Hei Snupsipus,
som diabetiker vet jeg om hvilke farer som ligger i ketose eller syreforgiftning som vi kaller det. Til din informasjon er det flere i USA som har dødd i forbindelse med ketodietter. Kutter du ut karbo legger du en enorm belastning på nyrene gjennom økt proteininntak. Jeg begriper ikke at ingen av dere har forstått dette. Dersom dere skal trene på et høyt nivå, må kroppen tilføres karbohydrater. Vær klar over at energiomsetningen i kroppen skjer omtrent dobbelt så raskt med karbohydrater som ved protein og fett. (ADP(adenosindifosfat) konverteres til ATP(adenosintrifosfat/energibærer) dobbelt så hurtig med karbohydrater som med protein/fett). Vær også oppmerksom på at hjernen din går på karbo, ikke protein og fett. Hvilke skader du påfører hjernen ved å redusere på karbo vet jeg ikke, men dens primære brennstoff er altså glukose. Dine øyne mener man blir skadet av redusert glukosetilgang, dette bør du også tenke på når du kutter ut karbohydrater. Jeg tror dere forenkler situasjonen, kroppen er mere komplisert enn dere tror, og den er avhengig av karbohydrater. Hva som slår meg ved å lese disse sider er at alle dere som skal redusere på karboinntak er overvektige. Spis et balansert forhold av karbo(lange) og øk aktivitetsnivået. Kutt ut ketosedietter, dere forstår overhodet ikke hva dere driver med.
Jeg har iallfall full kontroll på diabetesen med alt det innebærer, jeg har blitt brukt som foredragsholder på idrettshøyskolen, jeg er flere ganger Norgesmester, verdensmester og vunnet utallige konkurranser i utholdenhetsidrett. Neppe enkellt å få til dersom jeg ikke hadde skjønt noen ting. Jeg kan love deg en ting, og det er at jeg vet av praksis hvordan karbo/fett og proetin innvirker på kroppen bedre enn de aller fleste. Dette av den grunn at jeg har målt blodsukkeret sikkert 30 000 ganger ifm med matinntak og trening.
Tror du har misforstått konseptet lavkarbo!
De fleste som er her inne på forumet får i seg mellom 15-100 gram karbo for dag, da i form av grønnsaker, bønner, linser, melkeprodukter osv.
De karbohydratene som ikke er tillatt i et lavkarbohydratskosthold er hvetemel, sukker, pasta, ris, stivelse - slike karbohydrater som mennesket ikke trenger for ha et godt, sunt og aktivt liv.
Du forveksler nok ketose med ketoacidiose.
Jeg limer inn det som tidligere er skrevet om ketoacidiose, av Nille her på forumet:
"Det er ikke farlig å være i ketose på en lavkarbo diett. Kroppen vår er laget for effektiv bruk av ketoner som brennstoff når det ikke finnes glukose. Ketose blir ofte blandet med et lignende ord, ketoacidose. Ketoacidose er en livstruende tilstand for diabetikere. Og det handler ikke om keto- delen av ordet, men acid – syre. Det er syreforgiftning av blodet og skyldes opphopning av ketosyrer i blodet på grunn av alvorlig insulinmangel. De vanligste årsakene er ved nyoppstått type 1 diabetes og i tilfelle hvor mennesker med type 1 diabetes får annen sykdom med feber som øker behovet for insulin. I slike situasjoner vil blodsukkeret være høyt (over 15 mmol/l) og man finner sukker og ketonsyrer (ketoner) i urinen. Uten behandling vil man raskt blir alvorlig syk med bevisstløshet (diabetes koma). Kombinasjonen høyt blodsukker, sukker og ketoner i urinen bør føre til at man straks kontakter lege. Det er altså det høye blodsukkeret og syreforbindelsen som er farlig. Ketonene er en del av bildet og er et resultat av tilstanden – IKKE årsaken. Diabetikere med type 1 diabetes kan trygt følge en ketogen diett for å ta av fettvekt, men under nøye oppfølging av lege da blodsukkeret må holdes lavt og stabilt. "
Snupsipus?? ;)
Men er ikke det problemet i vårt kosthold? Nettopp at vi spiser for mye karbohydrater som omgjøres altfor raskt til masse energi som vi er altfor lite aktive til å kunne nyttiggjøre?
Jeg tror ikke et karbonivå som gjør at man går inn i ketose i lengden er bra, og jeg har også hørt det du sier at hjernen må ha karbohydrater for å fungere optimalt. Men en kur over noen uker kan umulig skade? Og at man etterpå følger en vedlikeholdsdiett som har et balansert karbonivå. Jeg merker jo selv at mye inntak av karbohydrater og stivelse gjør noe negativt med kroppen min; jeg blir slapp og uggen, luft i magen, konstant sug etter mat og/eller søtstoff etc. Og da tenker jeg hovedsaklig på "lette" karbohydrater, ikke det som finnes i grønnsaker etc.
Jeg er nok mest av den oppfatningen av at et balansert kosthold, der man får i seg de gode råvarene, den gode sammensetningen av proteiner, karbohydrater og fett er det optimale - men samtidig er jeg også veldig utålmodig og vil gjerne raskt ned i vekt! :) Og da synes jeg Ketolysedietten er verd et forsøk. Men, det er klart. Hvis jeg skulle merke negative forandringer, ev at jeg blir syk av dette etc - så koster det mer enn det smaker.
