Tussa sa for siden:
Hva ville du brukt pengene på?
Tussa sa for siden:
Hva ville du brukt pengene på?
mofe sa for siden:
Betalt ned all gjeld, tatt førerkort og kjøpt en bil, kjøpt ny pc og tv, kjøpt digitalt speilreflekskamera, kjøpt en haug med klær og noen sko i et billig europeisk land, donert bort noen titusener til et prosjekt for gatebarn i Brasil (som er drevet av noen jeg kjenner), reist og besøkt dem etterpå, tatt meg en tur til Australia og New Zealand - så reist hjem igjen og kjøpt meg et hus!
Summer sa for siden:
Kjøpt hus. (Og donert litt til en god sak.)
Tussa sa for siden:
Jeg ville kjøpt meg en terasseleilighet. :D
Uten noe lån selvsagt. De koster flesk her jeg bor. drømmer
Anne sa for siden:
Kjedelig kanskje, men...ihvertfall kvittet meg med litt gjeld.
3 voksne unger, som sikkert hadde fått en liten pott hver.
Så hadde jeg tatt med ei venninne på lang ferie(tatt perm et par mnd) rundt omkring i verden, (hvis ikke sambo vil)
Tatt øyeoperasjon.
Trolig solgt huset og satset på leilighet i Oslo( som er dyrere enn det vi trolig får for huset her)
Vet ikke hvor langt 2 mill rekker jeg, men resten kan stå på konto til litt ymse:p
Gerd sa for siden:
Kvittet meg med gjeld.... Og da hadde det nok ikke vært igjen mye til annet... ;) Resten skulle i vertfall ungene fått :D
Lemen sa for siden:
Betalt ned studielån og billån også ville jeg bygd et litt større hus en jeg har tenkt til. Så ville jeg nok tatt meg en lang ferie på en solfylt plass. :)
Iset sa for siden:
Jeg ville betalt ned all gjeld og så kjøpt et hus litt mer sentralt enn det vi har råd til nå. Ny bil hadde vi også kjøpt, og reist på en ferie om det ble mer penger igjen.
Veggpryd sa for siden:
Jeg ville kjøpt et hus, pusset det opp og solgt det.
Så ville jeg kjøpt enda et hus til, pusset det opp og solgt det.
Så ville jeg startet egen eiendoms-business. drømme :D.
Georgine sa for siden:
Pusset opp badet, kjøpt meg bil, tatt øyeoperasjon, spandert tur på søster og alle ungene våre, pusset opp kjøkkenet til søster og satt resten på konto.
jeef-micro sa for siden:
først hadde jeg betalt lånet mitt, jeg hadde pusset opp badet og kjøpt meg bil. resten av den 1. millionen hadde jeg satt inn på sparekonto til ny leilighet/hus når jeg er ferdig på skolen. den andre millionen hadde jeg gitt til søsteren min, så hun har hatt startkapital nå som hun akkurat har blitt alenemor
Hyper sa for siden:
Jeg hadde betalt ned lånet mitt...
Så ville jeg shoppa klær og stæsj for en 10-20 tusen.....Bare gått berserk...Kanskje i London...Eller Køben....
Så ville jeg investert i en leilighet...med veranda!!......
OG tatt med meg min kjære på ferie.....
Men 2 millioner.....Hmm..spørs hvor langt de hadde strukket til..
Har fryktelig lyst på digitalt speilreflekskamera..
Det går vel under "å gå berserk" lenger oppe her;)
Siljevanilje sa for siden:
jeg hadde først å fremst tatt meg med til alle verdens leger for å finne ut noe mer. ( noen må jo ha svar)
så betalt ned lånet. helst til mammen og pappen og
også dratt på et par fine ferier, enten med mann eller familie.
Thorwald sa for siden:
Jeg ville puttet pengene i fond. Helst i de områdene av verden som er underutviklet. Slik som Brazil, India, Russland, Afrika, Asia, Kina etc. Dette for å bedrive aktiv "uhjelp". Not aid, but trade.
