Skal bake noe snaddergreier som krever 500 gr nøtter. Leser side opp og side ned her på nettet og finner ut at paranøtter og hasselnøtter har lavest karboinnhold.
Jeg stimer avsted til butikken og finner en pose hasselnøtter hvor karbinnholdet er 6 gram pr 100 gram. I nøttehylla hvor de selger disse nøttegodisposene finner jeg også en pose med hasselnøtter, men der er karbinnholdet 16.7 gram pr 100 gram!!! Og paranøttene ligger på ca 13 gram pr 100 gram!!:eek:
Kan det det være mulig at det er sååå stor forskjell fra den ene hele hasselnøtta i den ene posen til den andre hele nøtta i den andre posen??:confused::confused:
En annen sak jeg funderer på er om at det regnes med med karber i linfrø om de blir knuste?? Eller har de samme karbismengden??
God Sommer forresten!!!! Har hatt fantastisk vær og har mer eller mindre vaket i sjøen med snorkel i hele ferien :D
hehe tenkte på noe helt annet når du skrev at du plagdes med nøttene dine jeg :p
har de nøttene med høyest karbeinnhold blitt tilsatt noe annet da? om de er feks ristet og sukret eller noe? Lurt å sjekke innholdsfortegnelsen, eller sende en mail til produsenten:)
Kommer nøttene fra "utenfor EU" kan det være at fiber ikke er trukket fra på innholdsfortegnelsen. Det skjer dessverre av og til at varer uten godkjent næringsinnhold kommer igjennom når det importeres mat.
Og hvis det er Nøtter fra den lille nøttefabrikken så har jeg sett akkurat det samme. Sendte en mail til de for snart et år siden, men aldri fått noe svar tilbake. På innholdsfortegnelsen så står det ikke noe annet enn nøtter etter det jeg husker, ingen tilsetningsstoff. Men, det er fullt mulig at du også prøver å sende en mail il kundeservice for å se om de svarer nå. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.