Hjelper ikke å være verdensmester når du ikke vet forskjell på ketose og ketoacidose. Dessuten så er det noe helt annet å være topptrent, for kroppen din og ditt blodsukker vil reagere annerledes hos en som er overvektig og insulinresistent.
Ifølge boken "Bedre uken brød" så har kroppen ingen problemer med å lage glukose ut av bla. aminosyrer fra protein i kroppen, så hjernen får glukosen den trenger selv uten at man spiser karbohydrater.
Trixie
Det er skremmende at folk uten nødvendig kunnskap blir brukt som foredragsholdere. Det er alvorlig at slik vranglære og direkte feil kunnskap blir videreført.
Det er en helt vanlig feil/misforståelse å forveksle ketose og ketoacidiose (som jo helt korrekt er en livstruende tilstand for diabetikere). Dette er noe enhver lege vet - eller iallefall bør vite. Spesielt om man har med diabetikere å gjøre. Dessverre er kostindusert ketose fremdeles et ukjent tema blant våre almenleger.
Når Vintage, på tross av sine kunnskaper som foredragsholder på idrettshøyskolen, flere ganger Norgesmester, verdensmester og vunnet utallige konkurranser i utholdenhetsidrett, har misforstått dette er det hverken rart eller uventet - eller uvanlig. man kan vite og kunne masse om andre ting uten å ha kunnskap om hva lavkarbo innebærer.
Regner med at misforståelsen er oppklart og at Vintage skjønner at h*n trakk konklusjoner på feil grunnlag.
Ketose er ikke farlig, men har man sykdommer som diabetes og andre skal man helst gjennomføre det i sammenheng med lege!
Og det er heller ikke farlig over lengre tid, dette er min 7. måned i ketose og helsen min er flott, og jeg er ikke den eneste!
Det er ikke noe farlig, fordi som sier danner kroppen både ketoner og glukose for energi av seg selv, bare ved at man spiser fett og proteiner.
I og med at dette ikke er et idrettsforum eller treningsforum så tror jeg du må lete langt for å finne de som jobber for å bli verdensmester i utholdenhetsidrett....
Vi som er her inne er her for bedre helse, mange vil gå ned i vekt og vi er her fordi statens ernæringsråd er feil for oss, vi har det mye bedre på lavkarbomat.
De fleste som er her inne på forumet bruker ketogene dietter, ikke for å bli verdensmestre i utholdenhetsidrett eller andre idretter, men for å få et sunt og balansert kosthold. De fleste er overvektige eller undervektige, eller har hormonsykdommer eller andre sykommer som kan hjelpes ved hjelp av riktig kosthold, og et lavkarbohydratskosthold hjelper da altså den enkelte med å finne riktig vektbalanse eller bli frisk.
Nå er det sjelden at folk er i ketose i årevis, det vanligste er å ta en pause etter 6 mnd. Det anbefaler legen Torkil som har utarbeidet Ketolysekuren.
Det er forskjell på å leve lavkarbo og å være konstant i ketose. Det finnes mange nivåer, fra Lindberg og Atkins vedlikehold til Ketolyse, South Beach, Eurodiett osv.
Kan du forøvrig dokumentere denne påstanden? Legen Lutz har mange 10-års erfaring med lavkarbo er av en helt annen mening enn det du er, det samme gjelder Atkins som og var lege.
Om Torkil ikke er på ferie regner jeg med at han vil svare i denne tråden.
Jeg skjønner jeg er uønsket her, jeg vil bare si at jeg har diabetes å stri med og den krever disiplin, noe den har til felles med overvekt. Mitt råd til overvektige må være; skaff fokus på annet enn mat, kutt ut dietter, tren/øk aktivitetsnivå, diskuter annet enn neste måltid ellers kommer dere til å se ut som yokohamafendere hele bunten.
Dere skal få slippe å høre mer fra meg
Ingen er uønsket her inne, men å komme med påstander som er direkte feil er dumt. Å starte med kritikk på feil grunnlag som en jeg-er-ny hilsen er feil måte å frekventere forum.
Du er velkommen til å være her, men vær forbered på at du må stå for det du sier, du må kunne dokumentere dine påstander og du bør, som alle nye på ett forum, være såpass ydmyk at du respekterer de som har annen kunnskap enn deg og som har årevis av erfaring med lavkarbo. Det gjelder også mange diabetikere.
:rolleyes: En drøy uttalelse., som igjen viser mangel på kunnskap om lavkarbo.
[color=purple][/color]
Har levd lavkarbo siden 1982 fungerer utmerket i en jobb med høyt arbeidspress og stort ansvar. En jobb der det er nødvendig å ha oversikt over flere situasjoner og gjøre mange arbeidsoppgaver på en gang. Det krever høy konsentrasjon - MEGET høy konsentrasjon, hele dagen/døgnet.
[color=purple][/color]
Hjernen min har det MEGET bra tusen takk ! :)
[color=purple][/color]
[color=purple][/color]
[color=purple][/color]
Utrolig teit sagt!! Tror du ikke jeg trener?? Jeg diskuterer heller ikke neste måltid hele tiden. :rolleyes: Hos meg er overvekten dessverre genetisk. Jeg har i tillegg lav forbrenning. I ett år har jeg holdt på for å bli kvitt overvekten. Jeg har spist sunnere, og trent ca. 1 time hver dag. (noe mer rekker jeg dessverre ikke siden jeg er i 100% jobb, og har små barn hjemme)
Det stor forskjell på å ha Diabetes 1 og diabetes 2. De med diabetes 2 har vertfall mye å hente fra et lavkarbokosthold, der de ofte kan klare seg med mindre/ uten medisiner. Det må vel være bedre enn å være på et høykarbo kosthold med medisiner?