Forutsetningene for fondene måtte være at de var:
a) Miljøvennlige
b) Behandlet alle mennesker med respekt. Både kunder og ansatte.
c) Var en positiv tilvekst til planeten, utfra mitt syn om at vi skal hjelpe hverandre opp og frem, i steden for å trykke hverandre ned og bort.
Så ville jeg muligens spandert på meg en ny bremsehendel til bakbremsa på mopeden min. Ikke fordi det er så nødvendig, men det ville jo gitt meg den etterlengtende følesen av å meske meg med unødvendig luksus... ;-p
Aline sa for siden:
Jeg hopper på materialismens vogn igjen...
Med to millioner.
Betalt studielån og leilighetslån.
Solgt leiligheten og kjøpt en litt større en. (kanskje tilogmed med ett soverom ;))
Så ville jeg betalt foreldrenes lån og reist med min kjære!!
Bulldog sa for siden:
Kokosboller!
Monen sa for siden:
Jeg ville brukt det på å betale ned gjeld! Etter det er det ikke så fryktelig mye igjen, men jeg ville gitt bort noe til både min og mannens familie, og tatt en skikkelig ferietur. (Skikkelig spesielle ønsker jeg har ser jeg..)
Hadde det derimot vært 10 mill, så skulle jeg tillatt meg selv å gå litt mer berserk ;)
kristih sa for siden:
Er det rart at jeg elsker deg???
Nille sa for siden:
Min/vår og sønns gjeld nedbetalt .... og vips så var det tomt !
Tussa sa for siden:
Hyper sa for siden:
Og nå følte jeg meg veeeldig materialistisk...:o
01jun07 sa for siden:
2 Mill? det er jo ikke så vanvittig mye.. men hadde nok tatt meg ferie, har ikke råd til det nå, så hadde jeg besøkt venner og familie..
Hadde vel bytta ut bilen.. ikke det at jeg har behov for det, men mistenker at det er lurt å gjøre det snart.. hadde vel kjøpt en til rundt 100 000. så tror jeg nok jeg ville kjøpt hus/leilighet en plass i nærheten her..
Resten hadde jeg nok ville brukt på aksjemarkedet.. Pengene jeg hadde igjen, (rundt 2-3 hundre tusen) ville jo vært ren bonus, ikke noe jeg TRENGER, så kunne jo satset noe på noe "trygt", og litt på noe høyrisiko..
Når jeg DA hadde tjent meg rik kunne jeg hjelpt til med investeringer for fattige og trengende.. :)
Tussa sa for siden:
For meg er det vanvittig mye. 2 millioner liksom! 2 millioner som jeg ikke har i dag. Mye. :ja:
Thorwald sa for siden:
Det var aldri min mening å bringe frem vonde følelser hos noen. Tvert i mot.
Men du får kanskje tygge litt på den følelsen, og vekte den mot din fornuft. Så får du navigere ut i fra det. For det som er rett for den ene, er jo ikke nødvendigvis rett for den andre. Og jeg vet jo ikke om dine følelser angående dette var vonde eller gode. Men det er ikke for sent å korrigere sin kurs, basert på hvordan du ønsker å føle deg i fremtiden. Men uansett hvordan dette henger sammen, og hva du måtte gjøre, ønsker jeg deg lykke til videre på ferden!
Det viktigste er jo i grunnen at man ikke er bevisstløs i forhold til de valgene man tar. :)
Mila sa for siden:
Betale studielåndriten.. og kjøpt hus.. thats it.. kanskje en ferie
Hyper sa for siden:
Neida...Men jeg beundrer mennesker, som kan tenke så lite på seg sjøl, og så mye på andre...
Jeg tenker jo også på andre...Men i størst grad, på "mine" egne...
Føler det ligger litt instinktivt i meg...Ta vare på de jeg er glad i først, og så kommer alle andre i andre rekke....
Og for at jeg skal kunne ta meg av de jeg er glad i , er det viktig at jeg KAN gjøre det...At jeg har tatt meg av mine ting først....Om du skjønner?...
