Skal man veie seg om morran eller kvelden?? Går opp 1-2 kg fra morra til kveld av og til (utrolig irriterenes, er det vanlig??? :confused: ), hvilken kg skal man regne med, det man veier om morran eller det man veier på slutten av dagen???
De fleste veier seg om morgenen, men det viktigste er vel å veie seg på samme tid hver dag slik at resultatene blir sammenlignbare.
Du veier mye mer ut over dagen enn om morgenen. Bare 1 liter vann veier 1 kilo.
Jeg har sett at jeg "tar av" ca 0,1 kilo per time jeg sover om natten. Jeg veier dermed alltid fra 0,5-1 kilo mindre om morgenen enn om kvelden. Og det er før toalettbesøk...
morgenen er best....helst bare en gang i uken fordi vanninntak m.m kan påvirke vekten fra dag til dag...derfor lurt å veie seg om morgenen samme dag hver uke.
hehe det kan du si...kontroll ;) handler om kontroll...for meg iaf...prøver å holde meg til en gang i uka, men må liksom ha kontroll på hva som skjer og da blir en uke leeenge å vente!
Alt man gjør er da opp til hver enkelt, men det er jo lov å reagere, spesielt når det diskuteres på et forum. ;)
Jeg skjønner jo at det er vanskelig å la være, men jeg blir bare litt trist på andres vegne, når de tydeligvis ikke helt klarer å la være å bli maniske med vekta. Man går jo ikke ned mindre i vekt om man veier seg en gang i uka? Alle vet jo at vekten svinger fra dag til dag pga. mens, stress, salt, for lite/for mye væske og mye annet, allikevel blir folk gale når de ser at de har gått opp 100 gram siden i går kveld. Jeg blir bare litt trist, that's it.
Jeg skjønner tankegangen din, men jeg tenker helt annerledes enn deg. Jeg forviler ikke om jeg har gått opp 100 gram, eller 1 kg for den saks skyld, for jeg vet jo at det kan skyldes mange ting, og at det ikke er lenge før de grammene er borte igjen uansett.
Annerledes enn meg? JEG fortviler jo ikke om jeg har gått opp 100 gram en dag, jeg veier meg jo ikke engang hver dag. Jeg snakker om de som faktisk gjør det og som depper av 100 gram, og etter å ha fartet på forumer som dette i årevis, har jeg sett enormt mange sørgelige eksempler på akkurat det. :(
Jeg sier ikke at noen i DENNE tråden tenker slik, jeg snakker generelt.
skjønner hva du mener iset...mange blir lett opphengt i vekta. Vet jeg kan bli det selv i perioder også og før deppet jeg mye over vekten, men nå - ja, som sagt prøver som sagt å ikke gå mer enn en gang i uka, men hender at jeg gjør det fordi jeg syns det er greit å følge med om noe skjer liksom. Men er ikke sånn manisk som jeg har vært før enkelte ganger.
Bryr meg heller ikke lenger om vekta sånn sett kunne godt veid det samme som jeg gjorde før jeg begynte på ketiogen diett viss jeg visste at det var muskler det var snakk om og ikke fett liksom, men i.o.m at jeg ikke har sånn tanita vekt og kan sjekke dette selv så blir vekta en indikator på om man er på riktig vei sammen med målebåndet.
For mange her som har slitt med vekta i mange år blir også det å veie seg nå gjerne en hyggelig opplevelse nå som vekta går andre veien enn før ifht det det har vært tidligere.
Men ja - det er sørgelig når folk blir så opphengt i vekta at de ikke ser NOE ANNET enn det tallet. Mange unge jenter f.eks som ikke evner å skille mellom ekstra vann og situajoner du nevner og reell vektoppgang.
Jeg er vel ganske opphengt av veiing, men spesielt pga. det går tregt nå. Jeg skulle bare fulgt induksjonsreglene til prikke mens jeg ikke veide meg, men som de andre her sier, det handler om å ha kontroll! Men på en annen side hvis det går riktig veien er det en kjempefin motivasjon fra dag til dag da.
Synes det er smart å veie seg hver dag. Nettopp på grunn av dags-variasjoner som spiller inn kan det være vanskelig å fange
opp vektnedgangen hvis man alltid skal veie seg f.eks. hver fredag kl. 08. - Dersom man veier seg hver eneste morgen kan man fange opp ukesminimum og bruke denne som mål på om man har hatt nedgang i stedet for å måtte vente enda en uke på en "god" fredag der hormoner, stress, saltinntak etc. spiller på lag.
hehe her hadde det skjedd mye siden sist :) og takk for det, har i vert fall fått et svar. jeg er også en av de som MÅ veie meg hver dag fotdi jeg er relativt ny og synes det er gøy, det er jo artig å se hvordan kroppen reagerer dag for dag. det svinger jo så fra kg til kilo, de dagene jeg nesten ikke har spist noen ting (merket det at matlysten forsvinner en GOD del) kan jeg gå opp mange 100gramm og det er jo litt "morsomt". men regner jo med at den går ned igjen :p , men må vente et par dager, desverre,var i bryllup i går og jeg tillot meg selv litt fler karbs enn jeg pleier.