Og som andre sier, det er stor forkjell på de ulike lavkarboretningene. Er ingen som skal være i ketose resten av livet, som regel så er en bare det i vektreduskjonsfasen, mens når en er i vedlikeholdsfasen så øker en på karbohydratene. Lavkarbo kan faktisk være helt oppe i 150 kh. pr dag!
Takk for oppklarende innlegg. Da trenger jeg ikke være bekymret for at hjernen min ikke får det den trenger! :) Ikke for det, av og til har den ikke virket selv om den har fått plenty av karbohydrater... :rolleyes:
Angrep er fortsatt det beste forsvar....:cool:
Jeg har ikke sett ut som noen yokohamafender siden jeg endret kostholdet.
[color=purple][/color]
Men igjen.... uvitenhet kan jo gi så mange utslag. Hev dere over dette jenter og gutter. VI vet hva som funker for oss, så får andre tro og mene hva de vil !
[color=#800080][/color]
Ha en fortsatt god dag ! :)
Ser det er flere enn meg som har googlet yokohamafender.. :D
Det er synd at folk at folk der ute - som er foredragsholdere - ser ut til å tenke at lavkarbo=yokohamafender-utseende mennesker (noe jeg nå altså antar betyr fedme). For det er rett og slett galt. Nok en gang - gal kunnskap blir formidlet ut til det norske folk.
Ja, med en så seriøs trådstarter "vart je jommen skremt, jah":rolleyes:
Erre virkelig mulig at det finnes så uopplyste foredragsholdere på idrettshøyskolen? Erre rart toppidrettsutøvere doper seg? De blir sikkert lært opp til det av foredragsholdere som sier at det ikke er farlig, på lik linje som de sikkert lærer at lavkarbo er dødlig...
Jada, satt litt på spissen, men jeg kunne ikke dy meg:rolleyes:
Og jeg skal forresten fortsette i lang tid på Ketolyse når jeg kommer fra ferie, og etter jeg er kvitt alle kiloene skal jeg leve på LAVKARBO resten av LIVET!!! Bøh.... Jeg er gæærn jeg, som leker slik med livet mitt, eller hva? Med det kostholdet jeg hadde før, kunne jeg fort blitt som en yokohamafender... Men nå føler jeg meg slank og flott;)
Nei, skaff deg litt bakgrunnskunnskap før du kommer på ett forum og blåser ut sånt! nemlig
Oi, Vintage, så sint du er! Hvorfor er du så sint?
Er litt forundret over hvor mye du hevder å vite om kosthold og overvekt, når WHO har utnevnt overvekt til et av verdens største helseproblemer og samfunnet åpenbart ikke har klart å knekke koden.
Et par spørsmål til deg: Har du noensinne vært overvektig?
Og - er det diabetes 1 eller 2 du har? Om det er 1, er jeg imponert over at du har klart å bli verdensmester med et slikt problem. Gratulerer! Om det er 2, finnes det en mulighet for at du har (kremt) pådratt deg dette gjennom kostholdet ditt, og du bør nok være litt forsiktig med å reklamere for det.
Og til slutt: Har du lest noe på dette forumet før du bestemte deg for å angripe det? Nå er jeg sikkert den eneste her som ikke har googlet yokohamafender (ennå), men de fleste her har notert ned klart og tydelig hvor mye vi har gått (kremt) NED, enten i kilo eller i cm. Så når du som tidligere toppidrettsutøver (noe som vel heller ikke er spesielt sunt i lengden) med diabetes er innom her og er sint, oppnår du vel egentlig bare en generell irritasjon og litt belæring fra mennesker med litt mer kunnskap og erfaring innenfor dette enn du selv har.
At vi skal få slippe å høre mer fra deg - vel, den der bestemmer du selv.
Nå synes jeg dette gikk litt over stokk og stein. Vedkommende som startet innlegget har da ikke gått til personlig angrep på noen, men forsøkt å komme med informasjon så godt han kan.
Derimot svares det av mange med personlige angrep.
Kan vi ikke holde oss til sak og ikke person? Det blir litt i overkant dette syns jeg.
Eller har jeg gått glipp av overtramp fra denne personen som hjemler de sterke personlige angrep?
Det var da voldsomt:rolleyes: . Tenker du er MYYYYYYYYE flinkere en legen min som faktisk anbefalte meg å gå på denne dietten. Og hva er det for tøv om at man mangler karbohydrater.? Vi mangler da ikke det?? Ser da bare til at vi får dem gjennom grønnsaker isteden for potet, ris,pasta og mel. Desusten holder vi oss unna sukker.
Du er klar over at vi ikke kutter ut katbohydrater,?? vi forminsker inntaket av dem:rolleyes:
lenge leve uvitenheten. Toppidrettsfolk til tross:rolleyes:
Hm. Å hinte til at ingen av oss trener eller vet noe som helst om kosthold, og at vi alle kommer til å dø/se ut som yokohamafendere er nok et ørlite overtramp i min verden. Jeg innrømmer den.