For å kunne "gi" bort penger, eller støtte en sak (iallefall med myye penger), er det for meg viktig, at mine behov er dekket først...
Men saken er jo klar!
Om jeg hadde kunnet betale min gjeld+hjulpet familie og venner, og FORTSATT hatt penger igjen, så skulle jeg med glede delt litt med "resten av verden" også:)...
Så må jeg nevne helt til slutt da, at jeg gjerne gir bort mine siste mynter i lommeboka om det kommer en litt sliten jente/gutt bort til meg, og spør meg pent..
finnes ikke et "nei-bein" i Hyper da nei....
Så jeg er da snill..bare en liten smule egoistisk i visse sammengenger...
Men det er vel de fleste av oss...?
Thorwald sa for siden:
Jeg håper ikke det er meg du tenker på. Jeg er nemlig superegoist. Jeg gir ikke bort en krone, jeg putter dem i fond. Slik at det blir investeringsvillig kapital i de nevnte markeder. Dette gjør jeg hovedsakelig av 5 grunner:
a) Jeg har nok til å klare meg.
b) Jeg profitterer mest sannsynlig på disse fondene økonomisk over tid.
c) Investeringsvillig kapital vil bedre livsvilkårene for menneskene i de forskjellige områdene.
d) Jeg profitterer på at forskjellene mellom mennesker på planeten minsker fordi det fører til flere glade og fornøyde mennesker. Og derfor mindre krig og nød.
e) Det er ressurser nok til alle mennesker på planeten.
Kort sagt. Dette er noen enkle steg mot det verdensideal jeg jobber mot. Men jeg er egoistisk, for det er kun da man kan bedre situasjonen for andre. Dette kan kanskje best illustreres med en forulykket som er i en så stor nød at man ikke kan redde vedkommende uten vesentlig risiko for eget liv. Redningsmannen må passe seg selv. For to offer er dobbelt så mye som ett offer. Og helt unødvendig. Men klart man skal strekke seg, men ikke ut over hva sunn egoisme tilsier.
Hyper sa for siden:
Da ser det jo ut til at vi er enige da..du er bare littegranne flinkere enn meg til å få fram det du tenker;)....
Thorwald sa for siden:
Takk. :)
Men riktig hva du tenker er ikke helt lett for meg å vite noe om. Siden du ikke har sagt så mye om det. Men det er naturligvis flott dersom enigheten innebærer at også du er engasjert i å oppfylle dette verdensideal. For man kan vel ikke rimeligvis si at man har et slikt ideal, dersom man ikke ofrer noe for å få det? ;)
Hyper sa for siden:
For å si det på min enkle lille måte da, så er vi begge interessert i å hjelpe andre-etter vi har hjulpet oss selv!:)
Thorwald sa for siden:
Og bare for å være pirkete så kan jeg jo presisere at jeg er like intressert i å hjelpe alle mennesker på denne planeten. Men for å få til dette, så må jeg først dekke mine egene minimumsbehov for eksistens. Og dette glade faktum gjør meg til en superegoist. :cool:
Hyper sa for siden:
Da er vi to!
Thorwald sa for siden:
Flott! *gir henne en stooooor klem* :)Hyper sa for siden:
For en god klem da gitt:)
donjuanwannabe sa for siden:
Thorwald:
Dette er jo bare drømmer på ett forum så langt fra virkeligheten som man kan komme, tror nok at du hadde gjort andre ting enn det du sier hvis du faktisk hadde fått 2 mill ekte norske kroner på din konto.
