< Tilbake til oversikten

Kanskje du kan hjelpe meg??

Lindabtn sa for siden:

Har gått på ketolysekuren i ca en måned nå og har hittil vært veldig fornøyd. Men jeg begynner å bli temmelig lei av å spise det samme om og om igjen. Har funnet ut av at jeg er elendig til å finne på nye oppskrifter. Siden jeg ikke liker egg er det mange oppskrifter jeg ikke kan bruke fordi egg smaker dritt. Det er skikkeli kjipt, men blir rett og slett nødt til å si NEI til egg. Med et unntak, har lagd ziggy lapper med diverse fyll, de er digg. Men det er et men.... ALt jeg lager av ketogene matretter er sykt tørt. soyabrødet f.eks. UTROLIG tørt. Er det noe jeg har gjort feil? har prøvd et par ganger å lage det, men like tørt hver gang. Har lyst til å få det slik som "Alle" skryter av, har lyst på brød :confused: Ikke meningen å klage og syte så, men jeg er på desperat jakt etter gode oppskrifter (helst uten eggesmak :) ) så jeg kan kose meg med maten jeg spiser og trives på dietten. Litt lei av tacosalat, biff med fløtesaus og pizza for å si det sånn.

Så om noen har noen gode oppskrifter å dele men meg så kom med de :) Blir suuuperglad om noen kommer med noen (Mulig det er gamle innslag, men matboksen til Ziggy er virkelig gjennomført til en hver tid, ser alltid utrolig godt ut) Og en siste ting, finnes det noen vei ute i verden, en bok med bare ketogene oppskrifter? Slank på ketolyse oppskriftene er virkelig ubrukelige....

Men en ting dere alle har hjulpet meg med, blir utrolig motivert da jeg leser alt dere har å si om vektstagnasjon. Har gått ned 4 kg (alt er sikkert bare vann) på 2-3 uker men nå har det stått bom still resten av tiden, men har veldig lyst til å forsette nå. skal følge råd om å slutte med noe og heller prøve å¨tilføye mer av noe annet. Takk for den hjelpen i vert fall :D

Sorry, men er litt desperat nå!!!! På forhånd takk :klem:

Maxxx sa for siden:

Hei!
At du stagnerer litt etter første uka tror jeg er normalt. Jeg gjorde også det og etterhvert har vekttapet stabilisert seg til 0,5-1 kg i uka, så her gjelder det å ikke miste motet!
Nå lager ikke jeg brød så der kan ikke jeg hjelpe. Men at ketogen diett (utenom brød) er tørr mat er jeg ikke enig i. Jeg har laget mange retter som står under oppsrifter og der er det mange kjempebra tips. I dag hadde jeg Nilles fajita-form og den var god og slettes ikke tørr.
Men når det er sagt har jeg på de drøye 2 mnd jeg har vært på dietten lært meg mange triks (mange via denne nettsiden) som jeg ikke visste i starten. Derfor har variasjonen bare økt fra dag til dag.
Stå på! :D

Torkil sa for siden:

Hei
Du vil finne mange gode oppskrifter her i forumet. I går laget jeg i et ildfast fat:

Ha opp i 4 kyllingefileter ( legg en skive hvitløk og persille i mellom bryst og indrefilet)
Ha oppå 1/2 kuttet purre, 1 hakket, rød paprika, resten av persillen, 1/2 squash i skiver.
Salt.
1 boks kremfløte piskes med rikelig friskkvernet pepper og 1 ts johannesbrødkjernemel (kan utelates) dette helles over grønnsaker og kjøttet. Øverst legges en mellomstor, skivet tomat og en nævefull revet ost.
200 gr nestnederst i ovnen i 45 min. . saftig og godt.
Rikelig til 4 personer

Forleden lagde jeg denne :
1 lettkokt brokoli i buketter legger i et ildfast fatog blandes med ketolysepølser i biter (oss på sørlandet) ELLER SKINKE ELLER BACON ELLER LAKS ELLLER HVIT FISK ELLER KYLLINGEBRYST I TERNINGER.
1 boks fløte blandes med 1 ts johannesbrødkjernemel ( kan utelates) og et egg og 3 ts oregano og 1 ts pepper. Blandingen helles over brokoliblandingen og øverst legges et godt lag med revet ost.
200 gr nestnederst i ovnen i 30-40 min.
Holder til 3-4 personer.

LYKKE TIL :)
Torkil

LilleRosin sa for siden:

Tusen takk for to flotte oppskrifter Torkil! Dette så knallgodt ut, og skal prøves! Jeg får ketolyse pølser ganske snart også. :D

Iset sa for siden:

Jeg tror aldri jeg har laget tørr og smakløs mat på en ketogen livsstil. På Grete Roede, derimot ...
Har du prøvd dette brødet og denne pizzaen? De er ikke tørre, synes jeg, men vi har jo kanskje forskjellig smak. Ellers har Nille fantastisk mange gode oppskrifter med kylling. Gå inn på detaljert søk her på forumet, skriv Nille i feltet for brukernavn og kylling (ha med *-tegnene også) i søkefeltet, og velg "oppskrifter" nederst, så finner søkemotoren alle Nilles oppskrifter med kylling. :D

Lindabtn sa for siden:

Er som sagt ganske fersk i gamet, så tar alt til meg med TAKK!!! :) Lager mye god mat, men det er bare det at brødene jeg lager er knusk tørre, må spise de med kniv og gaffel for at de ikke skal gå i oppløsning lizm. men det er kanskje noe jeg gjør feil????? :confused: savner brød og skulle gjerne likt å nyte en god skive igjen.... Pizzabunnen som det er oppskrift av på bakemixen er helt genial, men litt ekstra ingredienser blir den helt perfekt og absolutt ikke tørr. Men det er det brødet jeg sliter med. men kan fint klare meg uten, bare kjekt å kunne ta med seg en skive på jobb, men har jo ziggylappene da, kan sikkert lære meg å venne meg til dem (gode som hamburgerbrød forresten)
Skal søke på Nille, trenger alle de oppskriftene jeg kan komme over, og takk Torkil, skal prøve kyllinggrytene dine :)

Gerd sa for siden:

Eller OE brødet forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12006&page=2

Det er saftig. Med masse smør i. Og masse egg. Men smaker ikke egg i heletatt! Det er blitt favorittbrødet i huset.

Et lite tips ang tørt brød: Frys det ned,gjerne i skiver.Jeg syns det "setter" seg mer etter det har vært fryst. :)

Elanessë sa for siden:

Kjenner meg godt igjen i det du skriver Lindabtn :klem: og jeg har ikke vært på kostholdet så lenge :o
Men det er bare fantasien min som stopper! Og latskapen med å lete opp oppskrifter. Og litt kresenhet. Liker egg jeg, men er utrolig mye annet jeg "ikke liker" :o Har store forhåpninger om å lære meg å like mye mer framover...

Og nå har jeg tatt meg litt tid her på forumet og surfet og søkt etter oppskrifter og har funnet masse allerede! Tipsene her inne er sååå mye bedre enn oppskrifter o.l som står i bøkene vi leser - syns jeg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.