Bortsett fra dine misforståtte oppfatninger om ketose synes jeg det faktisk hadde vært interessant å høre mer om dine erfaringer om fornuftig kosthold under trening. :)
Faktisk er det helt tvertimot for meg. Siden jeg startet med ketolysekuren har jeg faktisk gått ifra å være "nesten" sykelig opptatt av mat .Til å ha et fullstendig normalt forhold til og inntak av mat , til tross for at kiloene nå går av. ;)
Synes Vintage selv gjorde en glimrende jobb med å være usaklig:
Å kalle folk på lavkarbo for yokohamafendere, å påstå at vi ikke tenker lenger enn på neste måltid, å påstå at vi ikke trener, å si at ingen av oss har peiling på hva vi driver med samt å komme med direkte feilinformasjon. Synes ikke det er rart at det ble litt hett her inne jeg :rolleyes:
Dessuten - å starte sitt første innlegg på den måten som han gjorde, uten å presentere seg eller noe, viser vel bare at han ønsker å provosere? Da får man tåle litt motstand.
Litt enig, selv om jeg ikke akkurat synes hovedinnlegger var særlig saklig heller. Men det er nok av usaklige motsvar her i tråden, så jeg synes det er litt trist at vi ikke kan diskutere som voksne mennesker. Men nok om det. Nå leser sikkert ikke Vintage her mer, men jeg vil bare si at jeg synes det er litt rart at det blir nevnt mangel på utholdenhet her, når jeg faktisk aldri har hatt mer energi enn det jeg har på lavkarbo. Jeg har MYE større utholdenhet på trening enn det jeg hadde før, jeg orker MYE lengre og kraftigere treningsøkter både når det gjelder styrke og kondisjon. I tillegg er jeg mindre klønete, jeg er mer klar i hodet og jeg har bedre reaksjonsevne. Jeg har også bedre helse enn noensinne, sover bedre, er kvitt PMS, har regelmessig menstruasjonssyklus, renere hud og mye annet.
Jeg er litt nysgjerrig på hvordan man kan mene at et lavkarbokosthold er mindre bra for kroppen når man får slike positive effekter av det? Er det kroppen min (og mange andres) som kanskje er unik? :rolleyes:
Hei! Orker egentlig ikke inngå i noen diskusjon, men dette MÅ jeg bare kommentere!! Mye som har blitt sagt her, og jeg vet ikke hva som er rett eller galt, men jeg følger magefølelsen, (og kroppsfølelsen min ikke minst!!) og tar til meg det jeg får av informasjon og fornuftig, logisk tekning!! Jeg så et program på tv (husker dessverre ikke hvilket, men det er sikkert mange av dere som så det!) hvor lavkarbo ble diskutert av leger og forskere. De tok en gruppe barn/ungdom som gjorde det dårlig på skolen og ga de frokost som besto av fett og proteiner. Etter bare noen mnd hadde de forbedret skolekarakterene med over 40%! De skjønte mye mer enn de gjorde før!! Så hjernen trenger tydligvis IKKE karbohydrater for å fungere!
Av egen erfaring kan jeg nevne at min beste venninne, som alltid har levd et meget sunt liv både med trening og kosthold, har diabetes type 1 (må ha insulin). Hun er ca 164 høy og veier mellom 52-56 og har alltid gjort det og holdt seg meget stabil, og er ekstremt flink med diabetessykdommen sin. Dessverre har hun også nå kreft, en meget alvorlig form, og har gått på cellegift i 1 år og 7 mnd. Hun bestemte seg, i samråd med ernæringsfysiolog og lege, å legge om kostholdet sitt for å se om det kunne ha en god effekt. Hun har nå de siste tre mnd ikke spist noe karbo (kun iform av salat og grønnsaker) og ikke noe sukker. Hun har redusert insulindosen sin betraktelig, blodsukkeret er merkbart lavere og mer stabilt, og det beste er at siste legeundersøkelse viste betydelig reduksjon av kreftsvulstene!!! Kreftsvulster lever primært av karbohydrater og sukker (dette er det enighet om blant leger) og hun prøver rett og slett å sulte dem ut av kroppen!!! I tillegg har hun faktisk ikke gått ned noe særlig i vekt, antaglig fordi kroppen er der den vil være!! Og hun har aldri følt seg bedre.....!!
Dette ble fryktelig langt, men måtte bare få det ut...takk til alle som gadd å lese!:o
Jøss, dette med kreft har jeg også hørt om men det var spesielt interessant å lese om en personlig erfaring på den fronten. SPENNENDE!! Jeg er selv overbevist om at de aller fleste sykdommer vi har bunner i kosthold og livsstil på en eller annen måte, og kan rettes opp på denne måten også. Med unntak, selvsagt.
Hei! Ja, det er veldig interessant! Og virkningsfullt håper vi! Jeg tror dessverre ikke min venninne blir frisk, men hun kan leve lenge og ha det godt mens hun lever. Hun har allerede forbedret sin helse enormt pga kostholdet! Og når det gjelder diabetesen som blir diskutert her, så vil jeg også tilføye at i forbindelse med cellegift kurer, så må hun ta noen tabletter i forkant og etterpå. Disse tablettene gjør at blodsukkeret fyker til værs (ligger på 30-35 og det er veeeldig høyt!!Og hun har det ikke godt da), men etter kostholdsendringen ligger det på rundt 12-14! Noe hun ikke merker på kroppen i den perioden! Og det mener jeg er heeelt FANTASTISK! Og bare det å redusere insulindosen er et krafttak for kroppen på veien mot bedre helse! Så det så...
