til konsumering...
(sje-lurrpp... )
Fryser du ned porsjonsbegere, la begeret stå på benken 10-15 min. så den blir litt mykere. Skal du spise den med eeeen gang du tar den ut av fryseren, er den ganske så hard. Hvis begeret står på benken i 20-30 minutter er den sjokolademousse igjen uten at den er rennende! Tadaaaa...

PS! Du kan legge moussen i porsjonsbegerene og la de stå i kjøleskapet i de tre timene FØR du putter dem i fryseren. Men du MÅ ikke gjøre det. De blir like gode hvis du fryser dem ned med en gang. Men moussen blir nok bittelitt luftigere hvis de får stå de timene i kjøleskapet før du fryser dem ned. Syntes og merke en bitteliten forskjell...

PPS! Prøv også og lage med Cavalier Hasselnøtt Milk i stedet for melkesjokolade. Uhmmm det også

Hørte jeg noen sa <>????

Enjoy allesammen!! :hearts:

SIS sa for siden:

mmmmmm, den hørtes namnam ut! demn å jeg prøve... kanskje til helgen!:)

Dadda sa for siden:

Dette skal jeg også prøve !!!!!!!
Hekta på sjokolade fortsatt ......En god erstatning for Atkins barene.
Takk for oppskriften!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.