Jeg ønsker å kopiere en forholdsvis enkel dessert som inneholder kun 3-4 gram karbo. Det er et ferdigprodukt som er litt vanskelig å få tak i, derfor hadde det vært bra å lage det selv.
På innholdfortegnelsen står det bl.a. "animalsk stivelse". En går da vel ikke på Rema å leter etter produktet "animalsk stivelse".
Er det noen der ute som vet hva dette er?
Animalsk stivelse er det samme som glykogen. Vet ikke noen ingredienser som kan tilsvare det! Animalsk stivelse er jo en type karbohydrat (en polysakkarid) som lagres i leveren og i musklene...
Nå blir jeg jo litt nyskjerrig... hva skal du lage??? Noe du kan dele med oss? Ellers kan jeg tipse deg om oppskriften på min creme brulee som inneholder ca 3 gram karbs pr porsjon....Du finner den under oppskrifter...
Hehe, får jeg den til skal jeg absolutt dele! :D
Det er en kjempegod dessert fra spisdegslank.no, men jeg må finne ut hvordan jeg får laget noe tilsvarende først. Det blir dyrt og langt for meg å reise å hente de varene der oppe.
Jeg har sett oppskriften på creme brulee og den står på lista mi over ting jeg skal prøve. Jeg må få tak i ingrediensene og former først.
Det er faktisk det selv omd et ikke er det likevel. Johannesbrødkjernemelet er faktisk et karbohydrat. Men ikke et som påvirker blodsukkerert. Vanskelig å forklare. Men jeg håper det ikke skremmer noen fra å bruke det, for det har stivelseeffekt, uten å påvirke kroppen som vanlig stivelse (som det er i hvetemel f.eks) og det er et karbohydrat uten å ha karbohydrater i seg. Forstå det den som kan...
Jada, jeg er enig der og har fått med meg det. Jeg bare tenkte at hvis man skal lage noe geleaktig eller fromasje-aktig eller noe sånt, så ville jeg brukt gelatin. Hvis jeg skulle lagd gele av funsaft feks, så ville jeg aldri funnet på å ha JB oppi!! Syns det virker litt rart.....men jeg har jo aldri prøvd, da..!! :D
Nei, nå har klokka blitt altfor mye ...igjen!!! Jeg har spilt Monopol med sønnen min (10 år!!) og vi var ikke ferdi før kl 01.00 og så tenkte jeg bare å kikke litt her først, og vips...så har det gått 1,5 time!!! Merkelig greier det der...:p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.