Dette var et meget interessant innlegg - takk for at du ville dele dette med oss.
Et lite spørsmål: Du skriver at din venninne de siste tre måneder ikke spiste noen karbo bortsett fra salat og grønnsaker. dvs. at hun tross alt fikk litt karbo. Vet du hvor mange karbo hun fikk pr. dag? under 10 karbo/under 15 karbo?
Dette var veldig interessant, så jeg måtte google litt på kreft og karbohydrater, og kom over denne artikkelen på forskning.no. Veldig interesant lesning, og jeg tror jeg skal skaffe meg denne boka. Er det noen som har lest den??
Min høyeste aktelse for de av dere som prøver å beholde et visst diplomati i denne debatten, men ærlig talt dere:
Når en person kommer brasende inn på et lavkarbo-forum med relativt mange aktive medlemmer og lirer av seg noen fraser om verdensmester og utholdenhetsidrett, toppet med noen dårlig rettede fornærmelser - nøyaktig HVA tror man at man kommer til å oppnå....??
Tror man virkelig et eneste sekund at noen av oss da kommer til å slukøret si: "Åååjavel da - ja, da får jeg nesten kutte ut lavkarbo og blir idrettsmester isteden da..."
RULL INN DU A!
Jeg tipper de aller fleste av oss HAR faktisk forsøkt andre dietter UTEN RESULTAT! Men grunnen til at vi går på DENNE dietten er at den FAKTISK FUNKER!
Tror noen at virkelig at vi er så dumme i huet at vi frivellig kjører et livsfarlig løp her til ingen nytte?! De fleste av oss her er voksne og fornuftige mennesker, og jeg blir provosert av indisier på at vi (og igjen - vi er faktisk ganske mange her!) angiveligvis ikke har peil på hva vi driver på med.
Så jeg er i utgangspunktet tilhenger av diplomati også, men jeg gidder ikke bruke kvota mi på dette her. Kommer du med teite utsagn, vær forberedt på å få noen tilbake. Eller som man sier:
If you can´t stand the heat, get the hell outta the kitchen!
Hvis trådstarter tilbyr seg å ikke vise seg her igjen, vil iallefall jeg gjerne ta imot det tilbudet med takk.
Hei Vintage ( som jeg mistenker for å være den samme som sender spørsmål om dette til min E-post)
her et av svarene han/du? fikk:
[font=Arial][/font]
Ketose er ikke en ufullstendig fettforbrenning, men en alternativ fettforbrenning som kroppen har innebygd i tilfeller kosten inneholder lite karbohydrat. Dette gjør blodet en anelse ”surt” dvs Ph senkes litt. Ketoner er negative molekyler og den lille del som slipper ut med urinen ”trekker med seg” positive molekyler. Det er grunnen til at en av ketolysetablettene inneholder kalsium som skal justere tapet av kalsium.
Denne situasjon er naturlig for kroppen, og må ikke sammenliknes med ketoacidosen som er livsfarlig for Type I diabetikere. Det er de samme ketoner som er i blodet, men den biokjemiske herkomst er diametralt motsatt.
Jeg håper dette gjør det lettere å forstå.
Vennlig hilsen
Torkil P Andersen
[font=Arial][/font]
Kroppen bruker normalt sukker og fett om hverandre som brennstoff. Når man er på slankekur med kostindusert ketose, har man bare fett til forbrenning i form av ketoner. Kroppen holder blodsukkeret normalt, men kan ikke skaffe nokk til kraftanstrengelser, hvorfor man ikke kan drive annet enn moderat mosjon mens man er på kuren ( med store individuelle variasjoner basert på treningsnivå før man starter på ketose-kur). Basalbehovet for glukose skaffes fra nedbrytning av protein - aminosyrer. ( dietten inneholder så rikelig at ikke musklene forsvinner, faktisk øker de fleste på ketolysekuren muskelmassen litt på grunn av økt mosjonsaktivitet)
[font=Arial][/font]
At lever, nyre og hjerne tar skade av kostindusert ketose ( hos voksne, normalt friske personer uten Diabetes type I ) ber jeg om vitenskaplig dokumentasjon på. Takknemlig for henvisning til studier i solide medisinske tidsskrifter som beviser dette.
[font=Arial][/font]
I Slank med ketolysekuren finnes det henvisning til de mest solide, medisinske eksperter, som har gjennomgått alle vesentlige, vitenskaplige undersøkelser på området. De konkluderer med at det ikke er farlig å slanke seg med kostindusert ketose.
[font=Arial][/font]
Vanlige misforståelser: :o
Kostindusert ketose og ketoacidose er det samme
Kostindusert ketose skader nyrer, lever og hjerne
Fettet i dietten øker kolesterolinnholdet i blodet
Jeg har sjekket 50 personer på ketolysekuren, ingen hedde endring i lever og nyrefunksjon etter 7uker på ketolysekuren, alle som fulgte kuren "etter boken" fikk bedre kolesterol/lipidverdier.
[font=Arial][/font]
Vennlig Hilsen
Torkil :)
[font=Arial][/font]
Veldig interessant innlegg.
Leste om dette med kreftceller og karbohydrater i boken "Bedre uten brød".