Hvis jeg hadde vunnet/fått 2 mill hadde jeg:
betalt ned huslån (da har jeg 1 mill igjen)
Kjøpt meg (brukt) BMW Cabriolet med stort stereoanlegg (da har jeg ca. 650.000 igjen)
Kjøpt meg noen dyre ting (kanskje bedre stereoanlegg hjemme med projektor, nyere/bedre videokamera kanskje ++) Da har jeg ca. 600.000 igjen
Gitt større gaver til nieser, nevøer enn det jeg bruker
Spandert en skikkelig ferietur med masse luksus til foreldrene mine (cruise) Da har jeg ca. 550.000 igjen
Så hadde jeg ventet til jeg blir slank og reist på en skikkelig ferie med sol og varme med det beste hotellet i Thailand eller Sheycellene e.l. og spandert på min beste kamerat som skal være med. Da har jeg ca. 500.000 igjen
Etter på hadde jeg kjøpt dyre klær og sko (da har jeg ca. 470.000 igjen)
Hadde vel spart resten inntil videre.
Alt dette hadde jeg garantert gjort, men at jeg får 2 mill skjer jo aldri likevel. Men det var moro mens det varte :)
Thorwald sa for siden:
Misstroisk?
Du må jo få lov til å tro hva du vil. Og siden du inviterer til troing så kan jo jeg si hva jeg tror. Jeg tror nemlig du sier nettopp dette for å forsvare overfor deg selv at din adferd er god. Og det skal jeg ikke si noe på. Men det var jo en grunn til at jeg svarte som jeg gjorde på spørsmålet. Og det er jo fordi jeg hadde gjort det på den måten. Jeg gjør delvis det allerede, men med langt mindre summer. Så jeg er så sikker som jeg kan være. Synd du trekker dette i tvil.
Kenny sa for siden:
Startet en bedrift og tjent nye millioner:cool:
Begod sa for siden:
Betalt ned all gjeld og dratt til syden.
Har da ca 500.000 igjen som jeg ville brukt på å pusse opp sommerhuset til en perle av de sjeldene.
Tatt opp nye lån og kjøpt meg båt og ny bil. 2 mill er visst i minste laget:o
Helene sa for siden:
Betalt ned Hus og billån og levd for resten ut studietiden. Tror ikke det hadde blitt mye luksus. En ferie hadde det blitt.
blåbær sa for siden:
Gitt en del penger til et prosjekt i Mellom-Amerika, samt kjøpt en flybillett til meg og en venninne til Mexico, og reist nedover i hele sommer, og ikke hatt dårlig samvittighet fordi jeg bare bruker penger og ikke jobber i sommer :-) Resten av pengene skulle fått stått og godgjort seg på høyrentekonto eller liknende noen år, med noe penger utbetalt hver måned, så jeg ikke trenger å jobbe mer i studietiden.
nypdblue sa for siden:
Noen ganger fantaserer jeg litt...tenk om jeg skrapte meg frem til en mill på dette skrapeloddet...hm...hva skal jeg da gjøre med pengene.
Joda, jeg vil gi bort nesten alt, til foreldre, søsken, venner og gode saker. Mine foreldre trenger ny kledning på huset, en bedre bil. Min bror trenger det meste, og så var alle de fattige. Jeg sitter der og fantaserer og deler ut av fiktive kroner, og kjenner meg så snill...og god...
Så vinner jeg da.
Ikke en million, men 100 kr.
..og kjøper meg noe digg...det var jo mine penger...plutselig.:cool:
nellie sa for siden:
jeg ville IKKE betalt lånet mitt hvertfall!
Kjekt med litt lån.
Men hadde tatt med meg mamma på ferie.. og kjøpt masse hesteutstyr til stefaren min:D
Så ville jeg gitt litt til diverse veldedige foremål (for å redde megselv fra den dårlige samvittigheten) dårlig grunn til å gi bort, JA! men er resultatet som teller:p
så hadde jeg begynt på skolen for fult! UTEN lån:D (lån er fint, men holder med det på leiligheten)
Kanutten sa for siden:
Skulle ha satt 500 000 på sperra konto til hver av ungene. Tatt alt av søsken og foreldrene mine med på en tur til Peru... har slekt der.
Mamma og pappa skulle ha fått 200 000 for lang og tro tjeneste overfor oss unger. Kjøpt meg ny bil. Gitt 200 000 til et veldedig formål. Brukt 200 000 på oppussing av hus og inventar. Gjemt resten. Har ikke lån, så det er lite å nedbetale der ja :lol:
Imp sa for siden:
Like kjedelig jeg, som alle de andre!
