Har aldri slanket meg før, så dette blir spennende. De færreste tror meg vel når jeg sier det men jeg har alltid vært fornøyd med kroppen min slik den er, og vært frisk. Derfor har jeg ikke sett hensikten. Men nå får vi snart fysiske krav på arbeidsplassen min, pluss at jeg nok på en måte kunne tenke meg noen størrelser ned bare for å gjøre kles-shopping enklere! :rolleyes:
Vektnåla stopper på 100 i dag, og med mine 167 cm innser jeg jo faktisk at selv om jeg ikke plages av vekta vil nok helsa plages av den med tiden.:o Så jeg er supermotivert for en pangstart nå, så får jeg håpe jeg ser resultater etter hvert, er litt utålmodig av meg.
Men så til saken: har bestillt, og fått disse tre boksene med vitaminer. Er det ingen mulighet for å ta de samlet, eller forsvinner effekten da? Med min jobb og mitt liv vil det rett og slett bli kjempevanskelig å få tatt tilskuddene til faste tider og til faste måltider. Var jo litt derfor jeg landa her, siden man (så vidt jeg har forstått) kan hoppe over et måltid uten å ødelegge forbrenninga så lenge man er i ketolyse? Eller?
Så kommer et litt dumt spørsmål, men det er veldig viktig for meg: Når dere er ute og spiser, stopper på Esso for en matbit, hva velger dere/hva bestiller dere?:confused:
Velkommen hit til oss :love: Jeg tar begge krom/kaliumtabl. og magnesium til frokost og så tar jeg selen om kvelden, klarer dessverre ikke å huske å ta tabl. 3 ganger daglig :D Selen må ikke tas sammen med krom/kalium da denne hindrer opptaket av selen.....
Tabletterne må tas hver for seg, det hemmer hverandres opptak.
På ketolysekuren skal du spise når du er sulten. Du skal spise deg mett til hvert måltid.
For meg har det vært uaktuelt å kjøpe "bensinstasjonsmat". Enten er det spedde produkt med 5-6 karber pr 100 vare ellers så er det salat med pasta. Tar man bort pastan, er det lite å bli mett av igjen :o
Det beste er om du har mulighet å lage deg noe selv, som du kan ta med. Masse flotte oppskrifter her på forumet.
Takk for raske svar! Da skal jeg dele opp så jeg i det minste får tatt tablettene to ganger i døgnet, vil jo ikke ødelegge noe. :)
Men når det gjelder "junkfood" så har jeg desverre ikke noe valg. Som nicet henspeiler på har jeg en jobb der man kan være heldig/uheldig og ikke komme seg hjem/på stasjon på faktisk døgnevis. Og mat må man ha. Jeg kan lage mat og ta med, men kvaliteten på denne vil ikke bli god da det ikke finnes mulighet for nedkjøling feks, om jeg i det hele tatt får tid til å ta den med når vi drar. SÅ jeg må ha noen backupløsninger for de "helvettesdøgnene" som kommer fra tid til annen, der man kun jobber og spiser for så å jobbe videre.
Kan man bestille seg en burger med ost og bacon uten brød? ;)
Så er det ikke bare meg som lurer på all slags ting, for det gjør man... he he he;)
Velkommen, det er virkelig knæsj og være her- masse hyggelige mennsker- og de er behjelpelige med Alt, selv rare spm...- som jeg til stadighet kommer med....:o
Dette kommer til og gå kjempe bra, krysser fingrene for deg...:goodluck:
Det tror jeg faktisk går helt greit! Men hold deg til ordentlige gatekjøkken, og ikke maccern eller burger king, gud vet hva de har i den ekle maten sin:(
Ellers, velkommen hit og lykke til! Herlig å høre at du har et så bra forhold til kroppen din, men likevel vil tenke på helsa! Bra greier;)
Takk!