Håper du vil fortelle mer om hvordan det går med henne etterhvert.
Hei! Jeg vet dessverre ikke nøyaktig hvor mye hun får i seg, men vet hun følger det som står i boken "Best uten brød" hvor det anbefales 72 gram pr dag. Hun får ikke i seg så mye, det vet jeg, jeg vil tippe at det ligger rundt 20-50 alt ettersom.... Dette har som sagt også veldig god virkning på diabetesen hennes. Noe som også er viktig for hennes almenne tilstand.
Jeg hadde igrunn ikke så veldig lyst til å skrive om dette, men følte meg ganske provosert av trådstarter her at jeg bare måtte! Dette er jo et ganske sårt tema for meg, min venninne og jeg er veldig nært knyttet, hun er bare 36 år, så dette er tøft! Men dette er såpass viktig å dele syns jeg, da både min venninne og jeg er (og legen også) 100% sikker på at kostholdet her har gitt kreftcellene en kamp!!
Skal prøve å holde dere oppdaterte i forhold til hvordan det går og hvordan legen involverer seg i forhold til kosten.
Kritikk kan være bra for et forum hvor enigheten er såpass massiv som her. Kanskje er kritikk en mangelvare hos oss, siden denne trådstarteren tydeligvis friga en masse energi og aktivitet hos medlemmene? Det kan være sundt å snu de samme steinene om igjen av og til, ikke minst for de stadig tilkomne nye medlemmene.
Enig i at vi må søke å holde forumets sedvanlige saklighetsnivå, selv om vi - som i dette tilfellet - får kritiske innlegg hvor posteren åpenbart ikke har satt seg inn i hva som er behandlet i tidligere tråder i forumet, og/eller i lavkarbodebatten for øvrig.
Flere - ikke minst Torkild - har tatt seg av det faglige tilsvaret på ketose.
For egen del har jeg lyst til å gi to direkte kommentarer til Vintage's påstander:
Det er godt mulig å bli "verdensmester i utholdenhetsidrett" på lavkarbo, Her er link til hjemmesiden til Joe Friel, en amerikansk triathlon utøver og trener med ulike mesterskap i usa og tallrike deltakelser i verdensmesterskap for usa. Han har utviklet et eget treningsopplegg med ernæring basert på steinalderkosthold, med tilpasninger for periodene før/under/etter hard konkurranse/trening. Det er mulig han ikke har noen verdensmestertittel, men det holder godt for oss her inne. www2.trainingbible.com/index.htm
Når det gjelder diabetes/ketose, og bl a utsagnet om at : "Jeg begriper ikke at ingen av dere har forstått dette..." så er det nettop dannet en sæskilt forening: KOSTREFORM MOT OVERVEKT OG SUKKERSYKE (KOS). med kjente leger og kostholdseksperter som nettop rådgir diabetikere til et mer lavkarbobasert kosthold. Heller ikke i forhold til diabetes så er altså våre synspunkter noe "vi bare driver på med her inne".
Dette er det teiteste jeg har sett!!! - iallefall idag.
Med en BMI på 35 og vel så det var det klart at jeg måtte gjøre noe med meg selv!!! Kroppen min har ikke godt av all denne ekstra ballasten, og det oppstår plager i søkk og kav.
Verdensmester? Hallo, mitt første mål er å bli mester i mitt eget liv!!! Andre får ta seg av verden.
Ketolysekuren er IKKE laget for verdensmestere, men for folk som har en BMI over 30, og som sårt, av helsemessige årsaker trenger å gå ned MAAANGE kilo. Torkil skriver i boka at folk med sykdommer bør ta kontakt med lege før de starter med kuren. Diabetiker MÅ gjøre det! Folk som i utgangspuntet er friske trenger ikke gå til lege, men det er ikke anbefalt å gå på kuren i lenger enn seks måneder. Føler en seg frisk og kanskje helst har snakka med legen sin, kan en fortsette lenger enn seks måneder.
Jeg har prøvd mange kurer og FOR FØRSTE gang føler jeg ikke at jeg er sulten hele tida, føler ikke suget etter noe godt jeg kan bruke "kosemerker" på osv. Det er jo ikke meninga at jeg skal gå på ketolysekur resten av livet, da blir det vel skadelig, Når jeg har gått ned det jeg trenger, skal jeg på et kosthold som stabiliserer vekta mi. Det må vel være sunnere totalt sett????
Dette tror jeg på, selv om jeg står stille nå, vet at det vil løsne bare jeg holder ut.
