Nå har jeg gått på Skaldemans siden mars (april?). Men vurderer å gå over til Ketolysekuren (har lyst på mere grønnsaker enn man kan spise på Skaldemanns, samt frukt (?). Hva er forskjellene på Skaldemans og Ketolyse? Skal kjøpe meg ketolyseboken, men må tenke litt mer på det. Råd og tips mottas med stor takk :D
Kjenner ikke til Skaldemann-dietten. Men har kjempegod erfaring med ketolyse. Synes man kan spise god og variert mat, jeg blir i vertfall ikke matlei :)
Frukt skal man ikke spise på ketolysekuren.
Blir ganske det samme på ketolysekuren. + lavkarbo brød, pannekaker, lapper, diverse grøt... Nøtter.. Uendelige variasjoner i vertfall. 15-20 karber dagen er inntaket på ketolyse.
Er lite forskjell egentlig, Skaldeman er veldig for rein mat(ikkje noko soyaproteinpulver og anna tull). Ketolyse trikser litt for å kunne innlemme vafler og anna skrapmat i dietten.
:rolleyes: Javel.... skrapmat er vel neppe det rette ordet for soyaprotein vafler og bindemiddel i nøttebrød, men det er jo Skaldeman sitt ord da. :cool:
Eg er ikkje tilhenger av soya nei;) Soya er skrapmat.Men sjølvsagt er ketolysevafler betre for helsa enn ekte vare.
Men når det er snakk om forskjeller på diettane er det jo egentlig minimalt. Men ketolysedietten innlemmer rettar/matvarer som folk er veldig glad i(noen avhengige av) som brød og vafler ved å modifisere innhaldet, det ofte med smaksmessig bra resultat. Mens skaldeman meiner det er like greit å klare seg utan desse matvarene.
Soya er i utgangspunktet ikkje egna som menneskemat. For å produsere soyaprodukter må ein som regel bruke både varme og kjemiske prosesser. Soyaolje er alltid skada av varme, dårleg balansert mellom omega 6 og 9 og soyaproteinet er både skada og ubalansert aminosyremessig(alle dei esensielle aminosyrene er der men veldig ualansert).
Før folk fant ut korleis dei skulle fermentere soya var soya berre gjødning for andre vekster:)
Jeg har lest Skaldemans og Ketolyse boken og begge er gode bøker der beskriver hvordan lavkarbo effektivt virker. Skaldeman er litt mer direkte i sine uttalelser men i realiteten er de veldig like. Heldigvis har begge ild sjele funnet vei inn her på forumet. Jeg har funnet mye hjelp hos begge. På mitt andre forsøk med lavkarbo har jeg nå gått ned 16 kilo siden nyttår :-)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.