Har snusa rundt her noen dager, mye lurt å få med seg, men alltids noe å lure på ! ;)
Vet at jeg kommer til å savne melk noe helt forferdelig, er melkoman. Men litt må man ofre! :)
Lurte på en dum ting til: er det slik at man bør ha et mål eller delmål? Ser de fleste har slike oversikter over hvor de vil med vekta? Så langt har ikke jeg noe mål, burde jeg skaffe meg et? :?
Hei! Og velkommen hit.....
Så flott at du ikke har hatt "problemer" med din kropp i form av lav selvtillit f.eks (jeg forstår deg slik at du ikke har det..), men som du selv påpeker så er det jo langt fra bra for helsa med så mye overvekt. Vil tro du ser en del av det i din jobb...(antar at du er ambulansesjåfør).
Jeg syns det er flott at du tar tak i dette og velger å gjøre noe med det. Det bekymrer meg litt at du starter med å sette begrensninger for deg selv, og fokuserer på de problemer som eventuelt vil oppstå ved å følge denne dietten... Jeg kjenner flere ambulansesjåfører som ikke har noe problem med å holde en bestemt diett. Syns det er rart at det ikke finnes kjøleskap på stasjonen din...? Er det normalt? Da hadde jeg faktisk kjøpt et lite selv som kunne stå der....(Vet det koster litt, men en god investering hvis det hjelper deg!). Trening er jo også viktig så hvis du ikke trener til vanlig, så er det en god start. Hvis det er heeelt umulig for deg å følge ketolyse, så finns det andre gode alternativer. F.eks den gode, gammeldagse måten; innta mindre enn du forbrenner og mosjoner mer....Ønsker deg uansett lykke til, og er helt sikker på at du finner ut av det! Det krever litt tenkning og planlegging, men blir fort en vane! Masse lykke til!!
Takk for et langt svar!
Men jeg tror du har misforstått litt, ;) Har både kjøleskap og fryseboks og velutstyrt kjøkken på stasjonen, så den delen er grei. Problemet er at jeg kjører (som du gjettet) ambulanse i distriktet, med opp mot 60 timers vakter (3 døgn, og ja, det er lovlig). Problemet opstår ikke med det samme jeg drar på jobb, men i det vi får et oppdrag eller tre på rappen, noe som kan innebære opp mot 30-35 timer i bilen. Så jeg vil ikke si jeg setter begrensninger for meg selv, jeg er forutseende nok til å innse at jeg vil, før eller siden, måtte spise mat jeg selv ikke verken har laget eller bestemt selv.
Men helt klart: jeg vil jo, så langt det går trakte etter å følge kuren til punkt og prikke.
Hei igjen! Jada, jeg vet vaktene kan være lange, men dere er vel innom stasjonen i løpet av de lengste vaktene? Dere kan jo ikke jobbe 60 timer i strekk, eller 30 for den saks skyld?? Dere må jo sove også vel?? Men hvis det er sånn at dere faktisk sitter i bilen 20,30,40 osv timer i strekk og kjører fra pasient til pasient (og innom sykehuset også, det skjønner jeg jo:-)) så må du nesten, hvis du skal følge denne type kur, enten ha med mat som du spiser i bilen (f.eks. omelett til flere måltider, den holder seg leeenge i en tett boks, eller kyllingsalat som også holder seg leeenge i tett boks) eller som allerede er sagt her, bestille hamburger uten brød. har dere muligheten til å stoppe på litt andre steder enn Esso, så er det masse annet godt å få kjøpt, kebabsalat, kyllingsalat osv...
Skjønner at dette er litt vanskelig med den type jobb, men det er da virkelig uansvarlig å la dere jobbe så lange strekk uten ORDENTLIG mat!! Man blir ikke akkurat årvåken (dere kjører jo fort!!!) og sterk (dere løfter jo tunge pasienter!!!) av pølser fra Esso!!!