Det er vel ikke det mest sunne å drive marathon på toppnivå heller:cool: det er vel en utholdenhetsidrett, eller boksing, om DET er mest usunnt for kropp eller hjerne skal jeg ikke uttale meg om. :wacko:
For mange her, er erfaringen at HELE mennesket innkludert hjernen og psyken, er mye mer tillfreds PÅ ketolysediett.:p
Det er bra og ha kjennskap til en ting. Og det som fungerer for deg, fungerer for DEG. Men vet du hva? Det fungerer ikke for MEG. Det med kosthold og helse er en av de tingene vi alle egentlig plikter oss til og ta ansvar for, i hvertfall for vår egen del og helse, men også for samfunnet generelt så vi kan føre videre ny kunnskap til den neste generasjonen som kommer etter oss. Jeg for min del har i alle år fulgt "den eneste sanne vei til helbredelse og helse", i hvertfall i følge de såkalte professorer, leger og besservissere, som messet om mer karbohydrater, lite fett og mindre protein. Den veien har ikke gitt meg annet enn overvekt, sykdommer og depresjon, selv om jeg fulgte alle de rådene jeg ble belært med og tutet ørene fulle av. Og jeg fortsatte og følge rådene, til jeg nesten ble gal-gal-gal... For jeg la bare mer og mer på meg, og ble dårligere og dårligere. Skulle du eller andre som fremholder at karbohydratbasert kost er bra for alle, bli fristet til og tenke: "da har du ikke gjort det riktig! Du har gjort det feil! Ikke trent nok, ikke spist riktig, jukset underveis, eller.........." Da kan jeg på det sterkeste fortelle deg at jeg gjorde det jeg fikk beskjed om, og var ikke interessert i og kaste bort penger eller tid på og jukse meg til dårlige resultater. Det var MIN kropp som led. Det var MIN helse som stod på spill. Og det var fremfor alt MITT eget ansvar ovenfor meg selv og forsøke og bedre situasjonen for meg selv. Men det anbefalte kostholdet hjalp IKKE!!! Hva skulle jeg gjøre? Bukke under for selvmedlidenheten og la alle gode forsetter fare? Gi opp å forsøke? I-k-k-e t-a-l-e o-m! For noe MÅ da virke på meg? Jeg er vel ikke så unik at jeg er den eneste i verden som ikke går ned på statens anbefalinger for ernæring og kosthold?? Men jeg begynte virkelig og føle det slik... Til en vakker dag jeg fikk en bok. For og holde meg litt kort, så forandret den boken hele mitt liv. Jo mer jeg leste, jo mer forsto jeg at jeg var ikke alene om ha det slik! Tusenvis av mennesker i verden tåler faktisk ikke den kostholdsfilosofien som er fremholdt som den eneste sanne vei og gå på!!! Det var en bok som omtalte lavkarbokosthold og hva slags mekanismer i min og andres kropp som gjorde at jeg ikke gikk ned. Og det stemte så alt for godt alt sammen. Jeg har fått påvist kronisk migrène, hormonproblemer, insulinresistens og lavt stoffskifte som bare ble mer og mer aggresivt etter hvert som tiden gikk. (Migrenen ble jeg kvitt etter og ha begynt på lavkarbo! Fra tre anfall i måneden til 0!!!:) :D :D ) Noen sa ofte til meg: " Jammen du må jo gjøre noe feil hvis det ikke fungerer for deg! For dette kostholdet (karbohydratbasert) er jo så sunt. Spis grovt brød, bruk honning eller fruktose i stedet for sukker!! Spis mer grønnsaker og potet." Hva skal man si til slik åpenbar jeg-vet-best- holdning? Det var jo nettopp slik jeg hadde levd i mange år! Og sunt?? Nøtter er sunt, og allikevel er det mennesker der ute som dør av den type allergi hvert år! Reker og skalldyr er godt OG sundt, og allikevel er det mennesker som overhode ikke tåler det! Appelsiner, epler, jordbær, for og nevne noe, sunne ting alle sammen. Men altså IKKE sundt for de som IKKE TÅLER DET!!! Og hvem vet best hva de tåler og ikke tåler? Jo den som sitter med den type kunnskap om seg selv. Diskuterer man med slike allergikere og sier at: "Men kjære deg, nøtter og epler er jo så SUNDT, så du må da tåle det! Du spiser det sikkert på den gærne måten..." Slik forenklet tankegang faller virkelig på sin egen urimelighet. Så hvorfor i alle dager skulle ikke det samme gjelde for et karbohydratbasert kosthold også, at noen mennesker faktisk reagerer på det? Hvorfor skulle det være unntaket??
vintage sa :Hva som slår meg ved å lese disse sider er at alle dere som skal redusere på karboinntak er overvektige. Spis et balansert forhold av karbo(lange) og øk aktivitetsnivået. Mitt spørsmål blir da: Hvis et karbohydratbasert kosthold er så fryktelig sunt som du vil ha det til, hvorfor er da det så mange som ikke tåler det, og får forverret overvekt og helsetilstand av det? Kan du være såpass ydmyk og tenke over det? Og motsatt, hvis et lavere karboinntak og det å kutte ut sukker, stivelse og få i seg sunt fett er er så farlig og dårlig, hvorfor er det da så fryktelig mange som har blitt friskere enn på lenge, med vekt nedgang, bedre hud og økt livskvalitet som bonus?? Kan det være at slike mennesker har en bedre kunnskap enn deg om hva som er best for dem selv? Du sier; Kutt ut ketosedietter, dere forstår overhodet ikke hva dere driver med. Kan det være en aldri så litenmulighet for at det er noe du ikke har satt deg inn i eller faktisk ikke vet her i verden? Kan det være at du har en holdning om at du vet best uansett hva alle sier, til tross for at det sitter tusenvis av mennesker som har fått et nytt liv etter og ha lagt om kostholdet til lavkarbo og levd på det i mange år og som beviser at du tar feil gang, etter gang, etter gang, etter gang...? Har du virkelig full kontroll og en fullstendig oversikt over alle av livets sider og alle mekanismer i menneskekroppen som gjør at noen mennesker blir syke av en type mat eller andre ting i et miljø, mens andre mennesker i det samme miljøet IKKE blir det? Kanskje det kunne vært en idè og hørt og tatt til seg hva andre også visste og hadde erfaring med tro? Jeg sitter og smiler litt her jeg sitter og skriver dette, for jeg hadde egentlig ikke tenkt og si noe. Kan godt skjønne at noen ikke tror det er mulig og forandre helsen sin så drastisk til det bedre og allikevel overleve et karbohydrat-redusert kosthold, men da er jo den meningen basert på at du selv tror at det ikke går an og leve slik og være sunn, uten faktisk vite det! Dette fordi at: "jammen JEG kan jo leve med masse karbohydrater i maten uten og bli hverken tjukk eller sjuk. Da MÅ jo andre også kunne det! De gjør det sikkert feil...!" Verden er uendelig stor og mange ting foregår, ting som egentlig skulle være umulig, allikevel trosser mennesker den umulig-barierren hver eneste dag, noe som har gjort at grensene for hva som er mulig blir justert og flyttet på hele tiden. Noen grenser har virkelig godt av og bli flyttet på... For hvordan kan man selv egentlig virkelig vite at noe er helt umulig? Din innstilling sier at det er umulig og leve på et lavkarbokosthold og samtidig være sunn! Da blir jo det en mening som er basert på at du selv mener og ha fullstendig kontroll og oversikt over absolutt alt som er mulig eller ikke mulig å gjennomføre med hell på denne planeten. Og den oversikten sitter i alle fall ikke jeg med...
