< Tilbake til oversikten

Min beste fiskemiddag

Ullabulla sa for siden:

Tenkte det kunne være greit å samle oppskrifter på fiskemiddage i en egen tråd. Har tenkt å ta en Nille-uke i "Fiskens tegn" men trenger innspill på gode fiskeretter, da jeg ikke er særlig kreativ og flink med fisk.
Oppskrifter mottas med takknemlighet

Bee sa for siden:

Min aller beste fiskerett er Laks med rømme, feta og rosmarin.

Du legger laksefileten i en ildfast form. (ca 400 gram.)
A boks rømme blandes med en 3/4 pakke fetaost. Ha oppi 3 ss rosmarin og bland godt.
Røra helles over fisken og hele greia settes i ovnen på 200 grader i ca 30-40 min.
Dette er så nydelig at du vil ikke tro det engang!

Som tilbehør har jeg grønne salatblad og stekte tomater.

jeef-micro sa for siden:

Her er den absolutt beste fiskeoppskriften jeg noensinne har prøvd, og den var ikke så værst lavkarbo heller :D

400 gr skinn og beinfri torsk,i biter på 100 gr hver

legg fisken i en smurt ildfast form, og ha på pepper og salt

ta frem en kaserolle, og ha i
2 dl fløte
1 ss grov sennep
2 fedd hvitløk
1/2 terning fiskebuljong
2 ss hakket persille

gi et oppkokog hell sausen over fisken. stek fisken på nederste rille 200 grader i 15-20 min

knus tomatene i 1 boks knuste tomater med gaffel(så de blir mere knust) ha i:
1 ss olivenolje
1/2 finhakket purreløk
1 finhakket sjalottløk
4 ss finhakket frisk basilikum eller 2 ss tørket

når fisken med fløtesausen har stekt i 15 min, ha over tomatblandingen, og stek i nye 15 minutter

Iset sa for siden:

Denne gryten er spiselig orgasme:

TORSKE-GRYTE

1 kartong fløte (eller 3 dl melk)
1 beger Philadelphia eller Tine kremost naturell
En god neve hakket bacon (kan sløyfes, var godt i denne gryten da)
Litt muskat, og evt. litt salt og hvit pepper

Smelt en god dæsj smør i en gryte. Stek baconet. Hell over fløte og kremost og rør godt. Ha i krydder (salt, pepper, muskat) og la sausen småkoke i noen minutter. Ha i store biter av torskefilet og gulrøtter i biter (jeg brukte mini-gulrøtter), samt andre grønnsaker du liker (kålrot i staver, brokkoli...). La gryten koke til torsken er mør. Sausen ble helt fin i konsistensen hos meg, men vil du ha den tykkere kan du bruke litt maizenna.

Serveres med poteter og/eller kokt blomkål (som fungerer helt ypperlig som "poteter" for meg).

Sausen kan brukes som bechamelsaus til lasagne osv, og den smaker faktisk som skikkelig hvit tykk saus. Helt fantastisk god!

MorStine sa for siden:

:sikle: litt på denne, så den ikke blir borte i mengden for meg;) Glemmer hvilke tråder jeg har vært å lest i hvis jeg ikke svarer i dem:)

StineK sa for siden:

Du lager denne av tint laksefilet gjetter jeg? Lagde noe lignende en gang men med fryste laksefileter - var bare såvidt tint etter 40 min - måtte steke leeeeeeeeeenge ekstra. :rolleyes:

Photobscura sa for siden:

Iset: Mekker denne nå, og smygsmakte på sausen, og OMG!! Du har rett angående det orgastiske aspektet :sikle:
Torsk spiser jeg nesten aldri, for det første forbinder jeg det med barndommens lettsaltene kokte torsk, blæ, for det andre så er den jo så fettfattig, men med denne sausen går fettinholdet opp i været :). Skal egentlig prøve å holde meg unna fløte en periode, men what the heck; det er fredda! :)

Elanessë sa for siden:

Hvor mye gulrøtter sånn ca, og kan man egentlig spise det på ketolyse? Trenger sååårt å samle opp litt fiskeoppskrifter ja, og denne hørtes kjempegod ut!

Photobscura sa for siden:

Nope! Ingen gulerøtter på ketolyse! ALt for mye stivelse!
Jeg bytta ut meg brokkoli og blomkål. Synes det smaker bedre også :)

luringen sa for siden:

jeg bruker litt raspa rå gulrøtter, men jeg går ikke på ketolyse da.

Sunniva37 sa for siden:

Takk for en god oppskrift! Prøvde noe ala denne ut fra de ingrediensene jeg hadde i skapet. Ble litt hakket ruccolasalta og Provancekrydder i stedet for kruspersille og basilikum. Og vanlig sennep. Serverte med blomkålmos. Ble godt etter min smak. ;-) Og neste dag ble fiskegryterestene spist kalde til lunsj med grønn salat, rå brokkoli, agurk og fetaost. Nydelig dressing av den gode sausen fra gryta. Lager nok denne flere ganger. :-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.