Vil ikke ha noe krangling her asså, folk er forskjellige :D
Jeg har ikke veid meg siden 26. mai. Ja jeg prøver ikke å tenke på slanking så da funker dette beste for meg tror jeg, å ikke veie seg. Jeg vet jo hva jeg må spise for å gå ned i vekt i bra tempo så da gidder jeg ikke å veie meg, jeg vet jo at jeg går ned i vekt. Har ihvertfall skiftet til mindre bukse nå.
Jeg skal veie meg når jeg er fornøyd med det jeg ser i speilet. Håper jeg klarer å vente så lenge da. Og ikke minst det blir spennende å se hva vekta viser når jeg er fornøyd!?
Akkurat det har jeg tenkt mange ganger på å gjøre, men jeg bare MÅ veie meg jeg. :lol:
Men hadde jeg gjort som du hadde jeg nok veid en del mer enn jeg hadde forestilt meg skulle være vekta som passa meg. ;)
Hei
Det er tydelig at enhver finner sin egen vei. Jeg håper bare at de som veier seg inntil flere ganger daglig ikke glemmer alle de andre positive sider ved en fornuftig vektreduksjon. ;)
Mange ketolytikere beskriver god søvn, godt humør, mer energi, fastere krop - selv i perioder det vekten står stille. Reduksjon av risikoen for diabetes og hjerte-og karsykdommer, slitasjegikt kreft, etc, etc.
Livet er annet enn bare tall på en vekt.
Vennlig Hilsen
Torkil :)
Ps da jeg gikk ned i vekt veide jeg meg hver morgen- det var min vei.:o Jeg har stor forståelse for de som veier seg en dag i uken eller to ganger om dagen. Blir veiingen problematisk må man unnlate veiingen, i hvert tilfelle en periode, og da heller gå etter speilbillede eller hvor mye klærne strammer.
Jeg tror at for mange kan det være greit å begrense veiingen til en gang i uken, presset blir mindre da. Det stemmer for meg og, men jeg velger å gjøre det annet fordi jeg egentlig vil ha full oversikt selv om det kanskje er umotiverende for meg. Og det tipper jeg det er mange som gjør, men hvis presset blir for stort/motivasjonsfaktoren for liten ville jeg synket fokuset på vektnedgang.
Når det gjelder vektnedgang skriver jeg under på det Torkil sier, vekt er ikke alt, husk at du trenger ikke å stresse på lavkarbo, du kommer i mål før eller senere og i mellomtiden kan man jo bare nyte livet og fokusere på det positive (som er alt for mye på lavkarbo :p)!
En ting man kan legge i bakhodet er at det er faktisk bra med sakte vektnedgang, jo saktere jo mindre press legger man på huden, og jo lettere følger den med nedgangen. Og i tillegg synker risikoen med å mislykkes ganske mye.
Så, for å oppsummere: det er ikke noe i veien med å ta det "med ro". :-) Jeg følte nesten jeg måtte skrive litt om motivasjon her, siden jeg vet hvor viktig det er både for å lykkes og for selvtillitten.
Jeg kan virkelig skrive under på det med sakte vektnedgang og huden. Jeg har gått ned 40 kg nå på under 6 måneder, og huden min ser fader ikke ut. :eek:
Sambo har også fått meg til å veie meg hver dag. Han mener det er best. Jeg har laget meg ett skjema i excell hvor jeg fører inn tallene. Det blir litt opp, og litt ned, men forhåpentligvis mest ned tilslutt. ;) Litt artig å se svingningene i vekten. Når jeg er ferdig, så skal jeg lage meg ett fancy diagram. :D
Etter lang slankeerfaring på 10 år så er veiing 1 gang i uka å foretrekke..for jeg ble så fustrert når vekta gikk opp en dag...:confused:
Men nå har jeg ikke begynt på denne ketolyse kuren enda...sitter enda å venter på gjerde...Kunne like gjerne ha starta i morgen,men er litt lite planlagt... kan man si..men vekta går bare opp og opp..for noen dager siden var jeg 96,6 og i morges var jeg 97.6...
Kan jo være mensen som får meg litt tyngre..men uffatelig fustrerende..vil bare begynne med en gang egentlig. Men venter som sagt på boka Slanke med ketolysekuren... Men det er vel ingenting i veien og bare begynne med å ikke spise karb og drikke 2,5 til 3l vann om dagen.:p :D
Hva gjør dere om natta??? Hater all den tissinga om natta... kunne godt tenkt meg å ha drukket minst på kvelden slik at jeg slipper det der???
Jeg sover på samme rom som en 7 mnd baby og hvis jeg skal fly ørten ganger på do om natta så våkner vel hun også ofte..og det vil jeg helst ikke...
Jeg veier meg hver morgen (er alt for nyskjerrig)
men samtidig gjorde det meg ingenting å
ikke veie meg de 2 ukene jeg var på ferie :rolleyes: :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.