De sa det var umulig og gå på månen også, og nå er det fotavtrykk i sanden der oppe som beviser akkurat det motsatte...
Ps. Bare for og gjenta det til det kjedsommelige vintage: Vi kutter ikke UT karbohydrater siden du visst har heng deg opp i den misforståelsen: Kutter du ut karbo legger du en enorm belastning på nyrene gjennom økt proteininntak Vi spiser det vi faktisk tåler, og kutter ut det vi ikke tåler. Etterhvert forsøker vi litt etter litt og gjeninnføre mer og mer til vi merker vi har nådd en grense for hva kroppen vår trives best med. Vår hovedkilde er grønnsaker og salater og mye mat som er sunn og god. Ting vi IKKE gjeninfører er sukker og mye stivelse i form av fint mel og sukker.
Og en ting til: vi som lever på lavkarbo, vi innser at det finnes utallige mennesker der ute som fint kan leve med et slikt karbohydratbasert kosthold og faktisk være friske og oppnå mye her i livet. Hvorfor kan ikke du/dere som er kritikere til vårt kosthold innse at vi faktisk fortsetter med dette fordi det virker på oss, der det tradisjonelle kostholdet dere reklamerer kom til kort? Er dere virkelige så hovmodige og stolte at dere ikke engang kan åpne for at det er noe der ute som fungerer på oss på en annen måte, men allikevel med god helse som resultat? Vet dere alt? Kan dere alt? Har dere kontroll på alt? Det er du/dere som taper på det ved ikke og forstå at det er noe mer og lære her i verden. For hvis man ikke vokser i lærdom om forskjellige ting og faktisk innser at det er nye ting man kan tilegne seg av kunnskap fordi man ikke er fyllt opp til randen av all den viten som eksisterer på denne kloden, da stopper man helt opp og kommer aldri av flekken. Ønsker dere og stå stille mens resten av oss går fremmover, for all del. Vi skal huske og vinke til dere før vi runder svingen...
Ønsker deg og alle andre forøvrig, det beste videre :) .
Hva vet du om det ? Du har jo ingen erfaring med lavkarbodiett. Jeg er mye mer konsentrert nå enn da jeg missbrukte karohydrater!! Desuten er det greit at det er lurt å spise fek pasta før en lang treningsøkt, men for meg med 35 kg i overvekt er en slik treningsøkt ikke aktuelt. Jeg er dritt lei av at andre skal fortelle meg at det jeg opplever som bra for meg ikke er nettopp det. Er du så stolt at du ikke vil høre på hva andre har erfart? Lavkarbo dietter er behørlig forsket på og det er ingen grunn til å ha feil informasjon om den dersom en er i stand til å ta til seg NY kunnskap. Jeg har spist meg frisk!!! Alle kan ikke måles opp etter din standard som topptrent. Da er du jo frisk i utgangspunktet noe mange av oss ikke er. Les!
Trådstarter var egentlig ikke trådstarter, men en som la inn sitt innlegg som kommentar/svar i en annen tråd. Den ikke hadde noe med opprinnelig tråd å gjøre og ble derfor flyttet.
[color=purple][/color]
Vintage ble litt "snurt" fordi vi ikke tok ham alvorlig og forsvant samme dag hans 6 innlegg ble skrevet i denne tråden. Han har ikke vært her siden.
[color=purple][/color]
Han avsluttet med følgende:
Sitat Vintage:
"Jeg skjønner jeg er uønsket her, jeg vil bare si at jeg har diabetes å stri med og den krever disiplin, noe den har til felles med overvekt. Mitt råd til overvektige må være; skaff fokus på annet enn mat, kutt ut dietter, tren/øk aktivitetsnivå, diskuter annet enn neste måltid ellers kommer dere til å se ut som yokohamafendere hele bunten.
Dere skal få slippe å høre mer fra meg."
Ja til diabetes har du kommet og til diabetes skal du bli og det grunnet ditt eget kosthold. Du er den som virkelig skulle satt fokus på maten du spiser.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.