Jeg vil jo også tro at disse lange vaktene forekommer sjeldnere enn "vanlige" vakter, så noen utskeielser innimellom når man ikke har annet valg, gjør ikke noe annet enn at man bruker LITT lenger tid på å gå ned i vekt.... Og det virker jo som du både vil dette og er motivert, så det ordner seg nok. :-)
Vil forresten også si at jeg beundrer virkelig dere som har dette yrket! Det er en tøff jobb, og jeg er glad for at noen tar den!!! Derfor er det ekstra viktig at dere som kjører ambulanse tar vare på dere selv sånn at dere er her lenge til å ta vare på oss andre når vi trenger dere!!
Flotte, og motiverende ord fra deg, Siss1!!!
Joda, det er lenge mellom hver gang vi har såå mye å gjøre, men det hender faktisk at man setter seg i bilen en morgen, og kommer "hjem" 35 timer senere. Og selvfølgelig har vi hviletidsbestemmelser og slikt, men noen ganger hender det at det går i ett, med en matpause på sykehuset, en sovepause på en busslomme, ei pølse på Statoil innimellom. Det går aldri ut over sikkerheten hverken til oss, pasient eller publikum, men "dagene" kan bli lange når man har nesten 4 timer til sykehus.
Men som du sier, de vaktene er det langt imellom, og om jeg må ta en sprekk en gang i mellom så så får jeg heller være desto flinkere så lenge jeg har muligheten. På 80% av vaktene mine har jeg jo full kontroll på kostholdet. Og når jeg kommer inn i dette blir det vel også lettere å se i øyemål hvor mye av feks salat og grønt jeg kan spise, uten å måtte safe på kun karb-frie matvarer.
Om du putter dagens ketolysetilskudd i lomma så har du de tilgjengelig og kan ta de hver for seg, jeg surrer alltid med hvilke jeg skal tal når, men tar de i hvertfall :lol:
Når det gjelder bensinstasjonsmat så er nok burger med salat og uten dressing (men med olje over i stedet og da ikke motorolje :p ) en grei løsning. Ellers tar jeg meg en kjempegrill uten brød/lompe om nøden er stor. Ellers så begynner bensinstasjonene å få mer salater og slikt og om du maser og spør etter slik hver gang du er innom så skal du se det etterhvert kan dukke opp ketolysevennlig mat i disken. Det er vi som forbrukere som bestemmer... dog med bestemt pågåendehet ;)
heisann.
Jeg jobber på Esso,:) og har funnet ut at Gilde sin hamburger inneholder 1g karbohydrat pr. 100gr. Og løvsteken inneholder 0g . Jeg spiser ofte burger og løvstek på jobb med salat og dressing til.
:p Også er det jo endel bensinstasjoner som har litt dagligvarer, som feks makrell i tomat(spis makrellen), sardiner i olje, avokado, reker,kokt skinke eller annet kjøttpålegg, majones (selv om den ikke er å anbefale pga transfett, så er det bedre enn ikke noe fett mener jeg), tubeost eller annen ost (vet ikke hva du kan spise av ost på ketolysedietten), babybel, grøntfor av en eller annen sort, nøtter.....og ikke minst VANN i bøtter og SPANN:p
Ostepølse eller burger uten brød er grei nødmat. Noen bensinstasjoner har også kylling. Kanskje har de mikroovn, slik at du kan kjøpe en eller annen frossen rett å varme opp?Tre minutter...Enkelte har frosne laksefileter. Be om å fa den tint/kokt i mikroen, få den servert på litt salat. De fleste gjør alt du ber om, har jeg erfart.
Ja....sett fantasien i gang...Det er mye en vanesak.
Hei :) Et lite tips...Jeg har kjøpt en del matbokser med kjølelement inni, for å kunne ha med meg feks salater eller mat som skal holdes kjølig i. De kan bestilles herfra www.fit-fresh.com/products.html og det kan være en ide om du vil ha med deg mat i ambulansen :) da kan du ha med deg masse god lavkarbomat, og de få gangene du spiser opp matpakken, og må ha et måltid til på vakta, så får du kjøpe det som er mest mulig lavkarbo på Esso eller statoil...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.