Etter det jeg har lest i "Vitaminrevolusjonen" av Knut Flytlie virker det som det kunne være noe for meg (bra ved ekstrem tretthet, bra for vektnedgang hvis man mangler det, bedrer stoffskiftet, bra hvis man er utsatt for stress...) men legen min på Balderklinikken hadde ikke noen særlig tro på det. Jeg spurte om det gikk an å ta en blodprøve for å se om jeg mangler det, men det går visstnok ikke an i Norge.
Jeg synes det virker som om Flytlie er litt ekstrem i sin tro på kosttilskudd, men i følge ham er det vanlig med mangel på Q10, økende med alder og sykdom (of course...)
Jeg har ikke prøvd selv, men burde kanskje? Jeg har også lest at det er lurt for de som er trøtte og utbrente. Q10 er en viktig antioksidant og koenzym. Jeg har fått min svigermor til å bruke det (tester ut på svigermor først...????). Neida, men hun bruker statiner for å senke kolesterolet, og da BØR man absolutt bruke Q10, da statiner tapper kroppen for Q10 (enzymet HMG CoA lager både kolesterol og Q10, og statiner hemmer begge prosessene). Man bør da ta 200-400 mg Q10. Men om vi bør ta det? Tja, vet ikke. Eeeyyyy, nå kom jeg på noe: Insulin (som mange her inne har for mye av, inkludert meg selv), ØKER dannelsen av HMG CoA som igjen øker kolesterol. Men betyr det da at de som har for mye insulin har bra med Q10 det da kanskje??? Nei, sikkert ikke, det er jo ikke noe bra med dette insulinet....:(
Jeg har prøvd Q10 for noen år siden og følte jeg ble mer opplagt og våken. Når det er sagt så vil jeg gjerne fortelle noe som ble meg fortalt den gang.
Jeg var for 6-7 år siden på en helseinstitusjon i Gulbrandsdalen..ala Finnskogtoppen. Det var en Fysioterapeut og hans kone som hadde startet opp der, har glemt navnet nå, men de hadde også jobbet i Spania..Helsesenter for nordmenn. Han jobbet også med skijentene våre på den tiden Anette Bøe &Co gikk. Året etter hun ga seg eller noe. Er det bare jeg som husker henne eller er det noen andre og?:D Ihvertfall så ble hun mistenkt for å ha gitt noe til de andre jentene som sto på dopinglista.....Det var Q 10, gitt og anbefalt av denne fysioterapeuten jeg snakket om.......! Han lovpriste det, men sa at kvinner i fertil alder burde ta noe annet...Noe bidronningmiddel...unnskyld at jeg ikke husker hva, men uvesentlig. Grunnen var sa han at Q10 kunne påvirke kjønnshormonene negativt!
Jeg bare gjentar det han sa, kanskje andre kan gi en nærmere forklaring?
Vet ikke hvor klok jeg ble, men det er kanskje ikke det som bør stå øverst på prioriteringslista av tilskudd jeg må teste :D.
Det dere skriver (Anne og Kristian) minner meg litt om ginseng - det å ikke få sove, og at det ikke skal være så bra å ta for kvinner. Men Q10 er jo et stoff som trengs i kroppen... hmmm
Men det finnes jo i mat også (bl a kjøtt og spinat), kanskje det er tilstrekkelig. Det høres jo ikke ut til å være udelt bra å ta ihvertfall. Tror jeg venter på mer dokumentasjon, takk Nille og MHM :D (eller prøver det ut på en eller annen jeg også... hehe)
Joda, jeg husker henne godt, jeg! Var vel på mitt mest sportsinteresserte på den tida :p (11 år...)
Har sjekket med en finsk forumvenninde. Q10 er ikke ulovlig i Finland. Hun tar det og kjøper det på helsekosten der.