Huslånet - poff bort!
Billånet - poff bort!
Pusse opp huset her, dvs: Bytte kledning, tak, bygge ferdig garasjen, bygge opp veien så vi ikke sliter med å komme opp på vinterstid, bytte vinduer, bygge ut kjøkken og nytt kjøkken, flislegge begge badene, legge panel i alle rom, legge parkett i alle rom, bytte tak, bygge hems i stua, bygge ut huset (vi kan bygge ut 60kvm uten å søke), bytte terrasse oppå garasjen, fornye uthuset, gjøre ferdig de uinnredede rommene nede i kjelleren (tre stk), lage hobbyrom til meg og verkstedrom til mannen, lage masse morsomme greier for kattene..bygge platting på plenen, bygge gigahuske til vesla..OSV
Så en stooor shoppingrunde både i byen og på nett!
Så ta med et par gode venner og dra på opplevelsestur til Island, Canada eller et annet spennende land med mye flott natur og som ikke er for varmt ;)
Nå har jeg overskredet budsjettet LITT tror jeg..
Sånn er det når man er en fattiglus og drømmer altfor mye! :D
Embla sa for siden:
Jeg skulle så gjerne ha kjøpt feriehus i Spania til min far, hytte i Alpene til min mor og spandert en skikkelig spa-ferie på min søster(slik at hun får komme seg litt bort fra livet som husmor).....dette nettopp for å gi dem en liten(dog materialistisk) gave som takk for alt de har gjort for meg opp gjennom hele livet mitt. Selvsagt kommer det ikke i nærheten av å være takk nok, men jeg ønsker å gi dem noe de kan ha glede av og bruke i tillegg til all kjærlighet og støtte osv.
2 millioner hadde nok ikke strukket til der, så for å være litt mer realistisk:
Det første jeg ville gjort hadde nok vært å betale ned studielånet. Etter det ville jeg spandert en gedigen fest på venner og venners venner. Hadde deretter(dersom pengene strakk til) spandert en type jorden-rundt-reise på den ene bestevenninnen min(og meg selv da) + invitert min rumenske venninne til Norge(på min bekostning selvsagt). Kanskje en ferietur på far, mor og søster også(kan vel fint få en ferietur til Syden for en billig penge i disse dager). Og så ville jeg reist til Romania eller Mellom/Sør-Amerika og jobbet som frivillig på et barnehjem + donert litt til veldedige formål.
KW87 sa for siden:
Jeg skulle ha betalt ned gjelda,bygd ut stua(og fått terasse ut fra soverommet,og 2 soverom under utbygget),reist på en flott ferie,handlet meg nye klær,for det må jeg jo ha når jeg har gått ned:p
Resten skulle jeg satt inn på fond,et til oss,og et til vår datter!
Nille sa for siden:
Satt av penger til barnebarna
Betalt gjelda
Pusset opp resten av huset, først soverom og bad, etterpå ny kledning utenpå, nye vinduer, og ny maling. Drenert grunnmur, isolert og pusset opp ytterkjeller. Ny trapp, ny ytterdør.
Og da var det vel egentlig ikke mer igjen. Nytt elektrisk opplegg, rør og nytt kjøkken/stue kom på nærmere 400.000 da vi pusset opp sist. Vi har milliongjeld, - MEN hvis det hadde vært noen kroner igjen:
Kjøpt ny bil (kjører Renault Megane -97 modell - plutselig er den ikke "ny"lenger.....)
Satt penger på feriekontoen og spandert USA-familietur på sønn, svigerdatter og barnebarn
Sønn har bytta Audi A6 stasjonsvogn i ny BMW stasjonsvogn og har mye mer penger enn jeg noengang har hatt. Men er det noe igjen etter alt dette hadde det vel blitt noen kroner på ham også !
Begod sa for siden:
Smula sa for siden:
Betalt ned boliglånet, kjøpt foreldre en villa i Toscana og reist for resten.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.