< Tilbake til oversikten

Forstoppelse og magesmerter ...

tech sa for siden:

Hei. Jeg har en liten hendelse her som jeg gjerne vil fortelle om.

Jeg er nok ikke vant til å spise veldig mye fiber. Vel, på søndag bakte jeg et brød, som inneholdte alt for mye fiber. Det endte med at jeg fikk i meg ca. 20-25g av fiber på noen minutter.
Noen minutter etter måltidet kjente jeg at jeg ble stappmett, deretter fikk jeg litt vondt i magen.

Vel, jeg la meg og bestemte meg for å fortsette å spise normalt neste dag. Jeg hadde altså fortsatt milde smerter. Spiste et par tynne skiver av superbrødet mitt (som kanskje er ca 8g fiber), og noen timer senere spiste jeg en stor kotelett.. Og deretter var jeg også så dum at jeg spiste en sukkerfri sjokolade (med sukkeralkoholer, heh) som jeg fant i Sverige...

Åh gud, litt senere begynte smertene virkelig å starte! Kjente jeg var forstoppet og at magen veerket. Jeg lå helst helt stille, jo mer jeg rørte på meg jo verre ble det!
Vel, etter endel timer med dette og at smertene var som verst, så kunne jeg ikke vente lenger, jeg dyttet innpå med noen piller mot forstoppelse (som tar 8-10 timer før de begynner å virke).

Deretter sov jeg ganske mye resten av dagen, det er det eneste som hjalp før pillene begynte å virke. Vel, omsider begynte de å virke og jeg ble myeee bedre, for en lettelse!

Vel, da til poenget mitt. Det virker fortsatt som at jeg er litt forstoppet og jeg kjenner magen verker mildt av og til. Noen andre som har opplevd lignende her, med en "overdose" av fiber?
Og har noen noe tips til hva jeg skal gjøre nå, jeg tenkte jeg skulle spise en kotelett og salat til frokost. Men er det kanskje best å starte med å gi magen noe lett, siden jeg fortsatt har litt problemer, eller har det ikke noe å si? :S

Dette ble langt, hehe. :)

Georgine sa for siden:

Har personlig erfaring med dette ja :o

Jeg kjører bare på med dønn lavkarbo og starter gjerne med kokoskakao for å løsne magen før jeg spiser kjøtt og grønnsaker.

tech sa for siden:

Takk for svar! Mener du at det har skjedd etter du spiste for mye fiberrik mat?

Georgine sa for siden:

Jupp :)

blyanten sa for siden:

Har også fått anfall av magevondt innimellom på atkins. Vet ikke helt om det kommer etter fiberinntak, men det blir iallefall bedre etter et lengre dobesøk. Det har vel en sammenheng med mindre fiber i kosten og dernest litt sjeldnere dobesøk antar jeg. Jeg prøver å spise mest mulig broccoli og blomkål, da holder magen seg i form, selv på atkins.

Om en er forstoppet og spiser mye fiber, er det naturlig med magevondt. Men du må ikke slutte å spise mye fiber av den grunn, det er jo bare bra:) En tilvenningssak.

Trixie sa for siden:

Spiste du hele sjokoladen eller bare noen biter? Hvis det var hele sjokoladen så kan du trygt gi den skylda for endel av plagene.
Trixie :)

Anne sa for siden:

Det kan være både fiberet og sjokoladen faktisk. Begge deler kan gi de plagene du snakker om.

For fiber gjelder det å drikke mye i tillegg til fiberet. Veldig viktig ved høyt fiberinntak.
For sjokoladen gjelder...spis mindre eller ikke no' :p

tech sa for siden:

Det var nok fiberet som skapte dette, sukkeralkoholer tåler jeg veldig bra i forhold til tidligere opplevelser :)
Men den kan nok ha gjort det verre.
Og jeg kan rapportere at magen min virker som har løst seg opp og jeg føler meg mye bedre nå. :)
Takk for alle svar! :)

donjuanwannabe sa for siden:

Hørtes veldig mye ut som smerte som følge av sukkerfri sjokolade ja. Men kan jo være kornet også, eller begge deler.

Veggpryd sa for siden:

For ett år siden kjøpte jeg en solid pose med svensk sukkerfri godis i Charlottenberg (sånn i løs vekt). Hele familien spiste og koste seg - og hele familien fikk mageproblemer samme kveld og natt. Det var ikke forstoppelse, men helt vanvittig mye luft! Det bråkte og romlet noe helt grusomt i magan - det var full krig! Det ga seg ikke før dagen etter. Kan tro det var mye trompet-lyder her! :D

Vi tenkte at det var sikkert fordi vi hadde spist for mye av det, og helgen etter tok jeg bare 3 - 4 godis. Samma kjøret. Måtte hive alt.

Lurer egentlig på hva det er i disse sukkerfrie godisene som lager sånn "bråk"?

Bee sa for siden:

Maltitol tipper jeg. :)

tech sa for siden:

Neida, det var ikke noe korn i brødet (hva tror du om meg? :O). Det var bare en ekstrem mengde fiber, og magen min var nok ikke helt vant til det.
Jeg tåler sukkeralkoholer veldig bra, det har jeg testet ut før fnis, men smerten økte nok fordi jeg fortsatte med mye tung mat når jeg allerede var forstoppet.

Forresten, jeg vet jo at fiber metter, men er det slik at det tar litt tid før jeg kjenner metthetsfølelsen av det? Det kan forklare hvordan jeg fikk i meg så mye av det..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.