Og med de strenge reguleringene her i landet skjønner jeg ikke helt at det kan være farlig........jeg har tatt q10 sjøl jeg, - i flere år, etter anbefaling fra lege. Har ikke merket noe bivirkninger.......:o
Jeg hadde tenkt å prøve meg på Q10.. men etter at jeg leste denne tråden, er jeg jammen ikke sikker lengre... Ikke når det KANSKJE kan forstyrre fertiliteten min!! :eek:
Et godt argument for å ta Q10 fremfor rosenrot er at Q10 er noe mange mangler. Det er en livsviktig bestanddel i kroppen, og viktig for energiproduksjonen. Du kan dø av mangel på Q10, men du dør ikke av mangel på rosenrot, liksom. Q10 i store doser kan også drepe bendelorm, men da er det snakk om 3000 mg flytende Q10 om dagen
Må si jeg blir veldig forvirret angående kosttilskudd... Virker som alle tilskuddene har upsides and downsides, og at mange av dem har skadevirkninger på noen, mens de har meget positiv effekt for andre. Ikke helt lett og bli klok på hva en skal ta, og hvilket merke/type man skal ta av de tilskuddene en først har bestemt seg for:confused: :confused: :confused:
Derfor ville jeg ikke brukt kosttilskudd på den måten... Å prøve ut et mineral fordi det visstnok skal ha en bra virkning er en dyr og lite effektiv fremgangsmåte. Hvis du bare er ute etter å holde deg frisk og rask så er det whole-food som er tingen. (Her kommer det igjen) Juice Plus er genialt. Anbefalt av diverse overleger ved Aker og Riksen... du skal lete lenge etter noe ligningde.
Etter hva jeg har lært så langt, får jeg ikke i meg nok vitaminer, mineraler og fettsyrer gjennom den kosten jeg spiser. Selv om jeg etterhvert spiser nesten utelukkende bra mat (lavkarbo= bra mat:) )
Jeg prøver da og få i meg mer av de stoffene jeg mangler. Og da må jeg nødvendigvis ta dem fra en plass. Kan ikke så mye om den juice'n din, men kanskje jeg lærer noe nytt i dag også;)
Der er jeg enig. Det er ikke bra nok å bare spise grønnsaker... eller... kanskje bra nok for ikke å få mangelsykdommer, men ikke bra nok for å fungere topp. Hvis du har mistanke om en mangelsykdom er det best å gå til en biopat eller kinesiolog, som sjekker hva du trenger og absolutt ikke bør ha. Juice Plus er power i kapsel. :) Jeg kan sikkert sende litt info... Hvis jeg har da. Hvis ikke kan du be om å få tilsendt det på [email][email protected][/email]
Flott om du sender over info om du har, så kan jeg eventuelt prøve mailadressen senere i dag når jeg har fått tatt meg en blund, ikke helt frisk i dag desverre.
Husk på at maten vi kjøper i butikken ikke har samme næringsinnhold som for 1000 år siden.. Jeg skrev et langt innlegg om det en eller annen plass, men finner ikke igjen akkurat nå :)
Jeg bruker Q10 av og til, og forer familien med det i influensatidene. Jeg merker ikke noen generell effekt av det, men merker at det styrker immunforsvaret og gjør det lettere å komme seg etter symdom, som forkjølelser og influensa.
Jeg har aldri tatt q10 før jeg begynte på Atkins. Men de siste to årene har jeg tatt - fordi Atkins anbefaler det i boka si. Skal liksom hjelpe på fettforbrenningen også..... DET har jeg ikke merka noe til..... men så skriver han også at det skal høye doser til 300 mg/dag. Mine tror jeg er 30 mg :o .... og jeg tar en.... hm... kanskje på tide å kutte de ut....
Jeb hadde 1 brett Q-10 i skapet og har de siste dagene tatt 2 i slengen,og synes faktisk at det hjelper.I dag har jeg vært mer energisk enn på lenge.
Grunnen til at jeg sluttet var at jeg synes virkningen uteble,så kanskje det er noe i det Atkins sier om at en må ta høyere doser enn anbefalt????
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.