Endelig er det mulig å få tak i rød palmeolje i Norge! Det grønne rommet (www.dgr.no) har tatt inn rød palmeolje, palmekjerneolje og kokosolje fra Aman Prana i tyskland.
Rød palmeolje er den matoljen som har høyest innhold av antioksidanter. Innholdet av karotener er mer enn 10 ganger høyere enn i gulrot. I tillegg er dette oljen med høyest innhold av vitamin E, og inneholder hele 4 ulike tokoferoler samt 4 ulike tokotrienoler. Innholdet av mettet fett er ca 50% og oljen har konsistens som margarin ved romtemperatur. Den er ideell til steking, siden det høye antioksidantnivået hindrer oksidasjon og dannelse av skadelige stoffer under steking. Rykepunktet er på 218 grader, så det er best å ikke steke maten for hardt.
Oljen er rød på fargen. Smaken er litt skarp omtrent som italiensk olivenolje, så den er ikke noe særlig å spise bar. Som tilsetning i mat gir den en behagelig søtlig smak. Min nye favoritt. Anbefales til alle! ;)
Ja, men det kan jo hende du kan få den lokale helsekosten din til å ta det inn. Jeg vet at life i Trondheim har tatt inn flere produkter fra Det Grønne Rommet.
:confused::confused: har brukt denne i vafler, er det noen som vet om et enkelt og billig vaffeljern kommer over 218 grader? Vaflene ble veldig gode, så håper det er en grei måte å få i seg litt av denne oljen.. Ryker jo litt når jeg steker, men det må da være damp?
Nå har jeg smakt det. Og syntes ikke det var godt, så smak og behag. :p Har prøvd det i gryterett. Det smaker så stramt, en blanding av olivenolje, tomatpuré og gulrotmos, så ikke noe jeg ville ha brukt i vafler, hihi.
:D nei, smaken er jo temmelig forskjellig. Prøvde det først over kyllingfilet og brokkoli,løk som var ovnsbakt. Likte det ikke der.. Men i vafler med rømme, litt nøttemel, kardemomme (bruker ganske godt med det), egg, litt sukrin og johannesbrødkjernemel - der ble smaken bare litt søtlig og mye mildere.Og vakkert gulaktige, som lussekatter. Synes jeg da, så jeg kommer nok til å bruke det mer jeg :eek:
Lagde i dag uten sukrin - og ble veldig gode da jeg rullet de med kyllingsalat av kylling, litt persille, rømme, hvitløk, løk, revet ost og revet persillerot inni :p
Jeg så dette på helsekosten "min" her om dagen (Lifebutikken i Markveien, Oslo).
Men for en pris! Kommer nok ikke til å bruke penger på å teste det ut fra omtalen her, men er det noen som er interessert er det ihvertfall å få tak i der :).
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.