Jeg har etter 3 mnd med Fedon forstått at det skal hardere skyts til. Istedefor å starte på fedon sin ketogene diett synes jeg at ketolyse virker som et veldig godt opplegg etter å ha lest på forumet. Det jeg lurer på er om det er noen hensikt å ta metformin lengre? Skulle tro jeg bare kan kutte det ut.Har ikke gått ned mer enn 2,5 kg på nærmere 3 mnd:( , men det positive er at jeg føler meg friskere:)
Er forresten i ketose etter 2 dager! såå fornøyd
Så nå håper jeg på¨å se en vektnedgang.
Gratulerer med vektnedgang! Og lykke til med ketolyse :)
Har du hormonforstyrrelser eller insulinresistens?
Jeg fikk vite av min lege at det er hensiktsmessig å ta 1 metformintablett pr dag under ketose, og så evt trappe opp etterpå. Dersom man er insulinresistent eller har hormonforstyrrelser så er det ikke alltid at ketosen i seg selv holder!
Du kan jo snakke med legen din?
jeg er insulinresistens og tar 2 tabletter om dagen nå. Da satser jeg på at det hvertfall ikke gjør ting verre:)
Legen min på Fedonklinikken har ferie så jeg må vente til rundt 20 august.
Metformin har lite for seg når man er i ketose, for da normaliseres sukkerforbrenningen i løpet av få dager. På den annen side gjør man ikke noe galt ved å ta en tablett om dagen - eller flere.
Når jeg på min klinikk har diabetikere på ketolysekuren pleier jeg å kutte ut alle antidiabetiske medisiner ( metformin/glucophage , amaryl og insulin) men bemerk at det skjer altså i et samarbeid mellom pasient og lege -ikke på egen hånd.
Vennlig Hilsen
Torkil :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.