Spielbergers soyaflaker har ca. 5 karbo pr. 100 gr. De andre merker ligger på rundt vist rundt 20-25 så vidt jeg husker.
Jeg fikk 10 lapper ut av min porsjon og regner med 1 carbo pr. lapp (egentlig litt i underkant).
Skal vi regne med at soyaflaker fra Helios inneholder rundt 20-25 karbo pr. 100 gr. og du har fått 13 lapper og brukt ost uten karbo, vil jeg regne
med 1,3 - 1,4 karbo pr. stk. (Da er du på den sikre siden).
Får å bli helt nøyaktig må du nesten få opplyst innholdsverdien i deres soyaflaker.
Foreslår at du prøver å ta tak i Spielbergs soyaflaker, da sparer du en del karbo. De kan bl.a. kjøpes på ICA MAXI, hvis du har en slik butikk i nærheten.
Takk for tilbakemeldingen. Litt i overkant, altså. Men de var knallgode!!! :) Og det var skikkelig bitt i dem. Jeg har spist 3 (!!) før jeg klarte å stoppe, bare med meierismør, mens de enda var varme.... Snadder... :)
Skal se om jeg finner Spielbergs soyaflak.
Knuste du linfrøene i oppskriften din? Jeg gjorde det, men vet ikke om det gjør noen forskjell.. Da blir det som å ha litt mel i røren.
Og ja, brukte Tines Jarlsberg/Norvegia ost, 0 karber.
UF da det var mye karbo pr. 100 gr.
Skjønner ikke at det kan være så store forskjeller, men Nille har faktisk vært i kontakt med Spielberger og fått bekreftet at deres varedeklarasjon er korrekt, så vi må stole på det.
Nei jeg knuser ikke linfrøene først, synes de gir mer "tyggeeffekt" når de kommer i hele.
Jeg kjøpte Helios fordi at de ikke hadde Spielberger på helskosten jeg var på. De sa til meg at det var akkurat det samme karbohydrat innholdet i de. Je, je. :rolleyes:
Du kan så si. Samtidig trodde jeg ikke det var lov å selge noe i Norge uten varedeklarasjon på?
Tror jeg dropper soyaflakene nå i ketosetiden, og heller bruker noe annet i stedet - noen forslag til noe med mindre karber og som samtidig gir litt "bitt" i bollelappene??
Foreslår at du prøver å bruke sukkerroerfiber, det har jeg begynnt å bruke netopp pga karboinnholdet i soyaflaker.
Du kan få "Sunkost" til å bestille det for deg. Disse har en karboinnhold 4 pr. 100 gr. En pose på 250 gr. koster ca 21. kroner.
Fiberne bør legges i bløt med litt vann først da dette er rene "sagflis" i tør tilstand.
Jeg kan bruke kruskakli, 9,7 gr karbs per 100 gram (Møllerens). Hvis jeg istedet vil bli kvitt Fedon Müsli pakken jeg har, vil 30 gram av denne gi 7,1 gr karbs. Jeg tror jeg prøver den neste gang (müslien, altså), og ser hvordan dem blir - men da blir det 30 gram av den i stedet for 50 gram soyaflak (det er soyaflak i müslien).
Takk for svar. Jeg ser at Fedonpakken min også inneholder roefibrer. Skal sjekke med Sunkost.
Krissi
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.