< Tilbake til oversikten

Animalsk stivelse?

Maxxx sa for siden:

Jeg ønsker å kopiere en forholdsvis enkel dessert som inneholder kun 3-4 gram karbo. Det er et ferdigprodukt som er litt vanskelig å få tak i, derfor hadde det vært bra å lage det selv.
På innholdfortegnelsen står det bl.a. "animalsk stivelse". En går da vel ikke på Rema å leter etter produktet "animalsk stivelse".
Er det noen der ute som vet hva dette er?

tech sa for siden:

Har ingen aning men:
For stivelse kan du bruke gelatin eller johannesbrødkjernemel, sistnevnte fåes på helsekost. :)

Maxxx sa for siden:

Ja da får jeg prøve meg frem. Får prøve johannes... (himmel for et langt navn på det melet). Johannes får være den animale delen da:rolleyes:

eriksen sa for siden:

Animalsk stivelse er det samme som glykogen. Vet ikke noen ingredienser som kan tilsvare det! Animalsk stivelse er jo en type karbohydrat (en polysakkarid) som lagres i leveren og i musklene...

Siss1 sa for siden:

Hei. Er ikke gelatin animalsk stivelse da? Det er jo laget av gris.... Så jeg ville brukt det. Johannesbrødkjernemel er jo ikke stivelse akkurat...

Siss1 sa for siden:

Nå blir jeg jo litt nyskjerrig... hva skal du lage??? Noe du kan dele med oss? Ellers kan jeg tipse deg om oppskriften på min creme brulee som inneholder ca 3 gram karbs pr porsjon....Du finner den under oppskrifter...

Maxxx sa for siden:

Hehe, får jeg den til skal jeg absolutt dele! :D
Det er en kjempegod dessert fra spisdegslank.no, men jeg må finne ut hvordan jeg får laget noe tilsvarende først. Det blir dyrt og langt for meg å reise å hente de varene der oppe.
Jeg har sett oppskriften på creme brulee og den står på lista mi over ting jeg skal prøve. Jeg må få tak i ingrediensene og former først.

tech sa for siden:

Poenget er at det fungerer som det!

Photobscura sa for siden:

Det er faktisk det selv omd et ikke er det likevel. Johannesbrødkjernemelet er faktisk et karbohydrat. Men ikke et som påvirker blodsukkerert. Vanskelig å forklare. Men jeg håper det ikke skremmer noen fra å bruke det, for det har stivelseeffekt, uten å påvirke kroppen som vanlig stivelse (som det er i hvetemel f.eks) og det er et karbohydrat uten å ha karbohydrater i seg. Forstå det den som kan...

Siss1 sa for siden:

Jada, jeg er enig der og har fått med meg det. Jeg bare tenkte at hvis man skal lage noe geleaktig eller fromasje-aktig eller noe sånt, så ville jeg brukt gelatin. Hvis jeg skulle lagd gele av funsaft feks, så ville jeg aldri funnet på å ha JB oppi!! Syns det virker litt rart.....men jeg har jo aldri prøvd, da..!! :D

Nei, nå har klokka blitt altfor mye ...igjen!!! Jeg har spilt Monopol med sønnen min (10 år!!) og vi var ikke ferdi før kl 01.00 og så tenkte jeg bare å kikke litt her først, og vips...så har det gått 1,5 time!!! Merkelig greier det der...:p

tech sa for siden:

Ikke det at jeg har undersøkt dette, men jeg tipper at det er et karbohydrat som ikke kroppen kan fordøye. Sånn som fiber og sukkeralkoholer. :)

Photobscura sa for siden:

Sounds fornuftig!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.